Obrat české módní e-commerce v roce 2020 byl 31,31 miliard

574 zobrazení

Módní e-commerce v roce 2020 díky koronaviru vyrostla oproti očekávaným 11 % o 14 %. Pandemie se ale dotkla celého módního trhu – včetně kamenných prodejen – který naopak klesl o 9,83 % – obojí vyplývá ze shrnutí loňského roku v pravidelném výzkumu Fashion (Re)search módního vyhledávače GLAMI. Boj o nejlepší e-shop vyhrálo na plné čáře About You, které si polepšilo jak ve spontánní znalosti, tak v návštěvnosti e-shopu a umístilo se na prvním místě. Módní rok 2020 se nesl v duchu pandemie a s ní spojeného pohodlí domova, nejprodávanější položkou roku jsou mikiny.

PŘEHLED MÓDNÍ E-COMMERCE 2020

Z výzkumu vyplynulo, že nákupní chování českých uživatelů bylo loni velkou mírou ovlivněno pandemií koronaviru. Ať už kvůli produktům, které se v Česku kvůli pandemii objevily úplně nově (roušky), nebo pohodlným trendům, které se dostaly do popředí příček, můžeme říct, že rok 2020 se i v módním světě nesl v duchu pandemie. Největší meziroční nárůst byl zaznamenám v kategoriích: oblečení na spaní (+105 %), spodní prádlo (+67 %), teplákové soupravy (+66 %) a župany (+60 %).


Po úspěšném vstupu na trh v roce 2019, About You pokračuje a i letos zamíchalo kartami na českém módním online trhu. Od loňského roku si polepšilo, což ho posunulo na samý vrchol žebříčku, kde za sebou nechalo Sportisimo, které se kvůli Zalandu na druhé příčce a Bonprix na třetí, posunulo hned o tři místa až na čtvrtou pozici. O tři místa si pohoršil i Zoot. Ostatní e-shopy se pohoršily maximálně o jednu příčku. Nováčkem v žebříčku se stalo Tchibo, které se vyhouplo rovnou na 7. pozici. Z TOP 10 kvůli němu vypadl Urbanstore.
I v rámci spontánní znalosti je About You na první příčce. Společně se Zalandem, které se dělí o druhou příčku s Bonprix stouply v povědomí o značce o 2 %. Bonprix naopak klesl ze všech e-shopů nejvíce a to o 3 %. O 2 % oproti loňskému roku si pohoršil ještě Zoot a Sportisimo. Nováčky v žebříčku jsou Lidl Shop, Decathlon a Baťa. H&M je pak jediným dalším e-shopem, který si polepšil. Z žebříčku vypadl A3 sport, který ve sportovním sektoru nahradil Decathlon a – velmi pravděpodobně kvůli pandemii koronaviru – vypadly také asijské platformy Aliexpress a Wish.


Křivka vývoje tržeb kopíruje vývoj pandemického roku 2020. Od ledna, kde bylo zaznamenáno slábnutí objednávek spojené se strachem z blížícího se koronaviru. Přes období prvního lockdownu a zákazu vycházení, kdy se situace – i díky zavřeným kamenným prodejnám – otočila a online zaznamenal první výrazný nárůst. Dále pak první rozvolnění opatření před prázdninami, otevření kamenných prodejen a pokles způsobený slabší letní sezonou. Po konci prázdnin, kdy se křivka opět otočila a směrem k Vánocům, přišel velký nárůst. O nejvyšší nárůst v listopadu, se pak postarala kombinace hned několika faktorů. Uzavřené kamenné prodejny do 3. prosince, vánoční nákupy a rekordní Black Friday.

Projekt Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt českého vyhledávače módy GLAMI o stavu módní e-commerce, který je založen na kontinuálním sběru dat od českých uživatelů internetu.

Zdroj: GLAMI, foto: pixabay.com