Retailové obchody se v souboji s e-shopy stále drží

Retailový prodej je v Česku stále hlavní způsob, jak lidé nakupují. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby vzrostly v červenci meziměsíčně o 0,1 %, a Češi třetí měsíc v řadě nakupují stále víc. Výhradně v kamenných obchodech nakupuje 39 % lidí a běžný nákup jim trvá přibližně 20 minut. Prodejci kromě technologií zjednodušujících nákup využívají také chytré počítání lidí, které dokáže určit věk, pohlaví, nebo kde se zákazníci v rámci prodejny nejčastěji pohybují.

Podle dat Českého statistického úřadu nakupuje stále 39 % lidí pouze v kamenných prodejnách a nakupování online se stále vyhýbá.  Na internetu se kupují nejčastěji módní doplňky, produkty pro zdraví a krásu, obuv a léky. Češi si zvykli využívat e-shopy především během pandemie covidu, kdy bylo výrazné množství prodejen s tímto druhem zboží zavřeno, a i po uvolnění restrikcí zůstali u pohodlnější varianty nákupu z domova.

Při pořizování potravin se zákazníci ale stále vracejí do kamenných prodejen. Navštěvují je sice méně často, ale o to jsou nákupy větší a maloobchodní tržby během posledních tří měsíců opatrně rostou. Podle dat ČSÚ vzrostly meziměsíčně tržby v retailu během července o 0,1 %, jedná se o třetí meziměsíční nárůst v řadě. Český retail se tak pomalu vzpamatovává z dlouhého období šetření českých domácností.

Nakupování online považuje většina zákazníků, především v rámci mladší generace, za samozřejmost. Retailové prostředí tak musí nutně reagovat novými způsoby, jak návštěvu prodejny zatraktivnit a zjednodušit. „Když jste si před deseti lety chtěli koupit něco ze zdravé výživy, byl to jeden malý zastrčený regál někde vzadu, dnes toto zboží stojí na prémiové pozici. Každý rok se přitom zrekonstruuje pět až sedm procent prodejen,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR). Podle šéfa řetězce LIDL Adama Miszczyszyna se průměrná délka nákupů v maloobchodech se pohybuje kolem 20 minut.

Výrazným trendem v rámci modernizace nákupů se stala maximalizace udržitelnosti prodejen. Jedná se o modernizaci chladicích zařízení, úsporného osvětlení nebo omezování spotřeby papíru na cenovky a účtenky. Například obchodní řetězec Albert ročně investuje do šetrných opatření stovky milionů korun, uvádí SOCR.

Výrazným faktorem, který zákazníkům umožňuje efektivnější nákup je také přehlednost a rozložení prodejen. Pokud zákazníci najdou své oblíbené produkty bez problémů a v preferovaném pořadí, stráví v obchodě méně času a v důsledku se tak zvyšuje šance, že se do prodejny vrátí. Pohodlí zákazníků zvyšuje také omezování času, který stráví ve frontách u pokladen, management prodejny tak musí neustále udržovat otevřený dostatek pokladen podle aktuálního množství zákazníků. Zjednodušování rozložení prodejny i zefektivňování provozu dnes už často pomáhají smart řešení, například kamerové systémy využívající neuronovou síť.

„Naše senzory dokážou monitorovat chování zákazníků v prodejnách s přesností na jednotlivce. Obchodník tak má naprostý přehled, která místa v prodejně zákazníci využívají nejradši a připravit na ně nejžádanější zboží, může předcházet vznikání front nebo efektivně vyhodnocovat a nastavovat marketingové kampaně,“ říká Kateřina Máchová, obchodní manažerka společnosti iC Systems.ai, která dodává chytré senzory do retailových obchodů, kancelářských budov, obchodních center nebo průmyslových areálů. Maloobchodníci tak mohou jednoduše vyhodnocovat počet zákazníků v prodejně, včetně demografických údajů, jako je pohlaví nebo věk. Úprava rozložení zboží v rámci prostoru prodejny dnes tak může probíhat efektivněji, než úprava webových stránek e-shopů.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010