Češi se na Black Friday chystají doplnit zimní šatníky, většina bude nakupovat impulzivně

Trend posledních let potvrdil, že největší nákupní svátek roku v tuzemsku definitivně zakotvil. Zhruba pětina Čechů chodí do konce listopadu v loňském oblečení, a s nákupem nových modelů čeká právě na masivní výprodeje. Češi zřejmě budou nakupovat impulzivněji, nákupní seznam si připravuje výrazně méně lidí než loni. Jak budou Češi nakupovat během Black Friday 2022, vyplynulo z průzkumu Fashion (Re)search přední platformy pro objevování módy GLAMI.

Většina Čechů s Black Friday počítá, v plánu mají utratit kolem pěti tisíc korun

S přituhujícím počasím lákají obchody i e-shopy na hřejivé svetry, pletené šály a pořádně teplé boty. Někteří Češi začali s podzimními nákupy hned v září, ti spořivější čekají na listopadové výprodeje. Na Black Friday si letos dělá zálusk celých 55 % z nás, oproti loňsku se jedná o 4% nárůst. Čtvrtina spotřebitelů zatím nemá plán, kolik utratí, 67 % Čechů plánuje utratit do 5 000 korun.

Co přesně pořídí, neví – 59 % se rozhodne podle konkrétní nabídky slev

Nadpoloviční většina nakoupí v pátek 25. listopadu až dle dostupné nabídky slev, více než pětina si přibližně naplánuje nákup, ale nebude si dělat nákupní seznam. Naopak 6 % Čechů si wishlist připravovat bude. Ve srovnání s loňským rokem je to výrazný pokles, nákupní seznam si tehdy připravovalo 22 % lidí. Z toho vyplývá, že zákazníci budou nakupovat impulzivněji a podle aktuálních slev.

 „Vnímáme, že v současné ekonomické atmosféře chtějí lidé stále nakupovat a využít výhodnějších cen, nicméně jsou opatrnější a neplánují velké nákupy dopředu, říká za GLAMI brand manažerka Eliška Hynková. Podle ní ovšem opatrnost nemusí znamenat, že spotřebitelé budou nakupovat méně. I letošní Black Friday tak stále může být pro obchodníky úspěšný.

Zvykově půjdou Češi jak po nákupech na internetu, tak do retailu

Nakupovat se bude konečně i v terénu, Češi se po dvou dlouhých letech s pandemií kamenných obchodů nebojí. Otráví je jen dlouhá fronta či dav lidí – v takovém případě opouští prodejnu 71 % dotázaných. Na své by si tak měly přijít jak e-shopy, tak prodejny.

O reportu

Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt GLAMI o stavu české módní e-commerce, založený na kontinuálním sběru dat. Hlavním cílem je lepší porozumění dynamiky trhu módní e-commerce.  V tomto výzkumu byly použity výsledky dotazníku, který byl zodpovězen 3 074 uživateli (86 % žen, 13 % mužů, 1 % se nevyjádřilo). Sběr dat proběhl v září 2022.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010