Češi by chtěli letos o Vánocích více domácí pohody a klidu – minimálně každý druhý je z vánočních příprav vystresovaný

Dodržování vánočních tradic jako je zdobení stromečku nebo pečení cukroví jsou pro většinu Čechů momenty, které mají na Vánocích rádi. Pro více než tři čtvrtiny z nich jsou však poslední dobou Vánoce a jejich příprava spíše obdobím stresu a shonu, ukazuje nový průzkum, který si od agentury ppm factum nechal zpracovat plzeňský pivovar. 

Téměř tři čtvrtiny Čechů má Vánoce a přípravu na ně spojené hlavně s domácí pohodou. Zároveň se však v rámci průzkumu přes 77 % respondentů přiznalo k tomu, že poslední dobou jsou pro ně Vánoce a jejich příprava spíše obdobím stresu a shonu než obdobím pohody. Podle výsledků to tak dokonce vnímají o něco více muži.

Více než tři pětiny dotázaných by si přály, aby letos byly jejich Vánoce klidnější a pohodovější. Touhu po pokojných Vánocích vyjádřily o něco častěji ženy, nejvíce ty ve věku 55 – 65 let a pak ve věku 35 – 44 let. Mezi muži chtějí mít více klidu hlavně ti od 45 do 54 let.

67 % členů českých domácností má pocit, že Vánoce jsou stále více o shánění dárků a o penězích. Každý pátý muž a téměř i každá pátá žena se upřímně přiznávají k tomu, že obvykle část dárků kupují ve spěchu, už jen proto, aby měli obdarovanému co nadělit pod stromeček. V tomto případě už pak moc neřeší, zda se bude dárek příjemci opravdu líbit a udělá mu skutečnou radost.

To, co mají Češi na Vánocích nejraději, jsou vánoční tradice. S tím souhlasí 73,4 % tuzemských mužů i 83,3 % žen. Více než polovina z nich dodržuje stále stejné vánoční tradice a zvyky, které dodržovali se svou rodinou a blízkými v dětství, to platí pro lidi v každém věku.

Na tradice si potrpí i v plzeňském pivovaru a ve své vánoční kampani Ty pravé Vánoce vybízejí k tomu, aby si lidé uvědomili, co konkrétně pro ně Vánoce znamenají a co na nich mají nejraději.

„Pilsner Urquell se s Vánoci již tradičně spojuje, a proto nás zajímalo, jak je dnes lidé vnímají a prožívají. Z průzkumu vyplynulo, že i když jsou vánoční svátky pro Čechy stresující, nakonec většina z nich stráví Štědrý den se svými nejbližšími v tradičním duchu. Pro každou rodinu sice tenhle pojem znamená něco trošku odlišného, ale nejdůležitější je, že tu svou podstatu Vánoc si uvědomí a uchovají ji. To připomíná i naše nová vánoční reklama,“ říká k ideji vánoční kampaně Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell.

 

Shrnutí klíčových dat z výzkumu  
Vánoce jsou obdobím stresu a shonu spíše než obdobím pohody. 77 %
Dodržuji vánoční tradice. 87 %
Vánoce mám spojené hlavně s domácí pohodou 74 %
Mám pocit, že jsou Vánoce stále více o penězích a shánění dárků. 67 %
Zvyky a tradice dodržuji v podobě, jak je znám z dětství. 88 %
Chtěl/a bych letos o trochu více domácí pohody a klidu než vloni. 66 %
Loni jsem strávil/a o svátcích s rodinou méně času, než jsem si představoval/a. 20 %
Dárky kupuji obvykle ve spěchu a moc neřeším, zda se obdarovaným budou líbit. 20 %

 

Co všechno patří podle Čechů k těm pravým Vánocům?

stromeček 58,1 %
kapr/ryba 44,1 %
dárky/balicí papír 39,9 %
pečení/cukroví 38,1 %
bramborový salát 25,9 %
sníh/zima 17,4 %
dobré jídlo a pití/tradiční jídlo a pití 16,9 %
koledy 11,4 %
pohádky, sledování TV 11,4 %

 

 

Které nápoje patří podle Čechů k těm pravým Vánocům? 

Coca Cola 20,7 %
Kofola 20,4 %
Pilsner Urquell 15,9 %
Bohemia Sekt 10,6 %
Božkov   4,4 %

 

 

Informace o výzkumu

Realizátor: ppm factum

Zadavatel: Pilsner Urquell

Sběr dat: Kvantitativní výzkum, on-line dotazování na panelu domácností

Cílová skupina: Populace ČR ve věku 18 – 65 let, ti, kteří pijí alkohol aspoň 1x za měsíc

Výběr:  Kvótní při stanovení kvót na pohlaví, věk, velikost místa bydliště a region

Dotazovaný soubor: Reprezentativní vzorek za cílovou skupinu n=1000 respondentů

 

Zdroj a foto: Plzeňský Prazdroj

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010