Češi jsou připraveni na cirkulární projekty. No neke sdílí svá data z výzkumu, aby pomohlo ostatním
Pilotní projekt 1. cirkulárního obchodu v České republice s názvem No neke je u konce a přináší unikátní data, která nasbíral. V ČR jde o první ucelená data o tom, jak se Češi staví k nakupování a prodeji věcí z druhé ruky.
No neke se zákazníkům představilo měsíčním pilotním projektem cirkulárního obchodu, který se otevřel na 22 dní v prosinci roku 2022 v největším českém nákupním centru Westfield Chodov. Veškeré zboží v obchodě bylo z druhé ruky, ale na jeho kvalitě ani na podobě obchodu to zákazníci nepoznali. Pod jednou střechou bylo možné nakoupit zboží od 9 značek v 6 kategoriích – móda, home decor, knihy, elektronika, zboží pro děti či elektrokola.
No neke v číslech
Nejprodávanější kategorií byla móda (63 %), následoval home decor (15 %) a knihy (13 %). Elektronika naopak zákazníky téměř neoslovila.
Každý 4. zákazník, který navštívil No neke, nakoupil – konverze tedy byla 25 %. Ženy tvořily drtivou většinu (85 %) zákazníků. Většina byla z Prahy (77 %) a zbytek z Čech. Více než polovina zákazníků byla ve věku 19 až 44 let (59 %). Skoro polovina (48 %) zákazníků uvedla, že má příjem domácnosti vyšší než 30 000 Kč.
Nejdůležitější zjištění
- 96 % zákazníků, kteří zboží z druhé ruky nikdy nenakupují, uvedlo, že po návštěvě No neke změnili názor. Až 74 % z nich řeklo, že se do obchodu určitě vrátí.
- Češi jsou hladoví po cirkulárních řešeních, protože si uvědomují, že planeta není nafukovací.
- Zákazníci vůbec nepodléhali spontánnímu nákupu elektroniky. Chtějí si to předem nastudovat, a když už, tak preferují specializované
- I když z online průzkumu trhu vyplynulo, že největším motivátorem při nákupu věcí z druhé ruky je snaha ušetřit (uvedlo až 80 % respondentů), tak No neke prodejnu více navštěvovali zákazníci, kteří na cenu až tak nekoukali a jejich motivací spíš bylo podpořit ekologii či zamezit plýtvání (70 %)
- Nedostatečný výběr velikostí zákazníky překvapoval – lidé jsou zvyklí, že mají k dispozici vždy více velikostí, což je u věcí z druhé ruky problém.
- Zákazníci tolik nepodléhají impulzivním nákupům. Nebyli frustrovaní, pokud si z nabídky obchodu nic nevybrali, jelikož nechtějí zbytečně nakupovat další věci.
Příležitosti
- Lidé nevědí, kam dávat nepotřebné věci – uvítali by jednoduchou možnost výkupu.
- Lidé se chtějí cítit, jako že nakupují nové zboží. Pokud je obchod čistý a zboží v top kvalitě, jsou lidé ochotni utrácet více peněz, než je pro ně za zboží z druhé ruky obvyklé – prostor pro inovace obchodů, které pouze spoléhají na nízkou cenu zboží z druhé ruky.
- O elektroniku nebyl v No neke takový zájem, což mohlo být způsobeno širokým záběrem celého konceptu. Ve specializovaných obchodech s odpovídajícím servisem má elektronika velký potenciál.
Data pro všechny
Průzkum trhu a pilotní projekt tým No neke uskutečnil proto, aby získal data a zkušenosti, které mu pomohou správně nastavit dlouhodobý model fungování No neke. Zároveň taková data v Česku chyběla i pro budoucí cirkulární iniciativy. Proto za No neke budeme rádi, když z našich dat budou čerpat i jiné projekty. Budoucnost nakupování totiž tkví v cirkulární ekonomice.
Kdo za projektem No neke stojí:
- Michaela Kloudová – ex CEO Genster, Alimenty dětem, Unilever
- Noema Pšenicová – freelancer, ex CMO Genster, ex PR & Marketing xPORT VŠE
- Radek Hampl – ředitel pobočkové sítě Bonami
Další data a výsledky výzkumů naleznete v case study na webu www.noneke.store
(Výzkum názorů spotřebitelů provedla InsightLab pod vedením Andrei Vozníkové. Sponzor výzkumu byla společnost INSTORE CONSULTING EU s.r.o (pořadatel CX hodnocení prodejen „VISA Czech Top Shop“).)