Jakou mají BIG DATA hodnotu pro retail?

Vize retailové budoucnosti vypadá jednoduše – vyhraje ten obchodník, který nejvíce pochopí, relevantně vybere, a hlavně využije informace, které jsou dostupnější ve stále větším množství. 

Podle portálu shoppermatters.com a autora Michaela La Kiera se za posledních 6 let výraz Big Data zásadně dostal do pozornosti i retailerů. Jak ale nejlépe tento pojem definovat?

Odborníci ze společnosti SAS definují tento termín následovně:

Termín Big Data popisuje velký objem dat – jak strukturovaných, tak nestrukturovaných, která zaplavují firmu každodenně.“

Portál Wikipedia uvádí:

Big Data je pojem pro sady dat, které jsou tak velké nebo složité, že tradiční aplikační software pro datové zpracování je pro jejich řešení nedostatečný. Tento pojem zahrnuje zachycování, ukládání, analýzu, vypořádání dat, vyhledávání, sdílení, přenos, vizualizaci, dotazování, aktualizaci a také vlastnictví informací.“

Společnost IBM rozšiřuje tyto definice následovně:

Big Data generují vše kolem nás po celou dobu. Vytváří je každý digitální proces a výměna informací na sociálních sítích. Big Data přicházejí z více zdrojů s alarmující rychlostí, objemem a rozmanitostí. Chcete-li získávat smysluplnou hodnotu z Big Dat, potřebujete optimální výkon, analytické schopnosti a dovednosti.“

Všechny výše uvedené definice jsou určitým způsobem správné, existuje však několik prvků v definici společnosti IBM, které bychom měli prozkoumat detailněji.

INFORMAČNÍ TSUNAMI

Big Data přicházejí z několika zdrojů s alarmující rychlostí, objemem a rozmanitostí.

V naší mobilní a sociální společnosti se informace vytvářejí nepřekonatelnou rychlostí, která se nikdy nezastaví, a navíc se stále rozpíná, především díky internetu věcí (Internet of Things, IoT). Je to skutečné a stále se rozšiřující informační Tsunami.

ODDĚLENÍ ZRNA OD PLEV

Chcete-li získávat smysluplnou hodnotu z Big Dat, potřebujete optimální výkon, analytické schopnosti a dovednosti.

Toto je stěžejní část termínu Big Data, přičemž samotná data to nejsou. Největší hodnota pochází z informací získaných vhledem do celé problematiky. Budoucnost tedy patří tzv. datovým Ninjům, což jsou matematici, programátoři a také aplikace umělé inteligence.

 

RETAILOVÁ DATA OVLIVŇUJÍ NÁSLEDNĚ ZVOLENÉ AKTIVITY

Data – v jakékoliv velikosti a struktuře – jsou důležitá pro lepší pochopení rozdílu mezi tím, co zákazníci kupují a tím, co říkají.

Když bude mít retailer dostatek relevantních informací, bude moci připravit a realizovat vhodné obchodní aktivity. Během příštích let bude nakupování stále více personalizováno a retailová komunikace bude mít v masových médiích stále menší místo.

PŘÍSLIB vs REALITA BIG DAT V SHOPPING MARKETINGU

Zvládnutí BIG DAT slibuje pro retailery významnou konkurenční výhodu, v budoucnu skoro podmínku k přežití.

I když nyní stále více firem začíná pozvolna s Big Daty pracovat, bude trvat ještě hodně dlouho, než některé sektory tuto problematiku objeví – například stavebnictví. Naštěstí obor s FMCG zbožím už zjistil, jaké výhody jim informace z Big Dat nabízejí a postupně do jejich analýzy pronikají stále více.

 

Jaké jsou klíčové body úspěchu zvládnutí Big Dat v Shopper marketingu?

  1. Nečekejte na to, až zvládnete zpracovat všechna dostupná data. Používejte metodu Kaizen – začněte pracovat i s málo, ale kvalitními a relevantními informacemi
  2. Důležité je pracovat s daty včas – použijte mantru: naučit se, otestovat a aplikovat
  3. Je zapotřebí silných partnerství (dodavatelé, odběratelé a další)
  4. Klíčovým bodem je návratnost investic (investice do systémů, odborníků, stráveného času nad strategiemi firmy, apod.)
  5. Řešte otázky ochrany soukromí (zákazníci, zaměstnanci, ostatní)

Získané informace z Big Dat někdy mohou zpochybňovat dlouhodobou firemní vizi a hodnoty, a to by mohlo společnost a její značku vzdálit od plánovaného cíle. Je dobré tedy mít pro kvalitní rozhodování v Shopper marketingu ty správné, aktuální a relevantní informace, ale je také nutné jim příliš dogmaticky nepodléhat a vnímat je v širších souvislostech a v rámci firemní kultury a zvolené obchodní strategie.

 

Zdroj: shoppermatters.com Internet věcí

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010