Před dvaceti lety přivítal Freeport Fashion Outlet své první zákazníky

Ročně Freeport navštíví kolem dvou miliónů zákazníků, kteří si mohou nakoupit v 75 značkových obchodech.  Obchody v centru se zaměřují na prodej starších kolekcí s výraznými slevami a díky tomu ani v současnosti zájem zákazníků neupadá.

Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma bylo prvním outletovým centrem v České republice, díky otevření centra v roce 2003 si čeští zákaznici mohli poprvé začít nakupovat prémiové značky v dlouhodobých slevách. Obchodníci v outletech totiž podle pravidel musí své zboží nabízet vždy minimálně s 30% slevou oproti běžným cenám. Na rozdíl od standardních obchodních center se však outlety zaměřují na prodej starších kolekcí nebo kolekcí, které vznikají speciálně pro outlety.

„Reálně jsou outlety postaveny na řadě slevových akcích a zákazníci mohou často nakupovat za ceny nižší oproti běžným cenám o v průměru 50-60 %. Kromě různých sezónních výprodejů jsou populární takové akce jako je třeba Black Friday či různé další slevové víkendy,“ vysvětluje Jan Procházka, ředitel centra Freeport Fashion Outlet.

Centrum v současnosti vlastní rakouská firma Ekazent, provozovatel outletu v Parndorfu,  která jej převzala v roce 2015 a následně investovala do jeho rozsáhlé rekonstrukce zhruba 10 miliónů euro.

Největšími novinkami letošního roku bylo otevření hned několika obchodů. Své prodejny mají nově ve Freeportu například outdoorové značky Helly Hansen a Odlo, či značka obuvi Aldo.  Posledním přírůstkem je obchod Retro Total, který se svým konceptem výrazně vymyká dalším obchodům. Zákazníci si zde mohou nakoupit módu, nábytek či třeba různé suvenýry v unikátním designu minulých desetiletí. V nabídce obchodu jsou tak třeba swingové šaty z 50. let, originální jukeboxy, vinylové desky nebo retro kuchyňské spotřebiče.

V příštím roce plánuje Freeport vybudovat obří solární elektrárnu na střeše, která by měla zajistit až 60 % energie potřebné pro chod centra. Mezi další plány centra patří zpuštění e-shopu, který by zprostředkoval širší dostupnost outletových kolekcí pro zákazníky. Outletový e-shop zatím běží jen v pilotním režimu a podle Jana Procházky jde i v rámci Evropy o poměrně specifický projekt, protože obchodní či outletová centra takou službu standardně nenabízejí.

Turistický ruch a otevřené hranice jsou pro návštěvnost klíčové

Návštěvnost a tržby centra zásadně ovlivňuje turistický ruch na Jižní Moravě, který dlouhodobě roste. Freeport má trochu netypicky hlavní sezónu v létě a nikoliv před vánoci, jako je tomu u běžných center. Velkou roli také hraje umístění v blízkosti hranic s Rakouskem.  Milníkem pro Freeport byl v této souvislosti vstup České republiky do schengenského prostoru v roce 2008, který nakupování v centru pro české i rakouské zákazníky výrazně zjednodušil. V dlouhodobé perspektivě se návštěvnost centra pohybuje kolem dvou miliónů návštěvníků ročně. S pandemií covid přišel výrazný pokles, který měl dozvuk i v dalších letech, protože si část rakouských návštěvníků v návaznosti na covidová omezení odvykla cestovat za hranice. Zatímco před covidem mezi návštěvníky lehce dominovali Rakušané, v letech 2020 a 2021 až 80 % zákazníků přicházelo z České republiky. Nyní se situace začíná stabilizovat, čeští zákazníci však stále převládají a jejich podíl tvoří zhruba 60 %.  „Tak jako pro všechny obchodníky i pro nás představovala pandemie velký problém a pokles tržeb o zhruba 50 %. Dlouhé období jsme měli zavřeno a vše  komplikovala i složitá situace na hranicích. Na druhou stranu v období po skončení pandemie k nám obchodníci začali přesouvat velké množství neprodaného zboží, které nabízeli s mimořádnými slevami,  a toho využili návštěvnici. Z krize způsobené pandemií jsme se dokázali poměrně rychle zotavit,“ vysvětluje Jan Procházka.

Pandemie přinesla i odliv části nájemců. Bezprostředně po pandemii klesla obsazenost na přibližně 82 %. Aktuálně se obsazenost centra dosahuje kolem 91 %, do konce roku by v návaznosti na plánované otevírání dalších obchodů měla dosáhnout předcovidové úrovně 96 %.  „Tržby a návštěvnost nám letos v porovnání s minulým rokem vzrostly o zhruba 20 %. Outlety jsou jedny z mála konceptů, které se mohou v dnešní složité ekonomické situaci chlubit růstem. S trendem jsme tedy spokojeni a od čísel z let 2018 či 2019 nás v tržbách, obsazenosti i návštěvnosti dělí už jen několik málo procentních bodů. V tomto ohledu očekávám, že nám pomůže stále rostoucí obsazenost centra a také to, že zákazníci sice šetří, ale módu si úplně odepřít nechtějí. Nákup starších, ale výrazně levnějších kolekcí prémiových značek je pro ně zjevně řešení,“ vysvětluje Jan Procházka a dodává, že specifikem současné ekonomické situace jsou i různé krátkodobé výprodeje známých značek.  Ty si v rámci oultetu dnes stále častěji pronajímají obchodní prostory jen na několik týdnů, kdy prodávají své přebytky za zlomky původních cen. Tyto dříve výjimečné výprodeje se dnes stále více stávají standardem a zákaznici je mohou využívat prakticky každý měsíc.

Outlety a trh s módou

Outletová centra vznikla v 80. letech v USA a rozšířila se přes Velkou Británii do Evropy. Outlety jsou dnes standardní součástí strategie všech velkých značek a mnoho z nich vstupuje na nový trh právě prostřednictvím outletového obchodu. V České republice jsou nyní  taková centra čtyři. To je podle Jana Procházky více než dostačující počet pro zemi naší velikosti. „Například v sousedním Rakousku jsou plnohodnotná outletová centra jen dvě. Více se jich v podobně velkých zemích dlouhodobě neuživí a také značky nemají zájem otevírat větší množství outletových obchodů,“ doplňuje Jan Procházka. Specifikem outletů je dále z pohledu nájemců obratové nájemné.

„Outlety útočí u zákazníků na jejich instinkt lovců a sběračů. Při nákupu v outletu jde v prvé řadě o výhodný nákup. Utrácíte peníze, ale máte pocit, že šetříte,“ vysvětluje filosofii outletů Thomas Seikmann, jednatel společnosti Freeport a zástupce rakouského majitele centra, společnosti Ekazent. Outlety jsou podle dlouholetých zkušeností odolnější vůči ekonomickým krizím a také e-shopy pro ně nejsou zásadní konkurencí. To se ukazuje i nyní, kdy e-shopy stejně jako běžné obchody s módou  zaznamenávají na rozdíl od outletů v České republice dlouhodobý pokles tržeb. Podle Thomase Seikmanna mají outlety dobrou perspektivu mimo jiné proto, že jsou vhodným kanálem pro prodej přebytků z běžných i internetových obchodů. „Nicméně budoucnost vidíme v doplnění konceptu outletu o on-line prodej. Toto spojení umožní co nejširší komfort třeba v podobně nakupování či vracení zboží v obou kanálech,“ uzavírá Thomas Seikmann.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010