Úspěšný maloobchod budoucnosti bude působit na všech pět smyslů zákazníka!

6352 zobrazení

Smyslová interakce bude klíčem k úspěšnému maloobchodu v budoucnu. Toto zjištění vyplývá z nového průzkumu, kterou si nechala vypracovat obchodní společnost Westfield, jehož výsledky byly zveřejněny minulý týden. Spotřebitelé jsou šťastni, že se mohou při nakupování využívat internet a moderní technologie, na druhé straně i samotní prodejci se musejí přizpůsobovat novým trendům, musí se učit používat nové prodejní dovednosti a technologie. Nákupní proces tedy postupně bude v budoucnu stávat „maloobchodním nákupním divadlem“, který bude působit na všech pět smyslů zákazníka, aby zachytil jeho pozornost a nasměroval k samotnému nákupu. Uvedený průzkum s názvem How We Shop Now: What’s Next čerpá z rozhovorů s více než 13 000 předními odborníky, které WestField  oslovil ve Velké Británii a USA.

Nejvýraznějším trendem je skutečnost, že kamenné prodejny se budou muset změnit, neboť nyní již nestačí papírové postery nebo klasické vitríny či displeje, na což byli zákazníci zvyklí v 90.letech minulého století a v desetiletí následujícím. Obchodníci  budou muset zákazníkům nabídnout v místě prodeje bohatší zážitek, který si zapamatují a také, který je obohatí.

Myf Ryan, marketingový ředitel společnosti Westfield pro Velkou Británii a Evropu k tomu řekl: „Módní obchody a butiky zítřka budou vypadat radikálně odlišně – budou vtahovat nakupující do dveří, aby vstoupili do módního klubu, který je bude finančně odměňovat za recyklaci jejich starého oblečení a který jim bude pomáhat s výběrem jejich nového outfitu, samozřejmě i prostřednictvím virtuální reality a nových technologií. Navíc jim toto nové oblečení zapůjčí na víkend, aby se mohli v něm představit na různých večírcích a dalších příležitostech.“

Ryan k tomu dodává, že spojením nového kvalitativního a kvantitativního výzkumu v rámci pěti ikonických měst, ve kterých byl tento průzkum uskutečněn (Londýn, New York, Los Angeles, San Francisco a San Diego), získal Westfiled kvalitní informace a maloobchodní zkušenosti zjišťováním, co spotřebitelé chtějí a co maloobchodníci budou muset udělat, aby zůstali v souladu s měnícím se světem globálního maloobchodu.

Například se jedná o trendy jako jsou pronájem zboží (Pay-As-You-Go Retail),  návrat do školních lavic (Classroom Retail), zákaznická loajalita po celou dobu životního stylu výrobku, virtuální realita nebo mimořádný zážitek na místě prodeje (Inside-Out Retail), o kterých si můžete přečíst více v uveřejněné zprávě a také v další části tohoto článku. Všechny tyto trendy ukazují, jak spotřebitelé chtějí, aby maloobchod v budoucnosti vypadal. Ačkoli tyto trendy zatím u maloobchodníků nejsou běžné, někteří retaileři, kteří se společností Westfield spolupracují, začínají tyto nové prvky do svých prodejen zavádět a zjišťují, že se jim to vyplácí.

Chcete znát pět hlavních trendů, které se budou v blízké době využívat v kvalitních prodejnách a nákupních centrech?

  1. Pronájem zboží (Pay-As-You-Go Retail)

Spotřebitelé jsou již přivykli na „sdílení“ s Uber a Airbnb, a nyní očekávají i od maloobchodníků, že tento trend přijmou také. Podle Westfieldu, má jeden z pěti oslovených lidí ve Velké Británii zájem o pronájem ve svém oblíbeném obchodě. V Londýně by měl o to zájem dokonce každý třetí člověk. Tento trend je nejčastěji vnímaný u generace Milénium. Téměř polovina lidí ve věku 25-34 let by uvažovala o pronájmu než o koupi věcí v oblasti fitness, aut, spotřební elektroniky nebo oblečení. Fascinující je také skutečnost, že zhruba pětina britských zákazníků, kteří měli zájem o pronájem, by byli ochotni utratit částku 200 liber nebo více za měsíční neomezený pronájem oblečení. 

  1. Návrat do školních lavic (Classroom Retail)

Podle průzkumu se zákazníci chtějí v přeneseném smyslu vrátit do školních lavic. Zákazníci se dnes chtějí v maloobchodních prostorech učit nové dovednosti a vybudovat si kontakty na sociální sítě. Například sezení ohledně zdraví a fitness by se zúčastnilo 27% oslovených, kreativního vaření 25% osob. Posezení s experty a činnost odborných klubů by zaujaly 20% lidí. Celkově 17% Britů se zajímalo o zvyšování kvalifikace, na rozdíl od pouze 12% Američanů.

  1. Dědičnost věrnosti značce z generace na generaci

Tento trend se už prakticky používá – věrnost značce se dědí z generace na generaci nakupováním stejných výrobků a služeb nejlépe ve stejných prodejnách.

Nástup on-line nakupování, agresivních diskontů a showroomingů vytvořilo pocit, že věrnost značce je chování patřící už do minulosti. Nicméně průzkum Westfieldu nalezl novou spotřebitelskou poptávku po věrnostních programech, které odměňují zákazníky spíše životním stylem než tradiční peněžní transakcí. Pětina spotřebitelů ve Spojeném království deklarovala zájem o navržení odměn za nákup v rámci svého životního stylu. Tito respondenti by u retailerů uvítali, pokud by své zákazníky odměňovali za  recyklaci, cvičení, čas strávený s rodinou, za dostatek spánku a charitativní dobrovolnictví. Zatímco v minulosti byli spotřebitelé po celá léta odměňováni za nákup stejného produktu, stejných značek, nejmladší spotřebitelé (ve věku 16-24 let) se dožadují odměny za čas strávený s výrobkem. To by bylo zajímavé pro třetinu z nich.

  1. Virtuální realita

Virtuální realita se již občas vyskytuje u některých maloobchodních transakcí, ale výrazně větší vliv bude mít až v příštích letech. Celkem 41 procent lidí ve Velké Británii by při nákupu chtěli používat nové technologie – jako je například virtuální realita – především využívání virtuálních helem se sluchátky, aby mohly zažít, jak budou nakoupené výrobky vypadat v jejich domově. Na druhé straně třetina oslovených osob by chtěla, pomocí virtuální reality, přímo vidět jak na nich bude vypadat nové oblečení, což již v některých prodejnách je možné, viz .Kinect – video.

  1. Mimořádný zážitek na místě prodeje

Společnost Westfield identifikovala termín, který označila jako Inside-Out Retail. Ve zprávě z průzkumu se uvádí, že senzorická maloobchodní zkušenost se stává stále důležitější části nakupovacího procesu. Ze zprávy vyplývá, že zákazníci už nechtějí na místě jen cítit vůni květin nebo slyšet ptačí zpěv, ale chtějí získat mimořádný zážitek, který zapůsobí na všechny jejich smysly najednou.

 

 

 

Westfield-HWSN-report - male

Celou zprávu v anglickém jazyce si můžete stáhnout zde.

  

Zdroj www.myretailmedia.com