Právě odstartoval pilot nové soutěže CZECH TOP SHOP 2020

378 zobrazení

V době uzávěrky červnového čísla časopisu Brands & Stories měly za sebou kamenné prodejny v České republice extrémně náročné 3 měsíce provozu s omezeními danými kvůli koronavirové infekci. S o to větší radostí sdílíme první informace o novém projektu, který by je měl podpořit. Jedná se o pilotní fázi společné soutěže časopisu Brands & Stories a instore marketingového portálu Mistoprodeje.cz. Jde o hodnocení zákaznické zkušenosti z pohledu instore marketingu v kamenných provozovnách (zatím kromě HOREKA). Každý měsíc ohodnotíme 10 provozoven. V odborné porotě jsou: Blanka Bukovská (vydavatelka B&S), Andrea Vozníková (Nielsen), Dana Běloušková (POS Media), Jiří Hubka (ShowDownDisplays), Patricia Jakešová (U&SLUNO), Pavel Kozler (KNOWINSTORE), Tomáš Prouza (prezident SOCR), Roman Sovjak (ředitel Czech Superbrands), Mark Wright (VCCP), Dušan Pavlů (rektor VŠKK) a Jiří Beran (portál Mistoprodeje.cz).

Jak říká Petr Šimek – prezident POPAI: kamenná prodejna je nejlepší billboard, jaký si může firma přát. Ale stejně jako jsou hezké a ošklivé (případně funkční a nefunkční) billboardy, tak i kamenné prodejny mohou být z pohledu marketingové komunikace v místě prodeje lepší či horší, úspěšnější a méně úspěšné. Lidé z retailu říkají, že pro úspěšnost prodejny jsou důležité 3 věci: location, location, location. Naše porota se však dívá na provozovnu jinak – pohledem instore komunikace. Proto jsme definovali 5 „kamenných“ komunikačních kritérií, která budeme v provozovnách (letos kromě horeka) sledovat. Vyhodnocení bude probíhat průběžně na měsíční bázi – každý měsíc ohodnotíme 10 prodejen. Na konci roku pak budou vyhlášeny celkové výsledky.

  1. Prvním kritériem pro nás bude koncept resp. design interiéru prodejní jednotky. Budeme hodnotit, jak je přesvědčivý, konzistentní, zda jde o vhodnou kombinaci barev, materiálů, osvětlení atd. Zajímat nás také bude soulad image prodejny a značky (drahý vs. levný, high tech vs. old style, průmyslový vs. přírodní… a zda je rozpoznatelná korporátní identita značky.
  2. Druhým pohledem bude otázka navigace zákazníka resp. snadné orientace v provozovně případně regálu. Současný zákazník vyžaduje snadnou orientaci a rychlý nákup, pokud spěchá – proto vidíme např. zmenšování velkých potravinových samoobsluh a velký úspěch supermarketů Lidl, ke je užší a mělčí sortiment než jinde.
  3. Naším třetím kritériem bude vystavení sortimentu a popřípadě vizuální prezentace produktů a služeb – jejich viditelnost, uchopitelnost, interaktivita. Důležitá pro nás bude také doplněnost či vyprodanost a správné označení cenovkami (pokud je jejich použití relevantní).
  4. Předposlední a nám pochopitelně nejmilejší sledovanou oblastí bude POP marketingová komunikace včetně probíhajících akcí. A také vhodnost a dostatek POP nástrojů použitých v prodejně – tj. LCD, plakát, leták/brožura, mincovník, vstupní brány, speciální stojany pro vystavení zboží, shelf-stopper, podlahový polep atd. Zda jsou POP nástroje viditelné (na správném místě), poutavé, motivující k nákupu, informující, zda má POP nosič má hezký/vhodný design – velikost, barvu, písmo, obrázek.
  5. Pátým a posledním prvkem hodnocení bude velmi citlivá oblast – tj. kvalita a kvantita personálu, který se v provozovně o zákazníky stará. Zda je vhodně aktivní, ani příliš „vlezlý“, ani příliš pasivní, kompetentní, upravený, příjemný, zda dokáže poskytnout informace o zboží/službách. A také zda je v  prodejně odpovídající počet pracovníků – tj. málo vs. hodně.

Po úvodní informaci o soutěži dáváme slovo jednotlivým porotcům, kterým jsme položili 2 otázky:
1. kde vidí hlavní smysl soutěže CZECH TOP SHOP?
2. proč přijali pozvání k aktivní účasti v porotě?

Dana Běloušková (POS Media): 1. I přesto, že se prostředí prodejen věnuje poslední dobou větší pozornost než dříve, je stále dost takových, které by mohly na svém vzhledu zapracovat. Ty, které věnují úsilí, aby obchod poskytl zákazníkovi správný zážitek, si naopak zaslouží více zviditelnit. A věřím, že soutěž CTS tomu rozhodně může pomoci. 2. Těší mě spolupráce s portálem místoprodeje.cz a dovolím si tvrdit, že po letech zkušeností v instore maretingu umím ohodnotit instore prostředí nejen jako zákazník ale i jako profesionál.

Pavel Kozler (KNOWINSTORE): 1. Myslím si, že podobná soutěž na českém trhu chybí a věřím, že i retaileři uvítají zpětnou vazbu na jejich instore koncepty od odborné veřejnosti. Nakupující tím zase získají přehled o tom, kde se příjemně a pohodlně nakupuje a kterým obchodům se případně vyhnout. 2. Rád navštěvuji obchody a nechávám se inspirovat. Je to mojí profesí a zároveň i koníčkem. Chtěl bych přispět svojí trochou do mlýna a pokusit se vylepšit úroveň designu, služeb a POP komunikace v českých obchodech.

Roman Sovják (Czech Superbrands): 1.+2. Vytvoření české národní verze podobné celoevropské soutěže vnímám jako zajímavý a zároveň dobře načasovaný počin a to především v době, kdy spotřebitel se rok od roku stává náročnějším zákazníkem, který v době boomu technologických možností preferuje v místě prodeje zážitek. Ten se může utvářet na jedné straně kreativou či designem, ale paralelně by neměla chybět jednoduchost umožňující třeba rychlé zorientování se v obchodě zvláště v době, kdy čas je pro nás mnohé důležitým faktorem. A když si k tomu přidáte narůstající konkurenci v retailu, kdy do Česka přicházejí stále nové a nové globální značky a současně se zde rodí i ty ryze české, které budou i nadále chtít vedle E-commerce prodeje dát svému zákazníkovi možnost onoho zážitku v shopu, pak je přece skvělé mít zde nějakou uznávanou autoritu, která bude se zájmem svou činností upozorňovat na ty nejlepší retailove obchody a pomůže tak zákazníkovi k rychlejší cestě právě k onomu zážitku z nakupování. A vlastně všechny tyto důvody mě vedly k tomu, že jsem ani na vteřinu neváhal pozvání do poroty CZECH TOP SHOP přijmout.

Tomáš Prouza (prezident SOCR): 1. Poslední měsíce ukázaly, jak důležitá je loajalita klientů, protože se výrazně změnilo jejich chování – již netráví tolik času mezi obchody, větší část nákupů dělají na jednom místě, a vzhled a vybavení prodejny je jedním z klíčových aspektů rozhodování o tom, koho si vyberou. Soutěž tak pro mne velmi dobře plní dva důležité cíle – motivuje k inovacím a zároveň dobře ukazuje, co zákazníci skutečně ocení a co je případně jen inovace pro inovaci. Zároveň je to pro mne zajímavá konfrontace pohledu řady různých lidí, kterých si vážím. 2. Díky soutěži se podívám do obchodů, které bych možná nikdy jindy nenavštívil. Ale hlavně mne příprava hodnocení nutí přemýšlet nad tím, co skutečně jako zákazník chci a jaké kompromisy naopak nechci dělat.

Blanka Bukovská (vydavatelka Brands&Stories): 1. Jako přidanoou hodnotu této soutěže vidím zejména to, že ti nejlepší budou moci postoupit do světové soutěže EuroShop RetailDesign Award, kterou každoročně vyhlašuje německé EHI ve spolupráci National Retail Federation USA jako soutěž o nejlepší koncepty světa. Již roky patřím mezi experty této soutěže a české národní kolo mi tady chybělo. Jsem tedy ráda, že CZECH TOP SHOP si k tomu do poroty přizval ty nejpovolanější odborníky z oboru marketing at-retail. To slibuje skutečně profesionalitu v hodnocení. Jsem přesvědčena, že soutěž napomůže k pozvedání úrovně konceptů obchodů u nás, že přiměje tvůrce a majitele prodejních jednotek přistupovat k tvorbě obchodů komplexněji, propojovat design s moderními technologiemi, ale i lidským faktorem. A také budeme moci ukázat světu to nejlepší z českého trhu, a předvést, co umíme i v tomto odvětví. 2. Účast v porotě CZECH TOP SHOP jsem přijala s velkým nadšením, protože si myslím, že na soutěž tohoto zaměření jsme čekali již velmi dlouho. Soutěž si vzala za cíl posuzovat a vyhledávat na našem trhu zdařilé prodejní prostory nejen z pohledu designérského, ale z komplexnějšího pojetí. Tak jak to má být, protože správný kamenný obchod má především zprostředkovat jasné poselství sortimentu, ale i přímé oslovené zákazníka. Vítězové totiž budou muset prokázat povedený mix architektury obchodu, barev, materiálů, osvětlení a v neposlední řadě také visual merchandisingu, atmosféry prodeje, přístupu personálu a v konečném důsledku celkový zážitek pro kupujícího.

Andrea Vozníková (Nielsen): 1. Díky mému angažmá v POPAI, kde se snažíme o vylepšení retailového prostředí mi soutěž dává smysl. Potřebujeme ocenit dobré nápady/realizace v našem prostředí, aby i ostatní se jimi mohli inspirovat, obzvláště když podobné soutěže existují na západních trzích. V POPAI chápeme retail díky strategii našeho nového prezidenta Petra Šimka jako všechny typy kamenných provozoven a takto je to v soutěži také hodnoceno. 2. Roli porotce jsem přijala, protože mi záleží na tom, aby se naše retailové prostředí vylepšovalo a posouvalo dopředu, navíc již nějakou zkušenost v tomto mám, takže si troufám na hodnocení. Zároveň se naši vybraní vítězové také mohou zúčastnit evropské verze této soutěže, což pro mnohé z nich může být velmi motivující.

Jiří Hubka (ShowDownDisplays): 1. Podobná soutěž v České republice dosud chyběla a její propojení s mezinárodní soutěží pro vítěze, jí dává další rozměr. Uvidíme jak se bude po prvních kolech soutěž dále vyvíjet. 2. Do poroty soutěže mě oslovil portál mistoprodeje.cz, protože jsme dlouhodobým partnerem tohoto portálu a rádi přispějeme svým pohledem. Rád jsem tuto funkci přijal a doufám, že tato iniciativa nezapadne a podaří se dotáhnout až do finále. Věřím, že můj hlas nebude moc kritický a napomůže zviditelnění oboru a také dobrých realizací kamenných obchodů.

V případě zájmu o nominaci Vaší prodejny či provozovny služeb nás prosím kontaktujte na czechtopshop@mistoprodeje.cz.

Zdroj: redakce, foto: redakce a pixabay.com