Před svátky je nabídka alkoholu v letácích téměř dvojnásobná

Společnost Česká distribuční zanalyzovala nabídku alkoholu v letácích obchodních řetězců od prosince 2017 do března 2018 a porovnala nabídku na Vánoce a Velikonoce. Svátky jsou totiž vnímány jako období, kdy roste množství konzumovaného alkoholu. Nabídka obchodníků to potvrzuje a zároveň napovídá, jaké chutě mají čeští spotřebitelé. Během svátků je častěji promován tvrdý alkohol a likéry, na Velikonoce je jejich podíl největší. Na Vánoce zůstává pro Čechy jasnou jedničkou pivo. V prosinci tvořilo více než čtvrtinu ze všech alkoholických nápojů promovaných v letácích. Nabídka alkoholu v letácích v měsících bez svátků pak klesá až o polovinu.

Průměrná sleva na alkoholické nápoje činila v prosinci 28,6 % a v březnu potom 28,2 %.

„Ukazuje se, že nabídka v letácích už není jen o slevě, ale slouží jako prezentace sortimentu a působí na zákazníka jinak než cenou. U téměř 19 % nabízených alkoholických produktů totiž nebyla výše slevy uvedena, “ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční, a dodal: „zejména před Vánocemi bylo mnoho nabízených produktů v letácích vyloženě prémiového charakteru.  Prodejci se snaží zaujmout zákazníky i jinými atributy, jako je exkluzivita nebo originalita produktů. To je trend, kterým se letáky ubírají – nakupující mají inspirovat, zaměřují se na kvalitu a dotvářejí image obchodníka.“

V prosinci se z celkových 943 alkoholických nápojů nejčastěji v letácích vyskytovalo pivo (247), víno (192) a sekt (110). Z tvrdého alkoholu vedla whisky (63), následovaly bylinné likéry (62) a vodka (52).

V březnu mezi 802 alkoholickými nápoji dominovalo víno (200), následovaly tradiční pivo (174) a likéry (106). Z tvrdého alkoholu byl nejfrekventovanější rum (67, z toho 32 tuzemský) a následovaly bylinné likéry a vodka (shodně 49). V lednu a únoru pak nabídka alkoholu v letácích poklesla na 517 respektive 596 položek. Patrný byl zejména lednový propad množství tvrdého alkoholu o téměř 60 % a piva o 35 %. V prosinci tvořil tvrdý alkohol 34 % nabídky a v březnu dokonce 36 %. V lednu například jeho zastoupení pokleslo jen na necelých 27 %.

Zajímavé je, že tradiční tuzemák, který mnoho Čechů používá na pečení, byl vyváženě zastoupen ve všech prosincových týdnech, celkem 26krát. A před Velikonocemi ho bylo dokonce ještě více (32). Pivo dosáhlo maxima v týdnu těsně před Štědrým dnem, kdy oproti předchozímu týdnu zaznamenalo nárůst o 73 %. V prosinci tak bylo v letácích piva o polovinu více, než je průměr v běžných měsících. Potvrzuje se tak, že pivo je pro české spotřebitele nápojem pro všechny příležitosti, včetně těch vyloženě svátečních. Sekt je typicky až silvestrovská záležitost – ze 110 nabídek jich 49 bylo až po Vánocích. I před Velikonocemi se ale sekt objevoval poměrně často, 63krát. V lednu pak jen 12krát.

Sedm procent promovaných prosincových položek bylo nabízeno v dárkovém balení – nejčastěji šlo o nejdražší z nabízených produktů (koňak, whisky, rum). Pro Velikonoce je zase typická nižší průměrná cena položek nabízeného tvrdého alkoholu. Před Vánocemi se v nabídce častěji objevoval prémiový, tedy dražší alkohol a průměrná cena položky byla 294 Kč. Na Velikonoce rostl podíl levnějších druhů a značek tvrdého alkoholu a průměrná cena položky byla jen 214 Kč.

Česká distribuční analyzovala letáky sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.

 

Zdroj: Česká distribuční

Foto: kupi.cz

Koláž: redakce

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010