Black Friday začal

Slevová akce Black Friday letos připadá na pátek 27. listopadu, v Česku však začala již počátkem tohoto měsíce. Jako první nabídli výhodnější ceny prodejci elektroniky a nákupní galerie, v nejbližších dnech se k nim připojí až dvě třetiny dalších obchodů. Průměrná sleva na zboží bude letos nižší než v minulosti, aktuálně se pohybuje mezi 25 až 40 %. Její výše navíc může být zkreslující.

Black Friday získal v Česku v posledních letech na popularitě. Už loni se do něj zapojilo přes 58 % největších prodejců a toto číslo letos ještě povyroste. „Očekáváme, že nějakou formu Black Friday slev nabídnou až dvě třetiny prodejců. Samozřejmě primárně na internetu, který jako prodejní kanál nadále funguje,“ uvádí David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Ta zkoumala vzorek 189 největších tuzemských prodejců, který zahrnuje retail i e-shopy.

Slevy často potrvají skoro měsíc

Nejčastějším zbožím, které budou moci letos Češi pořídit se slevou, bude již tradičně elektronika a oblečení. „Naše statistiky ukazují, že Black Friday slevy poskytují plošně také obchody se sportovním zbožím nebo potřebami do domácnosti. Naopak ji nečekejte ve větší míře u všech specializovaných e-shopů, prodávajících jak rychloobrátkové zboží, kterým jsou například potraviny, tak zboží delší spotřeby – typicky stavebniny, knihy nebo nábytek,“ uvádí Vurma, podle něhož je českým specifikem i doba trvání uvedených slev.

Zatímco v USA se slevová akce váže až k takzvanému „černému pátku“ a následujícímu víkendu, aby ji v pondělí nahradilo takzvané Cyber Monday, čeští prodejci využívají tuto akci mnohem častěji. „Black Friday se bohužel stal symbolem slev kdykoliv, kdy se to prodejci hodí. Třeba v červenci. Navíc, jak bude vidět třeba u prodejců elektroniky, akce poběží skoro celý měsíc. Je to takovým českým zvykem. Délka akce nahrazuje její výhodnost, protože slevy často nejsou příliš významné,“ myslí si Vurma.

Slevy až 80 %, reálně ale mnohem méně

Mezi první české prodejce, kteří akci spustili začátkem listopadu, patří hlavně obchody s elektronikou a takzvané nákupní galerie. „Často uvádějí slevy přes 50 procent, někdy až 80 procent. Tak vysoká sleva se ale týká jen promile zboží. V současné chvíli se v hlavních nabídkách, které prodejci zveřejnili, pohybuje průměrná sleva mezi 25–40 procenty. Zpravidla se ale do těchto nabídek dostává jen to nejlepší zboží,“ upřesňuje Vurma. Každý prodejce pak slevovou akci pojímá po svém. V minoritě jsou ti, kteří nabízejí plošné slevy na celou svou nabídku.

E-shopy jsou jedním z mála nákupních míst, které není omezeno současnou epidemií koronaviru. „Spousta prodejců jede na maximum svých kapacit. A právě vysoká poptávka netlačí prodejce k tak významným slevám jako v minulých letech. Proto očekáváme, že výše reálných slev bude letos u Black Friday nabídek nižší než v minulosti,“ říká Vurma. Problémem může být také omezené množství některé elektroniky. Týká se to zejména notebooků, konzolí a televizí, ale také sluchátek nebo webkamer.

Nespěchejte a cenu si porovnejte

Problematická je i realita prodejci uváděných slev. Výjimkou není situace, kdy výchozí cena, z níž obchod počítá slevu, neodpovídá aktuální tržní ceně. „Důvodů je víc. Prodejce může uvést doporučenou maloobchodní cenu, která zejména u staršího zboží už neplatí. Reálně stojí zboží méně,“ vysvětluje Vurma a přidává jinou taktiku: „Nebo je zboží označeno slevou 30–40 procent, ale i po ní ho jinde koupíte za méně. Těchto případů jsme letos objevili několik.“ Výjimkou nemusejí být ani další triky, jako je umělé navýšení ceny z počátku podzimu, aby sleva působila na první pohled atraktivně.

Odborníci tedy radí, aby zákazníci nebyli při nákupech zbrklí. Přestože je řada slev označována jako časově omezená, rychle si ověřit výši slevy není složité. „Stačí navštívit srovnávače zboží nebo jiný podobně specializovaný e-shop. Doporučuji pak věnovat pozornost nejen aktuální ceně, ale i vývoji ceny za poslední měsíce. Není výjimkou, že některé zboží před Vánoci zdraží a po Novém roce zase zlevní. V tom případě je lepší počkat si na výprodej,“ uzavírá Vurma.

Zdroj: Acomware, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010