Slevový trik Lidlu nevyšel, byl pokutován

Brno – Jeden nespokojený zákazník a jeden chybějící levný bezdrátový telefon v prodejně Lidlu v pražských Bohnicích dali jasný návod, jak kontrolovat a trestat obchodníky za častý slevový trik.

Úřady, které prověřují nabídku obchodníků, tak nemusí místo obchodníků zdůvodňovat, kolik měli mít prodejci výrobků v obchodech nebo jaký zájem zákazníků měli vlastně očekávat. 

„Pro závěr, že byl porušen zákon, postačí zjištění, že množství zboží, které je v provozovně ve skutečnosti k dispozici, je ve zcela zjevném nepoměru k množství potenciálních zákazníků, které podnikatel oslovil inzercí plošně vhazovanou do poštovních schránek,“ rozhodli soudci Městského soudu v Praze.

Dva telefony na prodejně

Čtyřletý spor Lidlu, nespokojeného zákazníka a pražského magistrátu, který diskontního prodejce za zavádějící nabídku levných telefonů pokutoval, se nyní dostal až do sbírky nejdůležitějších soudních verdiktů v Česku.

Výklad soudu se týká takzvané zvláštní nabídky zboží – tedy situace, kdy třeba diskonty nabízejí zboží, které normálně neprodávají, jako je právě levnější elektronika, nábytek nebo oblečení.

Lidl svým zákazníkům v měsíční reklamní kampani nabídl ke koupi bezdrátový telefon. V letácích, které do schránek dostaly desetitisíce lidí, ale neuvedl, kolik kusů telefonů je nabízeno v jednotlivých prodejnách. Reklamě na levný telefon přitom byl na letáku věnován největší prostor.

Hned první den nabídky si chtěl levný výrobek koupit v prodejně v Praze-Bohnicích jeden ze zákazníků, po obědě už ale Lidl telefony neměl. Pražský magistrát proto po stížnosti tohoto muže zahájil kontrolu, při níž zjistil, že do Bohnic byly dodány jen dva telefony.

A Lidl proto dostal pokutu ve výši osm tisíc korun.  „Lidlu jako zadavateli reklamy bylo známo, nebo mohl předpokládat, že není nebo nebude schopen zajistit nabízené zboží v množství, které odpovídá očekávané nabídce,“ rozhodli úředníci. „Své rozhodnutí považujeme za vyvážené a vlídné,“ uvedli zástupci magistrátu s tím, že nízká pokuta je spíše varováním do budoucna.

Excelentní odhad

Lidl se ale obrátil na soud s tím, že zákon neporušil. „Jsme přesvědčeni, že jsme uspokojili v celé České republice všechny zákazníky krom jednoho jediného, takže náš odhad zájmu byl více než excelentní,“ uvedli zástupci Lidlu v žalobě. Zákon podle Lidlu pamatuje především na trestání obchodníků, kteří při masivních výprodejích nemají zboží pro stovky nakupujících.

Podle zástupců diskontu je absurdní, aby prodejci museli mít na skladě neomezený počet výrobků pro všechny zákazníky. „Chování spotřebitelů a reakce na akční nabídky jsou nepředvídatelné. Není zřejmé, na základě čeho máme určit dostatečné množství zboží,“ uvedli zástupci Lidlu.

Soud ale nepřesvědčili. Podle soudců není podstatné, že se na úřad obrátil pouze jeden nespokojený zákazník – nabídku totiž dostaly do schránek tisíce lidí, kteří mohli mít zájem telefony koupit. A nespokojených lidí tak mohlo být víc.

A pokud při kontrole úředníci konstatovali, že množství zlevněných telefonů bylo vzhledem k masivní reklamě zjevně nedostatečné, nemuseli už svoje rozhodnutí dál zdůvodňovat.

„V každém případě byl nepoměr mezi nabídkou a možnou (předvídatelnou) poptávkou příliš intenzivní,“ rozhodli soudci.

Zdroj: aktualne.centrum.cz, 11.1.2012

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010