Psychologie barev je jedním z nejvíce fascinujících a nejspornějších rysů moderního marketingu
Pro maloobchodníky platí, že nakupování vychází z umění přesvědčovat. Pokud se přichází na trh s novými produkty, je nezbytné vzít v úvahu především jejich vizuální vzhled – tedy barvu, texturu, vůni i zvuk. Společnost M2 On Hold připravila velmi zajímavou infografiku ukazující, jakým způsobem barva ovlivňuje nákupní chování a také jak může být maloobchodníky využita pro lepší prodejnost výrobků.
Existují psychologické výzkumy, které zkoumají, jak lidé vnímají barvy a jak je ovlivňují při nákupním chování. Toho ihned rádi využívají návrháři a prodejci s cílem přilákat své cílové publikum k jejich produktům a službám. Například Robert Plutchik vytvořil Kolo emocí, které odhaluje, jak různé barvy vyvolávají různé emoce a pocity. Otázka je, jak tyto znalosti použít pro svoje výrobky nebo služby? Tím, že retaileři porozumí těmto pocitům a emocím, měli by více pochopit své zákazníky při jejich nákupním chování.
Z výzkumů například vyplývá, že plných 93% nakupujících vnímá v prodejně barevnost výrobků, 85% nakupujících deklarovalo, že barevnost výrobků má vliv na jejich nákup a 80% vnímá barvy ve spojitosti se značkami výrobků a služeb.
Jaké barvy jsou atraktivní pro zákazníky v různých typech nákupního chování?
- Impulsní nákupy
- Fast foody, supermarkety, výprodeje
- Červená, černá, oranžová a královská modrá
- Předem naplánované nákupy
- Banky, velké hypermarkety a nákupní centra
- Námořnická modrá, modrozelená, světlemodrá
- Tradiční nákupy
- Obchody s oblečením
- Růžová, nebeská modř
Mnoho z nejúspěšnějších světových značek použilo psychologii barev při budování své značky.
Například společnosti Cadbury a Hallmark mají obě fialová loga. Fialová obecně představuje tvořivou, moudrou a respektovanou značku, službu nebo produkt. Podívejme se níže na různé barvy v souvislosti se značkami.
–
Fialová barva
- Asociuje vznešenost, moudrost, tvořivost a respekt
- Stimuluje kreativitu
- Často se využívá kosmetice a anti-age produktech
–
Žlutá a oranžová barva
- Stimuluje logické centrum mozku a podporuje entuziazmus
- Zvyšuje optimismus a štěstí
- Zvyšuje impulsní nákupy
- Pokud se používá moc často, může u nakupujících vytvořit naopak úzkost
–
Červená barva
- Stimuluje chuť a lidské tělo k větším nervovým impulsům
- Asociuje krev a tlukot lidského srdce, pohyb, vzrušení a vášeň
- Zvyšuje pocit naléhavosti
- Velmi často je to barva používaná při výprodejích
–
Zelená barva
- Asociuje zdraví, klid a přírodu, rovnováhu mezi tělem a emocemi
- Stimuluje mozkovou harmonii
- Používá se především pro ekologické výrobky, služby a projekty a u relaxačních služeb
–
Šedá barva
- Asociuje praktičnost, nadčasovost a solidaritu
- Občas se také používá pro emoce starších lidí
–
–
Černá barva
- Asociuje autoritu, moc, stabilitu a pevnost
- Často se zobrazuje jako symbol inteligence
–
Modrá barva
- Asociuje mír, vodu, spolehlivost, důvěru a bezpečnost
- Nejčastěji se používá u kancelářských a konzervativních značek
- Stimuluje produktivitu
- Mladí lidé vnímají modrou barvu jako barvu dospělosti
–
Růžová barva
- Asociuje ženskost, nevinnost, laskavost, jemnost a citlivost
- Používá se u lidské péče a u relaxace
–
Bílá barva
- Univerzální barva pro mír, bezpečnost a čistotu
- Podněcuje smysl pro kreativitu, protože působí čistě a harmonicky
- Často se používá pro vyjádření neutrality
O využití barev v marketingu jsme psali také zde.
Zdroj a infografika: talk-retail.co.uk
Foto: pixabay.com