Češi se teprve učí nakupovat potraviny na internetu

Počet lidí, kteří kupují potraviny na internetu, se v České republice pohybuje kolem deseti procent. Z rychloobrátkového zboží nejvíce kupujeme online léky a vitamíny. Podle nové studie Incoma FMCG eShoping 2014 nakupují na internetu rychloobrátkové zboží už desítky procent českých spotřebitelů a odhadovaný celkový obrat za loňský rok přesahuje 28 mld. Kč.

Studie se zaměřuje na kategorie, jako jsou potraviny, nealkoholické a alkoholické nápoje, drogerie, kosmetika a parfumerie, volně prodejné léky, vitamíny a doplňky stravy nebo potřeby pro psy a kočky.

Vedou léky, vitamíny a doplňky stravy

Na internetu se nejčastěji nakupují léky, vitamíny a doplňky stravy; v loňském roce je tam nakoupilo 28 % zákazníků, kteří mají přístup k internetu (tzv. česká internetová populace), což je více než 20 % z celkové české populace (k internetu má přístup přibližně 75 % Čechů). Oblíbený je také nákup kosmetiky (25 % e-populace), parfémů (24 % e-populace), drogerie (21 % e-populace) a potřeb pro psy a kočky (19 % e-populace).

Celkově loni zákazníci na internetu nejvíce utratili za potřeby pro psy a kočky; odhadované roční výdaje za loňský rok jsou 5,2 mld. Kč. Následují parfémy s odhadovaným obratem na internetu za rok 2014 ve výši 5 mld. Kč, kosmetika (4,5 mld. Kč) a léky, vitamíny a doplňky stravy (4,3 mld. Kč). Potraviny (bez zahrnutí alkoholických a nealkoholických nápojů) na internetu nakupuje už 10 % internetové populace.

Nadprůměrně často jde o mladší zákazníky, lidi s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním a s vyššími příjmy. V průměru nakoupí na internetu potraviny 10 krát za rok, při jednom nákupu v průměru utratí přibližně 500 Kč. Nejčastěji mají v „nákupním košíku“ trvanlivé a konzervované potraviny, kávu, čaj, sladkosti nebo speciální potraviny (např. zdravá výživa, mezinárodní kuchyně, apod.).

Potraviny na internetu nakupují podle studie nejčastěji zákazníci řetězců Tesco a Kaufland. Hlavní motivací pro nákup rychloobrátkového zboží na internetu je cena, řada zákazníků ovšem uvádí na prvním místě také to, že zboží nelze koupit nikde jinde. Naopak největší překážkou pro rozhodnutí nakoupit na internetu rychloobrátkové zboží jsou náklady za dopravu zboží a dlouhá doba dodání, následují obavy o kvalitu a čerstvost společně s chybějící možností osobně si zboží před zakoupením prohlédnout a zkontrolovat.

Při výběru internetové prodejny pro nákup rychloobrátkového zboží se zákazníci rozhodují především podle dvou základních kritérií: prodejna musí nabízet dobrou cenu, ale zároveň musí mít také „dobrou pověst“.

Nabídka potravin na internetu se bude zvyšovat

„Startovací“ pozici online obchodu s potravinami potvrzují i výsledky z průzkumu společnosti Incoma GfK realizovaného v souvislosti s oceněním Obchodník roku. Počet zákazníků kupujících podle tohoto průzkumu potraviny na internetu ale není zatím příliš velký.

I přesto, že 27 % dotázaných možnost nákupu potravin přes internet má, využívá ji pouze 7 % z nich. Dalších 34 % dotázaných by možnost uvítalo. Nejvíce nakupují potraviny přes internet obyvatelé hlavního města Prahy a Středočeského kraje.

„Zdá se, že obchodníci vidí v online nakupování potravin potenciál a tak počet internetových obchodů s jídlem pomalu roste. Někteří z obchodníků navíc umožňují uhradit zboží platební kartou při jeho převzetí, což zákazníkům nákup ještě více zjednodušuje,“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. Společnost Master- Card se podílela na výzkumu nákupního chování v souvislosti s oceněním Master- Card Obchodník roku.

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010