Pražané navštěvují nákupní centra čím dál víc kvůli zážitkům. Stejný trend evidují i bratislavská obchodní centra

Moderní obchodní centra jsou v Čechách realitou už více než 20 let. Jejich největší koncentrace je v Praze a nejbližším okolí, kde je také největší kupní síla obyvatel. Pražané přitom nenavštěvují obchodní centra jen kvůli nákupům. Čím dál víc je sem táhne zábava a odpočinek. Zážitkovým aktivitám nákupních center se v aktuální analýze věnovala analytička WOOD & Company Eva Sadovská. Analýza vychází ze zářijového průzkumu společností Datamar a MNForce.

V analýze se dozvíte:

  • Kde se v Čechách realizuje nejvíce nákupů a proč tomu tak je?
  • Proč Pražané navštěvují nákupní centra?
  • Jak se liší očekávání Pražanů od obyvatel Bratislavy?
  • Proč bude hrát trávení volného času klíčovou roli v ´nákupních center budoucnosti´?

V České republice se nejvíce nákupů realizuje v Praze a nejbližším okolí. Tento region má zároveň největší kupní sílu obyvatelstva. Podle nejaktuálnějších údajů CBRE Research je v regionu Prahy i nejvyšší počet nákupních center a retailových parků, jejichž plocha na úrovni 941 tisíc čtverečných metrů tvoří téměř 23 % z celkové plochy nákupních center v ČR.   

Do nákupních center chodí Pražané čím dál víc kvůli zážitkům

Nákupní centra se stala pro lidi za poslední desetiletí nejen místem, kde řeší nákupy, ale jsou také zdrojem zábavy, kulturních nebo kulinářských zážitků, místem odpočinku a setkávání s rodinou a přáteli. A to vše pod jednou střechou. Pochopitelně, i nákupní centra se od sebe liší. Na jejich atraktivitu a tím i návštěvnost má kromě lokality, dopravní dostupnosti nebo přítomnosti kancelářských prostor v okolí velký vliv i samotné složení obchodů a služeb. Právě pestrý mix s dostatečným důrazem na volnočasové aktivity se stává důležitějším než kdykoliv předtím.

´Zážitkovost´nákupních center táhne obyvatele Prahy i Bratislavy

Význam ´zážitkovosti´ jako důležitého prvku nákupních center potvrzují i nejaktuálnější výsledky průzkumu společností DATAMAR a MNFORCE „SPOTŘEBITELSKÁ NÁLADA: VLIV COVID-19“, který byl realizován v září 2021. Podle jeho zjištění navštěvuje obchodní centra kvůli nákupům potravin anebo jiného zboží stále 90 % obyvatel Prahy a nejbližšího okolí, za nákupy jde do nákupního centra ´jen´78 % Bratislavanů. Pro většinu návštěvníků v obou regionech však nekončí návštěva obchodního centra nakupováním, ale chtějí si zde zařídit i další potřebné věci, potkat se s přáteli, zrelaxovat nebo se pobavit. Až 40 % dotázaných Pražanů chodí do obchodních center kvůli návštěvě restaurací a provozoven rychlého občerstvení, v Bratislavě je to 43 %. To, že jsou součástí nákupních center i kina nebo jiná kulturní, společenská nebo sportovní zařízení, považuje za samozřejmé 37 % respondentů z Prahy a okolí, resp. 39 % z Bratisalvy. Necelá pětina (17 %) Pražanů vnímá nákupní centrum jako místo setkávání s přáteli a rodinou, v případě Bratislavanů je to dokonce více než čtvrtina (27 %). Za službami jako kadeřnictví, manikúra nebo čistírna oděvů chodí do obchodních center pravidelně 15 % dotázaných z Prahy a nejbližšího okolí, v Bratislavě pak 18 %.

Zájem návštěvníků o zážitkové aktivity potvrzuje i ředitel pražského obchodního centra Galerie Harfa Pavel Hradec. I zde v posledních letech intenzivně pracují na tom správném mixu obchodů a služeb. Doménou Galerie Harfa je gastronomie, takže zde na jednom místě najdete různé koncepty od rychlého občerstvení, přes oblíbený street food na střeše nákupního centra, tradiční restaurace pro slavnostní příležitosti nebo obchodní jednání, až po unikátní koncept gurmánské tržnice pod střechou obchodního centra. Nabídku zážitků doplňují pravidelné tematické akce pro děti i dospělé, letní divadelní scéna nebo naopak zimní bruslení na střeše Galerie Harfa.

Co čeká nákupní centra v budoucnosti?

Ve více saturovaných („zahuštěných“) oblastech, jako je například Praha nebo Bratislava, budou mít v budoucnosti výhodu prémiová nákupní centra, které mají dobře rozvinuté výše uvedené funkce a silnou pozici na trhu. Klíčové bude přilákat pozornost především „destination footfall“ – to znamená přilákat do nákupního centra nejen kolemjdoucí, ale především ty návštěvníky, kteří v dané lokalitě bydlí a řeší zde každodenní spotřebu.  Právě funkce nákupního centra jako místa pro trávení volného času (gastro, kino či wellness) se bude v budoucnu ještě více rozvíjet a posilovat. Schopnost držet krok s těmito trendy a zároveň ochota investovat, zajistí těmto obchodním centrum odolnost proti různým krizím.

 Jak budou vypadat nákupní centra budoucnosti?
£  VÍCEÚČELOVOST – nákupní centra budou v budoucnu propojovat ještě více funkcí a nabízet široké spektrum volnočasových aktivit a služeb (včetně relaxu a kanceláří). Návštěvník si sem přijde nejen nakoupit, ale bude zde moct propojovat více složek svého života jako práci, relax a socializaci.

£  INOVACE – nákupní centra se v budoucnu bez inovací neobejdou. Trendy ze světa předpovídají nejen inovace v oblasti digitálních technologií, například při vracení zboží, ale i inovace při samotném prezentování zboží prostřednictvím virtuální reality.

£  ZÁŽITEK – obchodní centra budou i v budoucnu čelit konkurenci z online prostředí a jeho pestré nabídce.  Konkurenční výhodou a zároveň nezbytností nákupních center a kamenných prodejen bude prodej zboží se zážitkem. Pokud nebude mít zákazník možnost nakupovat se zážitkem a přidanou hodnotou, upřednostní nákup v online prostředí.

£  BRAND EXPERIENCE (zážitek se značkou) – cesta zákazníka se neustále vyvíjí. Nakupování dnes není jen o návštěvě obchodu. Jde o celkovou zkušenost se značkou prostřednictvím online i off-line platforem. Zákazník se často právě v online prostředí rozhoduje a následně nákup zrealizuje v kamenné prodejně.

£  NOVÉ ZNAČKY – obchodní centra budou i nadále sloužit k objevování a prezentaci nových značek.

£  DŮVĚRYHODNOST – průzkumy ukazují, že důvěryhodnost značek je vyšší, pokud mají svoje kamenné pobočky.

£  E – COMMERCE A KAMENNÝ OBCHOD – v digitálním světě, včetně e-commerce, je velmi náročné a drahé získat pozornost zákazníka. Právě proto řada značek hledá i přes silný trend digitalizace možnosti v kamenných prodejnách, a to minimálně formou showroomu nebo výdejního místa. Velcí hráči ze světa e-commerce si pro kamennou prodejnu v rámci „click and mortar“ strategie volí právě nákupní centra. Trendem se tak stává mix e-commerce a kamenné prodejny.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010