Zelenou dostanou supermarkety

3775 zobrazení

Německo a Rakousko jsou pro Rewe Group největší trhy, kde vytváří 70 %, resp. 15 % svých tržeb.

Jednička na rakouském trhu

Střední a východní Evropa přispívá k celkovým tržbám skupiny pouze 5 %. Ale poté co Rewe Group opustila Španělsko, Francii a Švýcarsko, je střední a východní Evropa hlavním trhem pro její rozvoj, i když v porovnání s Tescem nebo Schwarz Group, si Rewe drží vedoucí pozici pouze v několika zemích. Je největším obchodním řetězcem v Rakousku, drží si pozici číslo dvě v České republice a je třetím největším maloobchodním řetězcem v Německu a Bulharsku.

Na ostatních trzích, jako jsou Itálie, Slovensko, Rumunsko, Ukrajina a Rusko, má podstatně nižší tržní podíl. Například v Rusku a na Ukrajině je na desátém místě v žebříčku maloobchodních řetězců. Přestože jsou tyto trhy v portfoliu skupiny nejrychleji rostoucí, s předpokládaným ročním nárůstem tržeb 23 % v Rusku a 14 % na Ukrajině, v místních podmínkách je to průměrný nárůst.

Z hlediska jednotlivých typů formátů, provozuje Rewe Group hlavně supermarkety, jejichž tržby tvoří okolo 55 % celkových tržeb, zatímco tržby z diskontních prodejen tvoří přibližně 22 %. A bude to pravě formát supermarket, na který se bude skupina zaměřovat v budoucnosti a jehož podíl na celkových tržbách by mohl vystoupat v roce 2020 až přes 60 %.

Strategie zaměřená na Německo

Penny prodejny v Německu jsou neprofitabilní a čelí silné konkurenci Aldi a Lidlu, ale nedaří se jim příliš ani v jiných zemích, včetně České republiky. Ale jak letos řekl generální ředitel Alain Caparros: „Rewe Group v Německu nemůže bez Penny existovat,” a tak je jedním ze strategických cílů změna v diskontním konceptu Penny.

Společnost hodlá investovat 120 000 euro do modernizace každé prodejny v Německu a doufá, že tento diskontní řetězec začne znovu produkovat zisk nejpozději v 2015. Nově zrekonstruované prodejny budou mít nižší regály, méně non food výrobků, nově vybudovanou řadu privátních značek a více vyškolených zaměstnanců v prodejnách.

Není však jasné, z čeho bude firma tuto náročnou přestavbu investovat. Jedním z finančních zdrojů by mohl být prodej některých prodejen Penny na východoevropských trzích. Pokud k tomu dojde, věřím, že první zemí odkud Penny odejde, bude Maďarsko, ale v úvahu by mohly přijít také Penny v Rumunsku a Bulharsku.

Kromě investice do nového konceptu Penny, bude Rewe Group v Německu testovat novou službu click & collect a otevírat prodejny Temma, které nabízejí biopotraviny.

V Rakousku hodlá testovat dodávky do domu a začne otevírat konvenience prodejny Rewe to Go a Billa Box. Právě prodejny konvenience jsou pro skupinu novou výzvou, protože v porovnání s Tescem, nemá s tímto formátem žádnou zkušenost.

Avšak pokud se tento formát osvědčí, prodejny Rewe to Go nebo Billa Box by se mohly objevit také v České republice. I když bude společnost v příštím roce investovat hlavně na svém domácím trhu, vyčlenila v letech 2012 a 2013 pro investice na zahraničních trzích 300 mil. euro. Velkou část z nich však pohltí modernizace prodejen Billa v Rakousku.

Posledním klíčovým cílem je rozvoj privátních značek. Rewe vylepší své privátní značky ve standardní cenové hladině v Německu, rozšíří non food Vivess značku a svou prémiovou řadu v Rakousku. Kromě toho rozvine ekonomickou řadu Penny, kterou uvedla na německý trh v tomto roce.

I když se může zdát, že východoevropské trhy nejsou pro společnost v blízké budoucnosti prioritou, není to zcela pravda. Rewe bude pokračovat v otevírání nových prodejen, především supermarketů Billa a spotřebitele najdou v blízké budoucnosti v prodejnách Billa a Penny vylepšené privátní značky.

Ztráta pozic ve východní Evropě

Orientace na domácí trh a pomalá expanze na východoevropských trzích povede k tomu, že Rewe Group ztratí svoji už tak oslabenou tržní pozici ve východní Evropě. Její zahraniční konkurenti jako Schwarz Group a Tesco, ale i silní lokální hráči jako Biedronka v Polsku, CBA v Maďarsku a Magnit v Rusku budou získávat tržní podíl díky své rychlé expanzi, modernizaci prodejen a zavádění nových formátů. Pravděpodobný prodej diskontních prodejen Penny v některých z východoevropských zemí její pozici v regionu ještě zhorší.

Miloš Ryba, Senior Retail Analyst, Planet Retail, www.planetretail.net