Večerky Daily Fresh Stores plánují expanzi

5513 zobrazení

Společnost Czech Retail Support, která od roku 2012 provozovala vlastní franchisingový koncept večerek pod jednotným brandem Daily Fresh Stores, prodala tento projekt vietnamským investorům ze společnosti V.E. Agency. Jeden z jejích tří spoluvlastníků a jednatel, Hai Long Luong, nám v exkluzivním rozhoru nastínil další plánované kroky tohoto projektu. Podělil se také o pohled na současný maloobchodní trh optikou vietnamské komunity.

Zboží&Prodej: Martin Cozl, jednatel společnosti Czech Retail Support, označil prodej projektu vaší firmě jako reakci na současnou situaci na trhu, která se vyznačuje velkou konkurencí samostatných neatraktivních prodejen a nemožností proniknout do vietnamské obchodní komunity. S jakým cílem jste koncept převzali?
Hai Long Luong: Naše společnost V.E. Agency nabídne rychlejší expanzi tohoto projektu. Stejně tak i nadstandardní kvalitu poskytovaných služeb – od pravidelných dodávek čerstvého zboží po řešení problémů s jazykovou bariérou – a zajistí jejich dlouhodobý rozvoj.

Z&P: Můžete koncept podrobněji představit?
H. L. L.: Zatím pouze v Praze provozujeme celkem dvacet vlastních prodejen, které postupně sjednocujeme pod design Daily Fresh Stores. Další obchody budou postupně přecházet na franchisingový systém, jehož hlavním cílem je poskytnout lepší podmínky pro nákup zboží za velkoobchodní ceny pro jednotlivé obchody. Umožníme realizaci vize původního majitele – přispívat k lepšímu zážitku z každodenního nakupování v lokálních večerkách a zároveň dosáhnout toho, aby naši obchodníci byli vnímáni jako rovnocenný a důvěryhodný maloobchodní řetězec, stejně jako Tesco Expres, Spar City nebo Žabka.
 
Z&P: Můžete kromě nadnárodních společností mluvit i o jiné konkurenci?
H. L. L.: Z vietnamské komunity je to například společnost Delix, která v současnosti provozuje asi 120 prodejen, z toho 20 v Praze. Podle mých informací také chtěli realizovat franchisu, ale nikdo nechtěl platit nutné poplatky. Jde tedy o něco jako volnou alianci typu Můj obchod.
 
Z&P: Jak jste se o konceptu Daily Fresh Stores vlastně dozvěděli?
H. L. L.: Z tisku a internetu, kde se o něm psalo. Koncept se nám líbil, tak jsme se rozhodli, že jej koupíme a budeme dále rozvíjet. Uvažovali jsme také o jiných sítích, ale nakonec jsme se domluvili s Martinem Cozlem na převzetí tohoto konceptu. Jsme v podstatě teprve na samém začátku, naše společnost byla registrována teprve v červenci.
 
Z&P: Říkáte, že svou síť chcete dále rozšiřovat formou franchisingu.
H. L. L.: Ano. Může se k nám přidat kdokoliv, pokud bude splňovat naše podmínky.

Z&P: Patří mezi ně i stanovené množství odebraného zboží od vašich obchodních partnerů?
H. L. L.: My na odběry nebudeme tlačit. Jinými slovy, sjednáme nejlepší podmínky, které jsou naši dodavatelé schopni poskytnout. S touto nabídkou seznámíme provozovatele obchodů a oni se rozhodnou, jestli budou odebírat zboží od našich smluvních partnerů nebo ne. Je to jejich volba a my je nemůžeme nutit, když od konkurence získají levnější zboží. Nasmlouvané odběry přitom realizujeme v našich vlastních prodejnách, přičemž dodávky zboží zajišťují sami dodavatelé.

Z&P: Budete při expanzi dávat přednost vietnamským obchodníkům?
H. L. L.: Preferujeme naši komunitu, ale nemáme problém s tím, když se k nám bude chtít připojit kterýkoliv maloobchodník provozující prodejnu potravin nebo večerku. A nechceme se omezovat jenom na Prahu, plánujeme celorepublikové pokrytí. 
 
Z&P: Oslovujete obchodníky, nebo se vám zájemci ozývají sami?
H. L. L.: Volají nám sami. I proto, že jsme v naší komunitě známí a máme mezi sebou blízké vztahy. V podstatě stačilo, když jsme na internet dali fotografii prvního obchodu v novém designu, a hned se na nás obrátila spousta vietnamských obchodníků a zajímala se o princip fungování našeho konceptu. Projevení takového zájmu je důkazem toho, že se jim náš projekt líbí.

Z&P: Takže máte z čeho vybírat?
H. L. L.: To máme, ale podle daných pravidel. Prvotní kritérium představuje velikost prodejní plochy. Minimum je 60 metrů čtverečních.

Z&P: A maximum?
H. L. L.: Neomezené. Jsme v tomto otevření. Limitem není ani počet nabízených položek. Například můj obchod jich nabízí přes deset tisíc.

Z&P: Jak je to s nabídkou dnes tolik žádaného čerstvého zboží, hlavně masných výrobků nebo lahůdek?
H. L. L.: Zatím prodáváme jenom balené potraviny. Pro nabídku čerstvého zboží musí být prodejna větší, a hlavně je to na rozhodnutí jejího provozovatele. S dodavateli máme sjednané podmínky, takže pokud chce daný obchod nabízet například krájený salám, tak jim vše potřebné zprostředkujeme, včetně zapůjčení nebo koupení nutného vybavení.

Z&P: Máte představu, kolik dalších prodejen takto otevřete řekněme do konce roku?
H. L. L.: Snažíme se otevřít dva nové obchody měsíčně. V srpnu to například byly obchody v ulici Květnového vítězství na Praze 4 a u metra Hradčanská. Celý ten proces je ale hodně pracný.

Z&P: V čem konkrétně?
H. L. L.: Každá prodejna má jiné umístění, a designové řešení se tak musí přizpůsobovat každému konkrétnímu domu a prostoru. Také to nezáleží jenom na nás. Hlavní roli přitom hraje reklamní agentura ISA Praha, která musí všechny prvky vyrobit na míru.

Z&P: Jak dlouho trvá předělání jednoho obchodu podle vašeho designu?
H. L. L.: Na první obchod jsme čekali skoro měsíc. Máme snahu dobu redesignování zkrátit, ale je to trochu komplikované. Hlavně ze strany reklamní agentury.
 
Z&P: Tak proč ji nevyměníte?
H. L. L.: Snažili jsme se oslovit asi deset reklamních společností, ale tato z výběrového řízení vyšla stejně nejlépe. Je to velká firma, nemá samozřejmě jenom naši zakázku.
 
Z&P: S tím souvisí marketing a podpora prodeje.
H. L. L.: Čekáme, až bude aspoň těch prvních dvacet vlastních prodejen sjednoceno pod jeden design, a potom na tom začneme pracovat. Zatím žádné letáky nebo POS materiály nepoužíváme. Ale už o budoucnosti například letáku, jehož design je hotový, jednáme s našimi smluvními partnery. Podporu prodeje by měla zajistit také jednotná navigace, cenovky, nákupní košíky, mincovníky, tašky nebo oblečení prodávajících. Rádi bychom jednotnou marketingovou strategii zahájili do konce tohoto roku.
 
Z&P: Čím nakupující v současné době lákáte? Proč k vám přijdou?
H. L. L.: Když jsme uvažovali, proč někteří zákazníci do vietnamského obchodu nechodí, jednoznačně nám z toho vyšlo, že prodejna nevypadá dobře. Úkolem číslo jedna je tedy vylepšený vzhled obchodu, který zákazníka osloví. Dále jde o všestrannou profesionalitu, hlavně v rámci obsluhy a poskytovaných služeb. Když zákazník vstoupí, chce, aby se mu obsluha věnovala. Je nám všem jasné, že se do obchodu vrátí jenom spokojený zákazník, který se tam cítí dobře a najde v něm široký sortiment.

Z&P: Když jsme u sortimentu, máte jeho část vyčleněnou i pro zahraniční, respektive asijskou kuchyni?
H. L. L.: Chceme, aby se naše prodejny odlišovaly také nabídkou zboží. Když se domluvíme s vhodným dodavatelem, plánujeme vyčlenit nějaký regál třeba jenom pro asijské koření a ingredience. Také to může přilákat zákazníky, kteří chtějí vyzkoušet něco nového.
 
Z&P: Určitě je oslovujete i příznivou cenou.
H. L. L.: Podle výše nákladů musíme být samozřejmě levnější než nadnárodní řetězce. Vietnamští obchodníci, kteří jsou třeba vedle Teska, také úspěšní. Naše prodejny si přitom stanovují ceny samy. My máme k dispozici měsíční statistiku od našich dodavatelů, co si ten který obchod objednal. V budoucnu chceme společně tato data analyzovat a podle toho upravovat nabídku i ceny.
 
Z&P: Mluvíte o službách. O které jde?
H. L. L.: Máme například terminály společnosti Sazka, které představují službu navíc. Zákazníci přes ně mohou vsadit Sportku, dobít kredit, dále si koupit vstupenky nebo losy. Lze u nás také využít služby Air Bank, včetně cashbacku. Není u nás rovněž problém třeba objednat si nákup předem.

Z&P: Dnes jsou lidé hodně citliví na kvalitu, respektive nekvalitní zboží. Jak máte ošetřenou tuto stránku obchodování?
H. L. L.: O dodávkách zboží jednáme pouze s velkými společnostmi, které jsou už na trhu osvědčené. Špatná kvalita v obchodě není dobrá reklama. Když se zákazník jednou spálí, už se nevrátí. A pokud jde o různé fígle typu přelepování doby trvanlivosti, upozorňujeme naše prodejny na to, že nemá cenu to dělat. Jakmile si jednou zkazíte pověst, už si ji nenapravíte. A naši spolupracovníci se musejí rozhodnout. Pokud se stanou součástí našeho konceptu, což není zadarmo, musejí zvážit vše, co s tím souvisí, včetně dodržování jistých pravidel a principů, které jsou dané ve smlouvách.
 
Z&P: Předpokládám, že jste s nimi v hodně úzkém kontaktu. Organizujete nějaká společná setkání nebo školení?
H. L. L.: Založili jsme fond na podporu prodejen a pořádáme sezení, zatím jednou měsíčně, spojená se školením. Například o tom, jak má prodejna fungovat, jak postupovat v různých situacích, na co si dát pozor. Chceme jim také poskytovat co možná nejvíce informací, a to i o změnách v české legislativě. Školíme majitele, kteří potom mají povinnost předat informace svým zaměstnancům.
 
Z&P: Problémem bývá i jazyková bariéra. Zaměřujete se také na tuto skutečnost, která může některé zákazníky odradit?
H. L. L.: Naší snahou je, aby se pracovníci prodejen naučili dobře česky. I proto, že když tady chtějí získat trvalý pobyt, musejí složit zkoušku z českého jazyka. A když v České republice chtějí žít a pracovat, je to pro ně velká výhoda. Jednou z možností jsou i čeští zaměstnanci, kteří u vietnamských obchodníků už také pracují.
 
Z&P: Když jsme u toho, v naší společnosti bohužel není výjimečná určitá xenofobie. Setkáváte se s tímto problémem?
H. L. L.: Při obchodování ne, protože byznys je byznys. A se zákazníky většina vietnamských prodejen nemá problém. Myslím si, že pokud s tím má problém nějaký zákazník, tak k nám prostě nechodí. Osobně navštěvuji naše prodejny a ptám se zákazníků, jak jsou spokojeni, a zatím slyším jenom slova chvály.
 
Z&P: S tím souvisí také otázka bezpečnosti. Vím, že využíváte kamerové systémy.
H. L. L.: Ano, a to kvůli prodejnám i zákazníkům. Může se stát cokoliv, a když máme k dispozici záznam, je to výhoda. Proto všem prodejnám doporučujeme, aby se takto vybavily.
 
Z&P: Určitě jste zaznamenali i občas dosti silné výhrady vůči vietnamským obchodníkům v souvislosti s placením daní.
H. L. L.: To je prostě věc názoru každého člověka. My platíme všechny poplatky a daně. Všichni jsme plátci DPH a co je třeba, to odvádíme. Jen pro informaci, máme českou účetní firmu, která pro nás vše potřebné zajišťuje. A před zákonem jsme si všichni rovni. Vše je v rukou finančních úřadů a dotyčných státních orgánů. Je jednoduché jenom říkat, že ten a ten neplatí daně. Když má někdo podezření a případně důkazy, tak proč to neoznámí?
 
Z&P: Existuje něco, nějaký problém, který vám komplikuje život a práci?
H. L. L.: Neřekl bych. A pokud se nějaký problém vyskytne, snažíme se ho hned vyřešit. Teď máme zatím problém najít vhodné místo, prostory v Praze, kde bychom mohli otevřít ne redesignovanou, ale úplně novou prodejnu podle našeho konceptu. Stejně tak ještě nemáme ve všech prodejnách zavedený software pro čárové kódy. Jeho realizace, která obnáší řádově stotisícovou investici do našich prodejen a která by nám dlouhodobě významně pomáhala, je plánována v co možná nejkratším termínu.

Z&P: Máte přitom něco jako krédo, kterého se držíte?
H. L. L.: Napadá mě to, co říká pan prezident: Vždy pečlivě rozlišujte mezi amatéry a profesionály. A my chceme být profesionálové.