COOP vytvoří největší síť automatizovaných prodejen

Česká síť družstevních prodejen COOP připravuje rozsáhlé rozšíření obchodů s automatizovaným režimem a udává tak inovační trend v Evropě. V těchto prodejnách si zákazníci mohou díky využití moderních technologií nakoupit v kteroukoliv denní či noční hodinu. Koncept automatizovaných prodejen je řešením pro obchody v regionech a COOP jej rozvíjí i ve spolupráci s obcemi.

Otevření nových prodejen umožní podpora společností ČSOB a Mastercard, které pro vznik sítě automatizovaných prodejen dohromady vyčlenily částku přes deset miliónů korun. Cílem programu je urychlit zavedení automatizovaných prodejen v regionech. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že zavedení této inovace podporuje zájem o technologie a podporuje i lokální udržitelnost, protože obchody COOP spolupracují ve velké míře s místními dodavateli. Také zákazníci dávají před dojížděním přednost nákupům v místech, kde žijí a mohou nakupovat pohodlněji.

První automatizovaná prodejna COOP a zároveň první prodejna tohoto druhu v České republice se otevřela před zhruba rokem a půl ve Strakonicích. Dnes má COOP deset vlastních takových prodejen, v několika dalších pak působí jako partner, přičemž tyto prodejny jsou provozovány obcemi.

„Zvolili jsme jednoduché, cenově dostupné, a přitom funkční řešení, které pro zákazníky přináší zcela novou úroveň komfortu v nakupování. Na základě zkušeností se ukazuje, že systém automatizovaného prodeje je ideálním řešením pro prodejny na vesnici či v menších městech,“ vysvětluje Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Automatizované prodejny COOP dnes fungují na venkově, v turisty oblíbených lokalitách jako je Lednice nebo Lipno nad Vltavou, nebo třeba v menších městech jako je Ústí nad Orlicí. Výhoda obchodů COOP ve městech spočívá v tom, že jsou na rozdíl od zahraniční konkurence umístěny v centrech, a tedy v pěší dostupnosti obyvatel.

Automatizované obchody COOP fungují v hybridním režimu, v běžné otevírací době si v nich mohou zákazníci nakoupit jako v klasickém obchodě, mimo tuto dobu je nákup podmíněn využitím aplikace v telefonu, platební karty a bankovní identity. Tu dnes má prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví.

 Obchody na vesnicích skomírají, automatizace může pomoci

Podle Tomáše Dubského, místopředsedy Svazu místních samospráv, je zachování obchodů v regionech klíčovou podmínkou pro zajištění kvality života místních obyvatel. Venkovských obchodů přitom přes podporu státu, krajů i obcí stále ubývá. „Technologie automatizovaného prodeje se ukazuje být poměrně zásadní pro zachování těchto prodejen. COOP ukázal cestu i pro další subjekty, které do vlaku automatizace prodejen nyní naskakují,“ říká Tomáš Dubský.

Podpora prodejen v nejmenších obcích nezůstává ani stranou zájmu státu, obcí a krajů. Obce často tyto prodejny přímo dotují, nebo jim poskytují prostory k provozování obchodů zdarma. Celkově se podpora v posledních letech zvyšuje a například prakticky každý kraj má pro ně dnes dotační program. Podobně k věci přistupuje i stát prostřednictvím programu Ministerstva průmyslu a obchodu Obchůdek 2021+, který je určen na podporu malých prodejen v obcích do tisíce obyvatel, kde zároveň nefunguje žádný jiný obchod. V rámci programu Obchůdek 2021+ podpořilo ministerstvo již více než tisíc prodejen. V rámci projektu Česko platí kartou MPO poskytlo více než 40 tisíc terminálů a skoro 4 tisíce bran. Jde téměř o polovinu všech nově instalovaných platebních terminálů.

„Pro obyvatele menších obcí je důležité, aby si v místě svého bydliště nakoupili základní potraviny podobně, jako ve velkých městech. Proto jsme na podporu venkovských prodejen připravili program Obchůdek 2021+, který jim pomáhá s provozními náklady,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Nyní přicházíme prostřednictvím nových programů i s podporou přechodu prodejen do automatizovaného režimu 24/7 tak, aby si lidé mohli nakoupit doslova kdykoliv.“

Dotaci na projekt hybridních prodejen poskytuje MPO od 125 tisíc korun do výše 1 milionu. Žádosti o podporu lze podávat až do konce roku 2024.

Technologie zvyšují kvalitu života i v regionech

Na rozšíření sítě automatizovaných prodejen se Mastercard a ČSOB podílejí stejným dílem. „Se sítí COOP spolupracujeme dlouhodobě a naším cílem je poskytovat služby, které lidem zjednodušují život, jako je výběr hotovosti na pokladně nebo platba složenek. V koncepci automatizovaných obchodů vidíme budoucnost, proto jsme se rozhodli přímo finančně podpořit vznik dalších prodejen. Navíc poskytujeme zdarma i aplikaci DoKapsy jako vstupní klíč. ČSOB tak bude nad rámec programu financovat také rozvoj a provoz aplikace DoKapsy, která nabízí řadu služeb i lidem, kteří nejsou našimi klienty. Součástí aplikace je tak identifikace zákazníků a umožnění vstupu do automatizovaných prodejen COOP,“ říká Michala Bauer, členka představenstva ČSOB.

Také další partner rozvoje automatizovaných prodejen, společnost Mastercard, se dlouhodobě věnuje rozvoji moderních platebních metod a služeb.

„Lidé dávají při nakupování a placení přednost tomu, co je pro ně jednoduché, rychlé a bezpečné. Proto jsme naši dlouhodobou podporu firem a podnikatelů v Česku rádi rozšířili i na síť samoobslužných prodejen, ve kterých spatřujeme velký potenciál a velmi přínosný projekt, který významně posouvá digitalizaci celého Česka včetně jeho regionů. Ze všech dat, průzkumů i každodenních zkušeností vyplývá, že pro české zákazníky je platba kartou naprostá samozřejmost. Proto v Mastercard rádi podporujeme rozvoj digitalizace firem a podnikatelů mimo jiné v projektech Česko platí kartou nebo Strive Czechia, jehož cílem je pomoci nejmenším podnikům a živnostníkům prosperovat v digitální ekonomice,” říká Damian Zielinski, generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a Slovensko

Podle dat sítě COOP již dnes prodejny, které přešly do automatizovaného režimu, realizují kolem 10 % tržeb mimo standardní otevírací dobu. Nejmenší fungující automatizovaný obchod má velikost jen 23 metrů čtverečních, ty největší pak formáty klasického supermarketu. „COOP není klasická firma, jsme svazem družstev. Máme více než stotisícovou členskou základnu a jsme hluboce zakořenění v regionech. Záleží nám proto na místech, kde působíme. Osobně jsem hrdý, že jsme dokázali přijít s takovou zásadní inovací jako první v Evropě. Je to důkaz, že i čistě regionální organizace může udávat moderní inovační trendy,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010