Tržby CBA v loňském roce vzrostly o téměř 13 procent na 4,07 miliardy korun

132 zobrazení

Družstvo CBA z hlediska tržeb vloni poprvé překročilo hranici čtyř miliard korun. Výrazně k tomu přispěl jeho maloobchodní segment, kterému obrat meziročně vzrostl o 20 procent na 2,34 miliardy korun. Těžil přitom zejména z otevření dosud největší prodejny celé sítě a také růstu obratu prodejen v menších obcích. CBA zaznamenalo mírný nárůst tržeb i u velkoobchodu. V loňském roce dosáhly 1,73 miliardy korun, na celkové výši se však podepsalo zavádění protiepidemických opatření.

Celkové roční tržby CBA poprvé v úhrnu překročily hranici 4 miliard korun. Za loňský rok utržilo 4,07 miliardy korun. Dařilo se zejména maloobchodnímu segmentu Družstva CBA, který v Česku sdružuje více než 1000 prodejen. Jeho obrat vloni vzrostl o 20 procent na 2,34 miliardy korun. „Z velké části to bylo způsobeno otevřením prodejny v Hradci Králové, která má z celé naší sítě dosud největší prodejní plochu. Mezi prodejnami jsou celkově velké rozdíly, zatímco některé měly i pětinový nárůst tržeb, jiné měly stejně velký pokles. Týkalo se to spíše měst, naopak prodejny na vesnicích rostly,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

Nárůst venkovských prodejen dává zčásti do souvislosti s epidemií koronaviru, kdy lidé kvůli omezení pohybu více využívali obchody ve svém bezprostředním okolí a nemířili tolik do měst. „Vliv pandemie pozorujeme i na zisku. Ten ve finále dosáhl stejného výsledku jako v roce 2019, tedy zhruba 4 procenta. Přestože došlo k nárůstu tržeb, vzrostly významně také náklady, hlavně na ochranné prostředky,“ doplnil Mazák.

Zatímco maloobchodní segment zaznamenal z hlediska tržeb výrazný meziroční nárůst, obrat velkoobchodního CBA Nuget vzrostl o 4 procenta na 1,73 miliardy korun. Kvůli koronaviru byly přitom tržby v jednotlivých měsících značně rozdílné. Zatímco nejvyšší byly v září, k významnému poklesu došlo v dubnu a říjnu. Důvodem bylo zejména uzavření školních jídelen a restaurací, které tvoří téměř třetinu celkového obratu velkoobchodu.

Podle Mazáka pro CBA není zásadní ani tak výše tržeb jako ziskovost dané prodejny. „Tuto hodnotu pravidelně vyhodnocujeme a neziskové prodejny pouštíme. Nedávno jsme zavřeli prodejnu v Boskovicích, v následujícím měsíci pak zavíráme prodejnu v nedalekém Postřelmově. Naopak nejvíce ziskové jsou prodejny v Českém Dubu a v Hradci Králové. Druhou zmíněnou prodejnu jsme navíc čerstvě rekonstruovali a za první měsíc nového provozu zaznamenali nárůst tržeb o 20 procent. Věříme tedy, že růst bude pokračovat i dále,“ sdělil Roman Mazák.

Právě na rekonstrukci stávajících a otevírání nových prodejen se chce CBA zaměřit i v letošním roce. 1. dubna tak zahajuje provoz nově koupené prodejny DUOMAX v Mokré na Brněnsku, jejíž součástí by měl v budoucnu být i hobbymarket Kinekus, který je součástí celého družstva. Další prodejny pak připravuje v okolí Šumperka. „Dvacet kilometrů od města prodejnu stavíme a připravujeme koupi pozemku pro další výstavbu. V okruhu třiceti kilometrů máme předjednané další tři pozemky, kde by měly vyrůst prodejny na zelené louce. Otevírat bychom je chtěli v příštím roce,“ řekl Roman Mazák.

Kromě nových prodejen CBA v letošním roce investuje i do dostavby skladu v Liberci. Jeho součástí by nově měla být i automyčka, servis či benzinová stanice. Celkově se podle Mazáka jedná o investici přesahující 100 milionů korun. CBA investuje také do nových forem marketingu, kdy chce oslovovat přímo koncové zákazníky. „Poslouží k tomu zdroje, které jsme ušetřili díky snížení počtu tištěných letáků. Okamžitě jsme je proto investovali například do nového věrnostního programu BIM karta,“ uzavřel předseda Družstva CBA.

Zdroj a foto: Družstvo CBA