O zlevněné letní zboží není zájem
Českým prodejcům navíc vyrostla konkurence v Německu. Tamní obchodníci zahájili výprodeje kvůli deštivému počasí o týden dříve. Kromě počasí zkazil léto obchodníkům také prodloužený víkend. Lidé totiž opustili města a volné dny trávili mimo dosah velkých nákupních center.
Zákazníků v obchodech příliš nepřibylo ani po začátku letních výprodejů. Obchodníci přitom potřebují získat v regálech místo pro podzimní kolekci. V obchodních centrech lze nyní narazit na sedmdesátiprocentní, ale i víceprocentní slevy. „Zákazníci mohou s největší slevou pořídit zboží, které nejčastěji kupujeme na prázdniny, dovolenou nebo cestování,“ uvedla mluvčí Teska Eva Karasová. Někde však jdou se slevami ještě dál a na výlohách lze spatřit pestré nápisy lákající na zboží, jehož cena klesla o 80 procent. Je otázka, zda slevová taktika obchodníkům pomůže. Podle odborníků na maloobchod i řady prodejců jsou Češi zbožím v akcích už tak přesyceni, že v řadě případů nerostou prodeje ani při slevách v řádu několika desítek procent.
Českým prodejcům konkurují levnější německé řetězce
Tržby v maloobchodě a nákupní apetit zákazníků klesají kvůli vysokým cenám už rok v řadě. Navíc startují letní výprodeje i v sousedním Německu. To je pro řadu Čechů díky srovnatelným nebo nižším cenám stále atraktivnější nákupní lokalitou. „Tento týden začínáme s letním výprodejem, během kterého zlevníme až o 70 procent textil, ale třeba také kufry. Už ve čtvrtek jsme zlevnili o 25 procent zahradní sortiment a campingové potřeby,“ uvedl Markus Jablonski, mluvčí německého řetězce Real, který řadu svých marketingových akcí cílí na zákazníky z české strany hranice. Tradiční výprodeje, jichž se podle Svazu německého maloobchodu účastní až tři čtvrtiny všech obchodníků, mají přitom podle zvyklostí začít až příští týden v pondělí. Německé obchodníky ovšem trápí špatné počasí úplně stejně jako ty české, a tak si se startem slev pospíšili. Řada z nich se v očekávání vysoké poptávky navíc předzásobila zbožím, kterého se nyní jen těžce zbavují. „Dobrovolně nezlevnil žádný z obchodníků. Ale opravdové letní počasí letos vůbec nepřišlo,“ postěžoval si agentuře DPA mluvčí hamburských obchodníků Wolfgang Linnekogel. Spolkový svaz textilního maloobchodu očekává ve svém oboru v prvním pololetí propad tržeb o dvě procenta.
Z deštivého počasí těží internetoví prodejci
Ještě hůře jsou na tom obchodníci ve Velké Británii, kde neobvykle velké množství srážek v dubnu přispělo k propadu maloobchodních tržeb o 2,4 procenta. Řetězec Marks and Spencer, který působí také v Česku, oznámil meziměsíční pokles tržeb o 2,8 procenta. Jako hlavní důvod uvedl malou poptávku po oblečení v souvislosti s příliš mokrým počasím.
Teplý červen sice prodejcům v Británii náladu mírně zlepšil, ztráty z předchozího měsíce se však srovnat už nepodařilo. Na rozdíl od kamenných obchodů si příliš těžkou hlavu s chladným deštivým počasím nemusí dělat internetoví prodejci. Těm naopak tržby klesají za dlouhých slunečných dní. Současné časté bouřky a na červenec nijak extrémní teploty jim vyhovují.
„Počasí má na prodeje určitě vliv. Když se v létě naopak prodlužuje den a je dlouho světlo, tak to jde okamžitě poznat,“ potvrdil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Slevy na nářadí, sekačky, letní obuv či nafukovací lehátka však začaly už i na internetu.