Svátek svatého Martina slaví téměř polovina Čechů

Dozlatova vypečená husa a svatomartinské víno patří mezi nejznámější symboly oslav svátku svatého Martina, který symbolizuje konec sklizně a zároveň začátek zimního období. Podle exkluzivního průzkumu obchodů Albert ho slaví téměř polovina Čechů. 70 procent z nich si na tento svátek dopřeje právě sváteční víno. Největší popularitě se svatomartinské víno těší v Jihomoravském kraji, kde jej pije přes 90 procent respondentů, kteří svátek dodržují. Svatomartinskou husu si doma nebo v restauraci dopřeje více než polovina slavících.

Mladá svatomartinská vína Češi nejčastěji kupují ve specializovaných obchodech nebo supermarketech (40 % respondentů), ukázal průzkum. Téměř 12 procent respondentů si pak toto víno nejraději vychutná u svatomartinského stánku, 8 procent dotázaných si na něj zajde do oblíbené restaurace.

Svatomartinská vína charakterizuje svěží a ovocná chuť, kterou získala během pouhých několika týdnů zrání. Mají lehčí chuť a nižší obsah alkoholu, obvykle okolo 12 procent. „Naši zákazníci v období svátku svatého Martina nejvíce nakupují vína bílá, ta tvoří více než 60 procent prodejů. Stále oblíbenější jsou také růžová vína. A i když se ke svatomartinské huse hodí spíše víno červené, zákazníci ho volí na tento svátek nejméně,“ říká Vlastimil Vávra, sommeliér a manažer nákupu vín obchodů Albert a dodává: „V loňském roce se v období svátku prodalo jednoznačně nejvíce lahví Muškátu moravského, výrazný meziroční nárůst byl pak u odrůdy Veltlínské červené rané.“

Svatého Martina nejčastěji slaví obyvatelé Jihomoravského kraje a Vysočiny, dále pak lidé, kteří žijí ve městech nad 100 000 obyvatel a vysokoškolsky vzdělaní, vyplynulo z průzkumu obchodů Albert. Kromě svatomartinského vína a vypečené husy se těší oblibě i svatomartinské koláče. Čtvrtina slavících nahrazuje tradiční husu menší kachnou.

Při výběru vína rozhoduje odrůda a původ

Dle průzkumu Češi při nákupu vína nejčastěji vybírají podle odrůdy (26 % respondentů) a původu (17 %). Roli při výběru hraje také doporučení, dá na něj 12 procent respondentů, častěji však ženy než muži. Cena hraje hlavní roli u 11 procent dotázaných. Nejvíce ji řeší obyvatelé Olomouckého kraje, je důležitá pro 26 % z nich. Podle vzhledu lahve a etikety vybírají pouze 4 procenta Čechů. Párování vína s jídlem vnímá jako určující pouze 5 procent Čechů. „Správná kombinace vína s jídlem přitom dokáže pozvednout chuťový zážitek,“ dodává sommeliér Vávra.

Zdroj a foto: Ahold

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010