2/2024 Petr Novotný, Erotic City: „Smyslové vjemy vám internet neumožní.“

Už pětadvacet let provozuje akciová společnost City Realex síť prodejen Erotic City. Jak už název dává tušit, jde o prodejny s erotickým zbožím. V současné době jde o největší maloobchodní síť kamenných prodejen v této oblasti u nás a od roku 2008 i na Slovensku. Počet prodejen v Čechách a na Slovensku v loňském roce dosáhl číslovky sto. V rámci Evropy pak zaujímá Erotic City třetí příčku a hodlá ještě dále expandovat. Jak se daří tomuto byznysu, jsme se ptali člena správní rady akciové společnosti City Realex Petra Novotného.

Stále ještě přetrvává u veřejnosti názor, že erotické prodejny jsou něco neslušného?

Myslím si, že pohled společnosti na erotiku se za posledních více než třicet let, co jsme v oboru, podstatně změnil stejně, jako se změnil vzhled obchodů a nabídka v nich. Před nástupem internetu bylo hlavní doménou půjčování a prodej filmů, dnes jde hlavně o erotické pomůcky, prádlo, intimní kosmetiku, gely, masážní oleje, afrodisiaka. Změnilo se i umístění obchodů, které se přesunuly do obchodních center, což samo o sobě je garancí serióznosti a akceptovatelnosti erotiky. Žádné prestižní centrum by to jinak nedovolilo. Samozřejmě očekáváme, že se vnímání společnosti postupem času ještě více uvolní, neboť erotika je přirozenost každého z nás a není se opravdu v této souvislosti za co stydět.

Na svém webu píšete, že spojujete zdraví, radost a fungující partnerské vztahy. Skrývá se za tím jenom sex, nebo to spojení má ještě jiný přesah?

Naše moto v Erotic City je „Radost na dosah“. K radosti z bytí určitě patří i spokojený sexuální život. Ten ovlivňuje nejen fyzické, ale i psychické zdraví jedince. Primární důvod naší existence je učení se ve vztazích. Partnerské vztahy většina z nás považuje v životě za ty klíčové. Jakékoli přispění k jejich vylepšení či oživení bychom měli vítat. Erotika k nim určitě patří. Nejde o přesah, jde o všeobjímající tématiku.

Dá se nějak definovat, jaké druhy zboží zákazníci nejvíce kupují?

Je to častá otázka. Odpověď na ni není vždy jednoznačná a v čase se mění. Obecně je to zboží typu vibrátory, párové pomůcky, lubrikační gely, podpůrné prostředky. Pokud bych měl jmenovat konkrétní značky, které změnily erotický průmysl za poslední dvě dekády, tak se vymykají určitě dvě: We-vibe a Womanizer.

Všechna odvětví průmyslu sledují určité trendy. Jak je tomu ve vašem oboru?

Náš průmysl v tomto není určitě úplně typický, i když trendy samozřejmě existují. Ale zásadní rozdíl je přechod od pornografie (ta již skoro úplně vymizela) k úplně jinému sortimentu. Když se podíváte na nabídku z devadesátých let a současnosti, tak je vše úplně jiné. Slovo úplně opravdu sedí. Ano, realistické tvary částečně přetrvávají (fyziologie lidstva se v tomto směru nezměnila), ale vše ostatní se vyvinulo směrem ke standardním odvětvím. Od obalů, designu, materiálů, barev, funkcionality, marketingu, prezentaci, interiérů obchodů, personálu a tím i k jiné skladbě zákazníků. Dnes již více než šedesát procent návštěvníků tvoří ženy a páry.

Jaký je poměr kupujících u kamenných prodejen a e-shopů? Je kupovaný sortiment stejný?

Zdali kupovat v kamenných prodejnách či online je otázkou, kterou řeší mnozí. Můj osobní názor je jednoznačný. Smyslové vjemy nám internet kompletně nezprostředkuje. Pokud si nekupujete stejnou voňavku, vůni on-line nezjistíte. Podobně je to i u erotických pomůcek. Poznáte příjemnost materiálu – měkkost, hlučnost vibrací, ale i velikost – ne každý má podle obrázků na internetu jasnou představu. K tomu má fyzický obchod i další výhodu – komunikace s personálem a jeho odborné poradenství. Koupit zboží, které nesplní svůj účel, není ideální pro žádného zákazníka. Online zákazník vybírá podle ceny, v obchodě podle potřeby a svých komplexních pocitů…

Na co při zařizování kamenných prodejen kladete největší důraz?

Určitě je to diskrétnost. Obchody mají ochrannou zástěnu, přes kterou není vidět dovnitř, aby měl vstoupivší zákazník klid od vnějšího okolí. Uvnitř jsou si již všichni rovni, neboť každý má zájem o něco z erotiky.

Jak si vybíráte personál? Kdo je vhodný adept pro kamennou prodejnu?

Na výběr personálu klademe v Erotic City velký důraz. Po nástupu procházejí všichni důkladným zaškolením, které vlastně nikdy nekončí a trvá po celou dobu spolupráce s firmou. Školíme náš převážně ženský personál z oblasti zbožíznalství, anatomie, psychologie, abychom mohli všem poskytnout kompletní rady a společně vybrat tu nejvhodnější variantu pro každého.

Mají všechny vaše prodejny jednotný design či layout?

Každá síť by se ráda pyšnila jednotným designem a layoutem všech svých provozoven. V praxi to vždy naráží na velkou rozmanitost půdorysů jednotlivých prodejních míst a jejich technických omezení. V síti máme jednotný interiér, vnější vzhled všech obchodů čeká v roce 2024 výrazná změna a zcela jednotný vzhled.

Co se týče designu prodejen, jde o vaši in-house záležitost, nebo spolupracujete s odborníky?

Veškeré změny vycházejí z interních požadavků, potřeb zákazníků a trhu a jsou vždy konzultovány s odborníky v dané problematice. Konečný výsledek je vždy průnikem všech potřeb se standardy v době vzniku, respektive s budoucím výhledem. Právě chystané změny by nás měly posunout opět o velký kus vpřed a pevně věříme, že se budou všem líbit.

Vyvíjí se vzhled vašich prodejen v čase? Co je tím určujícím faktorem vývoje?

Ano, vyvíjí. Při takřka sto obchodech jsou změny vždy časově i finančně náročné. Ten, kdo sleduje Erotic City po celou dobu od otevření prvního obchodu, ví, že změn bylo již hodně. Ta nejzásadnější interiérová proběhla změnou skříňového prodeje na samoobslužný, ta exteriérová nás právě v roce pětadvacátého výročí Erotic City čeká. Moc se na ni všichni těšíme.

Věnujete se v rámci Erotic City i jiným aktivitám?

Ano, máme více aktivit – např. „Sami v Erotic City“, kdy je zákazník obsluhován exkluzivně po dobu jedné až dvou hodin, „Rozlučka se svobodou“, „Dámská party“. Významné dny během roku podporujeme zvláštní nabídkou – Valentýn, Mezinárodní den žen, 1. máj, Den orgasmu, Movember atd. Je to hodně.

Všiml jsem si, že se do módy dostávají latexové panny k nerozeznání od skutečných žen. Kdysi to byla rarita, dneska už v Praze existuje nevěstinec, kde si najímáte umělou ženu. Jak to vnímáte?

Realistické panny jsou relativní novinkou na trhu, vše je teprve v začátcích. Možnosti jsou v této oblasti nepochybně velké. Dovolím si jednu opravu – nejde o latexové panny, nýbrž o TPE nebo silikonové.

Existují ve vašem oboru jakékoli regulační tendence směřující proti vašemu podnikání – ať už na lokální či evropské bázi?

Ne, nemyslím si, že erotika je z pohledu makroekonomického v tomto ohledu významná. Jde spíše o kulturu a nastavení každé firmy.

Kdybychom si celkový průmysl v ČR představili jako koláč, jaký kousek by připadal na erotický průmysl?

Velmi malý drobek, který postupně roste.

autor rozhovoru: Jiří Roth

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010