Západoevropský trh technického spotřebního zboží se i nadále vyvíjel pozitivně

3209 zobrazení

Ve třetím čtvrtletí 2015 vzrostl západoevropský trh technického spotřebního zboží ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 3,1 procenta. Tržby za období od června do září dosáhly zhruba 49,4 miliard euro. O pozitivní výsledek se zasloužily všechny sektory s výjimkou spotřební elektroniky a fota. Pokud jde o jednotlivé země, byl na většině trhů vývoj převážně pozitivní. Pouze Řecko a Portugalsko zaznamenaly značný pokles prodejů.

Tato data vycházejí z průzkumu GfK TEMAX® Western Europe za třetí čtvrtletí 2015.

Vývoj hodnoty prodeje technického spotřebního zboží v západní Evropě:

Vývoj hodnoty prodeje technického spotřebního zboží-graf

Telekomunikace: zvýšil se prodej chytrých telefonů s větším displejem
Západoevropský telekomunikační trh zakončil třetí čtvrtletí 2015 ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 růstem tržeb o 8,6 procenta. Celková hodnota prodeje od června do září činila přibližně 12,1 miliardy euro. V jednotlivých zemích byl vývoj převážně pozitivní s výjimkou Dánska a Spojeného království, jež ohlásily pokles tržeb. Zvýšila se především poptávka po chytrých telefonech, zejména po modelech s displejem 4,8 až 5,5 palce (který je považován za standardní velikost). Ve třetím čtvrtletí 2015 mělo 60 procent všech těchto zařízení v ceně od 150 euro do 250 euro velký displej, zatímco před rokem to bylo jen 20 procent.
Malé domácí spotřebiče: poptávka po kuchyňských spotřebičích

Ve třetím čtvrtletí 2015 vzrostl trh malých domácích spotřebičů v západní Evropě ve srovnání s Q3 2014 o 7,4 procenta na 3,6 miliard euro. Kromě Portugalska, Řecka a Francie zaznamenaly všechny země pozitivní vývoj. Na tomto výsledku se velkou měrou podílel segment kuchyňských robotů a mixérů. Významně vzrostl prodej stolních mixérů, jež se staly největším sub-segmentem z hlediska hodnoty. Po něm následuje segment kuchyňských robotů. Značný nárůst hlásily rovněž kategorie fritéz s nízkou spotřebou oleje a horkovzdušných fritovacích hrnců.


Velké domácí spotřebiče: inovativní technologie na vzestupu

Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů byl i ve třetím čtvrtletí 2015 v dobré kondici a objem tržeb dosáhl zhruba 8,4 miliardy euro. To představuje ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 5,1 procenta. Díky pokračujícímu snižování cen spotřebičů s energetickým štítkem A+++ rostl také jejich prodej. Vedle toho sehrála důležitou roli technologie smart home, jež představuje velký prodejní potenciál pro pračky a ledničky. Zatím však jsou jejich prodeje na velmi nízké úrovni.
Kancelářská technika a spotřební materiál: pozitivní trend u laserových multifunkčních zařízení

Ve třetím čtvrtletí 2015 vygeneroval trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu tržby ve výši asi 4,3 miliardy euro, což znamená ve srovnání s Q3 2014 nárůst o 2,3 procenta. V různých zemích bylo dosaženo různého objemu tržeb, počínaje dvojciferným růstem ve Švédsku, až po významný propad v Řecku. Laserové multifunkční tiskárny znovu vykázaly pozitivní vývoj, přičemž růst trhu byl tažen barevnými laserovými zařízeními. Segment doplňků a příslušenství se na této vlně vezl a byl zaznamenán nárůst prodejů spotřebního materiálu.
Informační technologie: růstu prodeje napomohl cloud computing a nové IT produkty

Sektor informačních technologií dosáhl ve 3. čtvrtletí 2015 hodnoty prodeje ve výši 13,2 miliardy euro. Ve srovnání se stejným obdobím 2014 to představuje nárůst o 1,6 procenta. V různých zemích byl vývoj různý. O významný růst se zasloužily nové produkty – konkrétně mini PC/stick a nettopy, jakož i konvertibilní notebooky a PC tablety. Tyto nové produkty ve spojení s moderními hybridními úložišti budou stále populárnější, neboť v prostředí velkého množství zařízení zajišťují mobilitu a propojitelnost.

 

Foto trh*: stále trvala poptávka po fotoaparátech vysoké kvality

Sektor fota vygeneroval ve třetím čtvrtletí 2015 tržby ve výši zhruba 1,4 miliardy euro, což představuje ve srovnání s tržbami za 3. kvartál 2014 pokles o 4,8 procenta. Pozitivní vývoj a nárůst zaznamenalo pouze Dánsko. Nehledě na to však i nadále rostla poptávka po fotoaparátech vysoké kvality. Úspěšné byly především kompakty s výměnným objektivem a dražší kompakty s pevným objektivem. Tomuto celkovému trendu napomohla rovněž nabídka fotoaparátů s full-frame senzorem.

*Do fotopřístrojů jsou zahrnuty fotoaparáty a příslušenství. Vzhledem k tomu, že se změnilo reportování u digitálních fotoaparátů (tj. sady pro focení se již nedělí na fotoaparáty a objektivy, ale tvoří jeden celek), byla data za sektor fotopřístrojů přepracována.

 

Spotřební elektronika: růst audio segmentu

Ve třetím čtvrtletí 2015 dosáhl objem tržeb západoevropského trhu spotřební elektroniky asi 6,3 miliard euro. Ve srovnání s Q3 2014 to znamená pokles o 5,5 procenta. Trh televizorů v Evropě má problémy, spotřebitelé mají tendenci vyměňovat ploché televizory za nové až po více než 8 letech. Bude zapotřebí značné propagace takových inovací, jako jsou smart televizory nebo televizory s ultra vysokým rozlišením (UHD), aby se spotřebitelé nechali přesvědčit ke koupi nového televizoru. Segment audio produktů si vedl dobře – prodeje smart produktů a bezdrátových reproduktorů odrážejí rostoucí poptávku v této oblasti.

 

Vývoj hodnoty prodeje technického spotřebního zboží-tab

GfK TEMAX® je ukazatel, který vyvinula společnost GfK za účelem sledování trhů s technickým spotřebním zbožím. Tato zjištění jsou založena na výzkumech, jež pravidelně provádí maloobchodní panel GfK. Maloobchodní panel obsahuje údaje od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě. Od roku 2009 zjišťuje GfK  ukazatel na mezinárodní úrovni ve více nežli 30 zemích. Jde o první ukazatel, který zahrnuje všechny trhy s technickým spotřebním zbožím v různých zemích.
Do průzkumu GfK TEMAX® Western Europe je přímo zahrnuto 13 zemí: Rakousko, Belgie, Dánsko, Německo, Španělsko, Finsko, Francie, Řecko, Itálie, Nizozemí, Portugalsko, Švédsko a Velká Británie. Kromě toho jsou prostřednictvím extrapolovaných dat zastoupeny i Norsko a Švýcarsko.