Minerální voda Kláštorná Kalcia dává lahvím druhý život

Společnost Kofola snižuje uhlíkovou stopu svého podnikání s cílem dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality. Patří mezi klíčové výrobce nápojů ve střední Evropě a adriatickém regionu, proto mimořádnou pozornost věnuje uhlíkové stopě nápojových obalů. Při znovuoživení slovenské minerální vody Kláštorná Kalcia vsadila na lahve z recyklovaného plastu (rPET), které jsou šetrné k životnímu prostředí a přispívají k rozvoji cirkulární ekonomiky.

Kláštorná Kalcia je výjimečná obsahem vápníku a hořčíku v poměru 4 : 1. Když jsme ji uváděli na trh, chtěli jsme, aby zaujala nejen svou chutí, designem lahve, ale i typem použitého materiálu na výrobu obalu. V souladu s naší dlouhodobou snahou o ohleduplný přístup k životnímu prostředí jsme zvolili lahev z recyklovaného plastu, tedy rPET,“ vysvětluje Pavol Chalupka, marketingový ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko.

Materiál rPET pochází z vytříděných PET lahví, které se nařežou, umyjí a vytvoří se z nich granulát, z nějž je možné vyrobit nové produkty. Při zvýšených bezpečnostních standardech lze granulát znovu využít i na obaly nápojů. „Stejně tak jako jsme vdechli nový život minerální vodě Kláštorné Kalcia, která se čtyři roky nevyráběla a jejíž závod chátral, rozhodli jsme se dát nový život i materiálu, ze kterého už jednou PET lahve byly vyrobeny. Přispíváme tím k cirkulární ekonomice,“ říká Pavol Chalupka a doplňuje: „V prvním roce obnovené výroby Kláštorné Kalcia na Slovensku jsme uvedli na trh lahve z 50% rPETu, tedy takové, v nichž je z poloviny recyklát a z poloviny tzv. virgin PET. O rok později jsme přešli v Česku i na Slovensku na 100% rPET.“

Výroba rPET šetří životní prostředí

Význam rPETu ve vztahu k životnímu prostředí potvrzuje Lukáš Václavík, materiálový specialista Institutu cirkulární ekonomiky. „Využití 100% rPET pro balení vod je dobrým krokem, který zvýší poptávku po kvalitně recyklovaném PET, a tím zajistí, že tato cenná surovina bude maximálně využita bez ztráty hodnoty. To je důležité pro uzavírání materiálových toků na lokální úrovni a zároveň nezbytné pro splnění cílů Zelené dohody pro Evropu,“ konstatuje Lukáš Václavík. Evropský parlament stanovil nové ekologické cíle, podle nichž by už za 5 let měla každá nová PET láhev obsahovat alespoň 25 % recyklátu.

Důvod je prostý – díky rPETu se totiž nejen točí materiál v uzavřeném kruhu, ale snižují se i emise oxidu uhličitého. „Při výrobě rPET v našich závodech dochází ke snížení emisí CO2 až o 90 % oproti výrobě nového PET materiálu. A to už je velký rozdíl,“ potvrzuje Jan Daňsa, country manager společnosti ALPLA, dodavatele obalových materiálů.

Vysoké nároky na kvalitu ovlivňují cenu materiálu

Popularita recyklovaného plastu v poslední době roste díky ekologickému přístupu firem, jako je třeba právě Kofola ČeskoSlovensko. Většímu rozšíření rPET k výrobě lahví ale brání dostupnost materiálu a jeho vyšší cena. Na tu mají vliv hlavně striktní pravidla pro použití v potravinářství. „Naše firma se zaměřuje pouze na rPET pro přímý styk s potravinami. Pro splnění certifikace EFSA je třeba zaručit, aby nejméně 95 % PET na vstupu pocházelo z potravinářského průmyslu. Výrobní proces je poměrně složitý a investičně náročný. Proto se většina firem zaměřuje jen na výrobu PET vloček pro jiná než potravinářská využití,“ vysvětluje Jan Daňsa. Běžný PET vytříděný ze žlutých kontejnerů se tak nejčastěji dostává do automobilového nebo textilního průmyslu, kde nemusí splňovat tak přísná kritéria kvality materiálu.

Kláštorná Kalcia z portfolia Kofoly se tak stala jedním z československých průkopníků nové udržitelné cesty ve využívání rPET v nápojovém průmyslu. Nesnižuje komfort pro spotřebitele, a přitom zvyšuje ohleduplnost k přírodě.

Zdroj a foto: Kofola ČeskoSlovensko

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010