Měsíc on-line módního trhu s koronavirem

Češi nakupují i v karanténě – to vyplývá ze shrnutí koronavirového měsíce března ve speciální edici průzkumu Fashion (Re)search vyhledávače módy GLAMI, zaměřeného na to, jak se s příchodem koronaviru vedlo módní e-commerce. Pokles v GMV dosáhl v týdnu vládního zákazu volného pohybu až –40 %. 79% e-shopů zaznamenalo pokles prodejů a 17 % jich čelilo problému s přerušením dodavatelského řetězce. 39 % e-shopů zaznamenalo zvýšenou poptávku po zlevněných produktech a kategorií března 2020 se staly šály a šátky.

Z reportu vyplývá, že nejvíce oslabený týden byl od 16. do 22. března. Tento týden posílila ve vyhledávání pouze jedna kategorie a tou byly šály a šátky (+633 %), ostatní kategorie se propadly až o 40 %. Ode dne vládního zákazu volného pohybu se čísla pomalu vracela na své původní hranice. Nejvíce posilovaly kategorie sandály (+62 %), které si lidé pravděpodobně kupovali na doma, kalhoty (+48 %), děti a kojenci (+48 %), šaty (+30 %) a další.

S nástupem karantény se měnilo i chování zákazníka. Největší důraz kladli lidé na peníze a bezpečí. Obecně se zvedla poptávka po zlevněných produktech. 30 % zákazníků zajímala doba doručení a 20 % směřovalo více dotazů na bezpečnost doručení.

Snížení návštěvnosti deklaruje 50 % e-shopů s módou v Česku. A 23 % e-shopů zároveň mluví o naprostém nezájmu zákazníka. V reakci na koronavirovou situaci e-shopy snižovaly budgety, pozastavily spolupráce se svými agenturami a freelancery, snižovaly platy a někteří z nich i propouštěly.

Naopak 10 % e-shopů zaznamenalo nárůst v návštěvnosti a změny ve výkonnostních kategoriích. Více než na čtvrtinu e-shopů má období koronaviru velký vliv, ale berou ho i jako příležitost přizpůsobit strategii a zkusit něco nového. Každý 10. z dotázaných si dokonce myslí, že koronavirus pro svět s online módou hrozbou není – po poklesu přijde rapidní nárůst a vše se vyváží.

Po šálách a šátcích se naprostým trhákem ve vyhledávání staly roušky a sportovní nákrčníky. Nárůst ve vyhledávání byl i díky tomu, jak neobvyklá v Česku rouška je více než o 1000 %. Sportovní tenisky se kupují i za pandemie a jejich prodeje stouply o 27 %. V prodejích tenisek vedl model adidas Superstar, který letos slaví 50. výročí. Znatelný nárůst vyhledávání zaznamenaly takéčervené svetry podle ministra vnitra Jana Hamáčka. O 69 % ve vyhledávání stoupla také zaznamenala značka Supreme. Streetwearové značky posilovaly ve vyhledávání i loni a vypadá to, že v trendu pokračují. Z čísel také vyplývá, že když mají rodiče své děti na dohled, tíhnou k nákupům pro ně mnohem více, než když chodí do školy. Objednávky dětského oblečení stouply u dívčích kousků o 13 % a u chlapeckých dokonce o 44 %.

Projekt Fashion (Re)search 2019 je dlouhodobý výzkumný projekt českého vyhledávače módy GLAMI o stavu módní e-commerce, který je založen na kontinuálním sběru dat od českých uživatelů internetu. Březnový speciální report je založený na interních datech GLAMI.cz sledujících období od 1.–31. 3. 2020. Všechna ostatní data pochází z dotazníkového průzkumu mezi 150 českými e-shopy s módou, který probíhal mezi 2. a 8. dubnem.

Další konkrétní data a kompletní report najdete na ZDE.

Zdroj a foto: GLAMI

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010