Jaké jsou trendy z posledních let při akci Black Friday?

Black Friday je původně jednodenní americká akce. V posledních letech se však rozšířil na několikadenní výprodejový maraton, který se v mnoha případech začíná ve čtvrtek a prodlouží až do konce týdne nebo i měsíce…

Ve snaze nalákat do svých obchodů co nejvíce zákazníků prodejci připravují tzv. presale (předvýprodej) již od pondělí. Nicméně nejvyšší procentuální nárůst počtu uživatelů ve většině zemí byl zaznamenán ve stejný den. Data Google Trends za období 19.–25. listopadu 2018 ukazují, že téměř 29 % vyhledávaných klíčových slov spojených s výprodejní akcí Black Friday v ČR připadá na pátek. I když zájem o výprodeje narůstá už ve čtvrtek, v sobotu klesne na úroveň středy. Tyto trendy jsou typické nejen pro Českou republiku.

Až 93 % dotazovaných ví, co je to Black Friday. Vyplývá to z dotazníku, který svým uživatelům předložil loni portál Black-Friday.Global. Přesto zdaleka ne všichni dokázali uvést přesné datum konání akce, což může vysvětlovat postupný růst zájmu o tuto kampaň i několik týdnů před jejím zahájením.

Interní údaje portálu Black-Friday.Global za rok 2018 ukazují, že během Černého pátku dochází v Česku meziročně k nárůstu prodejů až o 493 % oproti běžným dnům. Avšak ve srovnání s ostatními evropskými státy to není zdaleka nejvíc. Na příklad na Slovensku stoupá zájem o 666 %, v Polsku o 979 % ve Velké Británii o 1708 %, v Německu – o více než 2418 %, a v Rakousku dokonce o 3000 %.

I když vrchol nákupní horečky se může v jednotlivých státech mírně lišit, nejvíce online nákupů je zpravidla ráno a večer. Podle údajů portálu Black-Friday.Global za rok 2018 český zákazník nakupuje nejraději ráno od 10 do 13. hodin a pak večer mezi 20. a 21. hodinou.

V některých státech, jako je Turecko, Finsko, Řecko, Singapur nebo Hongkong je Black Friday každoroční událostí. Spousta slev se spustí s úderem půlnoci, kdy se uskuteční nejvíce prodejů. Američané si berou dokonce i den volna, aby mohli stát fronty dlouhé desítky metrů.

Výše slev a očekávání zákazníků

Statistiky posledních let ukazují, že průměrná sleva zboží na Black Friday v Česku mírně klesla na 62 % (2018) ze 63 % (2017). Je zajímavé, že výše slevy přesahuje očekávání zákazníků. Lidé počítají co nejvýš s 48 % slevou. Stejně je tomu například na Ukrajině, Filipínách nebo v Jihoafrické republice, které prodejci jsou ochotni nabídnout mimořádně vysoké slevy podstatně převyšující očekávání zákazníků.

Větší očekávání, co se tyče slev mají spotřebitelé z Běloruska, Řecka a Peru (62 %), ale místní obchody nabízejí slevy, které jsou o 8–10 procentních bodů nižší, než by si lidé přáli.

Nejčastěji nakupované produkty v ČR

Až 62 % Čechů, kteří se zúčastní Black Friday výprodejů, má předem naplánované nákupy. Podle výsledků ankety na jednoho spotřebitelé připadají 3,4 zakoupené produkty. Jak ukazují statistiky posledních let k nejčastěji pořizovaným kategoriím produktů patří v Česku: oblečení, obuv, elektronika, domácí spotřebiče, kosmetika a dětské zboží.

Obecně platí, že ve světě se v průběhu Black Friday nejvíce prodávají produkty z kategorie móda. Přesto v některých zemích se nakupuje nejčastěji elektronika. Podle údajů portálu Black-Friday.Global elektro vede mezi jinými v Brazílii, Švýcarsku, Indii, Malajsie a v Rumunsku.

Jak se utrácí na Black Friday

Většina Čechů bude nakupovat nejen v e-shopech, ale také v kamenných prodejnách. Hodlají utratit v průměru 5937 Kč, což dává v přepočtu přibližně 232 €. Menší částku utratí například obyvatelé Brazílie (72 €), Ruska (120 €) nebo Turecka (71 €). Naopak nejvíce na Black Friday nakupují Američané (429 €), Kanaďané (381 €), Britové (351 €), Irové (300 €) nebo obyvatelé Spojených arabských emirátů (257 €).

Češi stále nejčastěji nakupují přes klasický počítač (62 %) a jen 38 % použilo během Black Friday nákupů mobilní zařízení (34 % mobil, 4 % tablet). Ukazují to údaje za rok 2018. Avšak ve většině zemí jako je např. USA, Velká Británie, Německo, Turecko nebo Austrálie lidé dávají přednost mobilním nákupům.

Metodika a zdroje dat

Tyto statistiky pocházejí z celosvětového slevového portálu Picodi.com, který funguje již od roku 2010 a je autorem stránky Black-Friday.Global, věnované černopátkovým výprodejům. V této studii byly použity také výsledky anket, která byla prováděná v červenci a listopadu 2018. Dotazník vyplnilo celkem 21 tisíce respondentů z 55 zemí. Při převodu měn byly použité průměrné směnné kurzy z portálu xe.com.

Zdroj a infografika: Black-Friday.Global, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010