Západoevropský trh technického spotřebního zboží zaznamenal ve 3. čtvrtletí 2016 mírný pokles

Ve třetím čtvrtletí 2016 zaznamenal ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 pokles o 2,4 procenta. Trh byl výrazně ovlivněn kurzem britské libry a eura. Došlo ke zvýšení tržeb v sektoru velkých domácích spotřebičů, malých domácích spotřebičů a telekomunikací. Ve všech ostatních sektorech tržby meziročně poklesly. Ve 3. čtvrtletí 2016 činila hodnota trhu technického spotřebního zboží 49,7 miliard euro.

 TABULKA new

Spotřební elektronika

Objem tržeb v sektoru spotřební elektroniky se ve 3. čtvrtletí 2016 ve srovnání se stejným obdobím 2015 snížil o 7,4 procenta a dosáhl hodnoty 5,9 miliard euro.

Po období úspěšného prodeje televizorů v souvislosti s Mistrovstvím Evropy ve fotbale 2016 se již nevyskytly žádné jiné vnější faktory, které by stimulovaly prodej i ve 3. čtvrtletí tohoto roku.

Spotřebitele i nadále zajímala hlavně konektivita, což se odrazilo na zvýšeném prodeji takových přístrojů, jako jsou televizory s připojením k internetu, hi-fi komponenty nebo mini reproduktory s možností připojení a dokonce akční kamery a drony. Očekává se, že právě možnost připojení k internetu společně se zvýšenou kvalitou obrazu televizorů povede v nejbližší době k růstu tržeb v sektoru spotřební elektroniky.

Fotopřístroje

Ve 3. čtvrtletí dosáhl sektor fotopřístrojů hodnoty 1,2 miliardy euro, což znamená v porovnání se 3. kvartálem 2015 pokles o 12,3 procenta. Trh fotopřístrojů v tomto období nezaznamenal růst v žádné západoevropské zemi.

Segment dražších fotoaparátů a výměnné objektivy si vedly relativně dobře, ale nedokázaly vykompenzovat pokles v segmentu levných a středně drahých přístrojů.

Velké domácí spotřebiče

Sektor velkých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 stagnoval – ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 se zvýšil jen o 0,1 procenta (z hlediska hodnoty prodejů). Byl to důsledek devalvace britské libry, k níž došlo po referendu o brexitu.

Všechny trhy, kromě britského, finského a francouzského, zaznamenaly ve 3. kvartále 2016 v porovnání se stejným obdobím loňského roku navýšení tržeb.

Ve 3. čtvrtletí 2016 se zvedly prodeje vestavných produktů, stejně tak prodeje smart spotřebičů – zejména praček a ledniček.

Malé domácí spotřebiče

Ve 3. kvartále 2016 došlo v sektoru malých domácích spotřebičů v porovnání se stejným obdobím 2015 ke zvýšení o 0,5 procenta. Zdravý růst byl zaznamenán ve většině zemí s výjimkou francouzského a britského trhu. Celkově dosáhl západoevropský sektor malých domácích spotřebičů ve 3. čtvrtletí 2016 hodnoty 3,9 miliard euro.

O tento růst se zasloužily především solidní prodeje tyčových akumulátorových vysavačů (v ceně do 250 euro), robotických vysavačů (za cenu přes 500 euro) a elektrických zubních kartáčků.

Informační technologie

Západoevropský sektor informačních technologií dosáhl ve 3. čtvrtletí 2016 tržeb ve výši něco málo přes 12,6 miliard euro, tedy o 8,8 procenta méně než ve 3. čtvrtletí 2015. Prodeje poklesly ve všech zemích kromě Rakouska (nárůst o 4,9 procenta) a Finska (nárůst o 15,8 procenta).

Navzdory brexitu, po němž následovala devalvace libry, poptávka po IT produktech se v Británii ve 3. kvartále 2016 oproti stejnému období v roce 2015 mírně zvýšila.

K růstu segmentu přenosných počítačů přispěly především prodeje menších, flexibilnějších produktů jako jsou ultra mobilní a konvertibilní notebooky.

Segment stolních počítačů se stále potýkal s problémy jak z hlediska objemu tržeb, tak z hlediska jejich výše.

Prodeje tabletů poklesly v důsledku nasycení trhu. Obecně vzato, tablety zažily ve srovnání s 3. kvartálem 2015 problematické období.

Telekomunikace

Ve 3. čtvrtletí 2016 sektor telekomunikací vzrostl ve srovnání s 3. čtvrtletím 2015 o 5,9 procenta. Díky tržbám, které dosáhly 13,3 miliardy euro, se jedná o největší sektor technického spotřebního zboží. Růst zaznamenaly všechny trhy s telekomunikacemi v západní Evropě kromě Velké Británie.

Sektoru telekomunikací pomohl dvojciferný růst ceny chytrých telefonů (díky včasnému uvedení na trh vlajkového produktu Apple), stejně jako pozitivní výsledky dosažené v prodeji nositelné elektroniky a různého příslušenství. Právě ten zaznamenal značný boom díky úspěchu „Pokémon Go!“, jenž vedl ke zvýšené poptávce po mobilních nabíječkách.

Kancelářská technika a spotřební materiál

Pokles sektoru kancelářské techniky a spotřebního materiálu ve 3. kvartálu 2016 o 2,6 procenta (v porovnání se stejným obdobím 2015) znamenal pokračování klesajícího trendu. Významné snížení hodnoty prodejů zaznamenal holandský a belgický trh.

K určitému růstu však došlo v Dánsku (1,8 procenta), Francii (2,4 procenta), Rakousku (2,6 procenta), Portugalsku (5,2 procenta) a Řecku (8,8 procenta).

Nadále si vedly dobře segmenty samostatných (jednofunkčních) barevných tiskáren a malých fototiskáren.

Reporty průzkumu GfK TEMAX®  pro všech 41 zemí, včetně tabulek, naleznete zde.

Tato zjištění vycházejí z výzkumů maloobchodního panelu GfK, který obsahuje data o přibližně půl milionu maloobchodních provozoven z celého světa. GfK neustále pracuje na tom, aby data byla co nejpřesnější a skutečně reprezentovala koncový trh.

 

Zdroj a foto: GfK Czech

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010