O nakupování v kamenných prodejnách je stále zájem, pomáhá i digitalizace

Nakupování online se díky pohodlí a úspoře času těší stále větší popularitě. Podle dat Českého statistického úřadu v roce 2019 nakoupilo přes internet 59 % obyvatel Česka. Podíl online nakupujících se přitom stále zvyšuje. Ještě v roce 2010 nakupovala v e-shopech pouze čtvrtina Čechů. Je však známo, že zážitek z nakupování je pro mnohé důležitější než jenom odklikání položek na webu.

Jak uvádí průzkum společnosti Gfk, nejméně Češi na internetu nakupují balené potraviny, kvůli kterým stále navštěvují kamenné obchody. Jako hlavní faktor průzkum uvádí, že na fyzických pobočkách si může zákazník produkt osahat, což vyžaduje téměř 60 % respondentů. Dalším faktorem je fakt, že na kamenné pobočce se zákazník ke kýženému produktu dostane dříve, než by ho k němu doručil online obchod, a snáz se na pobočce vyřizuje i případné vrácení zboží.

Digitalizace v kamenných prodejnách

Protože stále existují ohledy, proč zákazník raději nakoupí v kamenném obchodě, jejich provozovatelům se vyplatí investovat do modernizace prodejen směrem k digitalizaci, která umožňuje poskytovat kvalitnější servis. Americký retailový gigant Wallmart například v současnosti zavádí novou inteligentní prodejnu, jejíž sofistikovaná kamerová síť umožňuje například odhalit špatně uspořádané zboží, nebo dokonce zboží, jež je kvalitativně znehodnocené.

Obecně myslím, že všechny technologie, jež prezentuje Walmart, už se dají sehnat. Bohužel za sebe můžu říct, že jsem něco tak rozsáhlého v ČR neviděl. Není to jen o kamerách a v nich integrovaných softwarech, ale i o senzorických policích, regálech, které jsou schopny na základě zadaných parametrů sledovat očekávanou zátěž a po uvolnění zátěže na senzoru je možné upozornit na chybějící zboží – i tuto technologii už jsem v nabídce v ČR viděl, ale osobní zkušenost nemám,“ říká Jan Čulík, projektový manažer M2C Space, největšího dohledového centra ve střední Evropě, které monitoruje objekty zhruba 400 klientů v 11 zemích Evropy včetně největších obchodních center u nás.

Softwarové vybavení M2C Space například dokáže, podobně jako to zvládne inteligentní prodejna Wallmartu, zmapovat tvořící se fronty u pokladen a upozornit obsluhu prodejen, aby otevřely pokladen více. Podle Čulíka je možné umělou inteligenci naučit téměř vše, otázkou jsou ale hlavně vysoké náklady, kvůli kterým bude ještě nějakou dobu trvat, než v prodejnách v Česku objeví podobná inteligentní prodejna. Nicméně už nyní se M2C Space pyšní pozoruhodnými dovednostmi. „Pomocí softwarových kamerových systémů umíme upozornit na zanechané předměty nebo na podezřelé chování zákazníků. Kromě návštěvnosti zvládneme monitorovat i pohyb zákazníků po prodejně a vytvářet tak mapy pohybu, což velmi často přináší zajímavá data,“ shrnuje Jan Čulík.

Bezpečnější potraviny a pohodlnější nakupování

Digitalizace v kamenných prodejnách a provozovnách se promítá i v rámci uskladňování zásob a pomalu nahrazuje starý způsob, kdy byly všechny údaje o skladování potravin uchovávány na papíře. Nové nástroje pro digitalizaci, které umožňují v aplikaci nainstalované v tabletu centralizovat veškeré informace o potravinách související s naskladněním, mimo jiné pomáhají řetězcům, hotelům, restauracím a dalším provozovnám efektivněji a snadněji dodržovat hygienické standardy v různých oblastech.

Firmy, které tyto procesy digitalizovaly a konvenční papírovou formu nahradily precizním online monitoringem, výrazně snížily riziko závadnosti potravin. Stačí jim k tomu chytrá aplikace v tabletu či chytrém telefonu. Personál udělá například záznam, jaké maso či šunka byla použitá ve který den a pro který finální produkt. Pokud by se objevila informace o jeho závadnosti, lze tyto rizikové suroviny okamžitě identifikovat ve všech provozovnách a ihned stáhnout z oběhu. Lze také snadněji a přehledněji monitorovat dodržování skladovacích a výdejních teplot potravin, sledovat data trvanlivosti nebo označovat rozpracované nebo zchlazené pokrmy,“ říká Hana Brožková, potravinová auditorka z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Jednu z nejdůležitějších inovací v moderním nakupování představuje samoobslužné markování, jímž se v minulosti Wallmart pokusil zpříjemnit zákazníkům nakupování. Inovace se však nesetkala s úspěchem. V Česku, kde tato technologická vymoženost představuje výhodu v konkurenčním souboji, ji nabízejí například řetězce Kaufland, Globus, Tesco či Coop. V praxi systém funguje tak, že prodejce umožňuje zákazníkovi namarkovat zboží přímo při jeho výběru z regálů. Způsob markování se mezi jednotlivými řetězci liší v nástroji, který pro účtování zboží používají: někdy jde o mobilní aplikaci, jindy zase o ruční skener. Po vložení zboží do nákupního koše už jen zákazník zaplatí u samoobslužné pokladny nebo rovnou on-line platbou.

Hypermarket Globus je v této technologii průkopníkem – už v roce 2016 přišel s projektem Scan&Go nejprve ve formě pevného skeneru a letos i s mobilní aplikací Můj Globus. „Akceptace zákazníky proběhla rychleji, než Globus předpokládal. Od té doby počet uživatelů kontinuálně roste a v současné době tvoří nákupy přes Scan&Go téměř čtvrtinu celkového obratu. Zákazníci přitom oceňují zejména rychlost nákupu, protože není nutné stát frontu u pokladny, zboží znovu skládat na pokladní pás a čekat na pokladní blok,“ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace Globus, a dodává, že díky Scan&Go mají zákazníci možnost rovněž kontrolovat svou útratu.

Zdroj: BEAUFORT, foto: Globus

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010