Nákupní vozíky „povyrostly“

Nákupní vozíky „povyrostly“

Klasický nákupní vozík dnes najdeme v každém supermarketu. Porovnejme český trh s daty německých obchodníků. Pro zákazníky jsou podle zjištění EHI Retail Institute v německých supermarketech k dispozici 3-4 různé typy nákupních vozíků v malých supermarketech a až šest typů v těch velkých.

Nákupní vozíky významně přispívají k nákupním zážitkům. Od dětských náklaďáčků pro potomstvo přes rollator (tj. chodítko, které je vybaveno brzdami s možností aretace v zabrzděné poloze, sedátkem s odnímatelnou transportní plochou a nákupním košíkem. Zabrzděné chodítko lze použít i k odpočinku.

Je skládací a rukojeti jsou výškově nastavitelné v rozsahu 79 až 100 cm) pro seniory až po nákupní košíky téměř každý pro sebe najde něco vhodného. Rozmanitost typů přispívá ke splnění jednotlivých přání zákazníků.

Jak vyplynulo z nejnovější ankety EHI, v níž byli dotazováni provozovatelé supermarketů, v posledních letech se významně zvýšil i obsah nákupních vozíků.

Aby nákup probíhal co nejpříjemněji, jsou pro zákazníky k dispozici 3–4 různé typy nákupních vozíků v malých supermarketech a až šest typů ve velkých. Standardní nákupní vozíky mají v současné době obsah v průměru 131 litrů v malých a 142 litrů ve velkých supermarketech, což v porovnání s rokem 2000 představuje zvýšení jejich obsahu o 12 %. Každý supermarket má v průměru devět nákupních vozíků na 100 m2 prodejní plochy.

Více služeb za méně peněz

Investice, které obchodníci realizují, aby zákazníkům co nejvíce zpříjemnili jejich nákup, jsou přitom poměrně nízké. Cena vozíků se pohybuje v závislosti na jejich tvaru a vybavení.

Nákupní vozíky s průměrně 142litrovým obsahem, sedátkem pro dítě a přihrádkou na nápoje stojí 150–200 euro. Větší vozíky s nákladnějším designem jsou adekvátně dražší.

V rámci modernizace zařízení prodejny se vozíky nejčastěji vyměňují každých 7–10 let. Pro bchodníka to znamená investici zhruba ve výši 25 000 euro v malých a kolem 50 000 euro ve velkých supermarketech.

Nejčastěji „mizející“ druhy zboží

Nákupní košíky a vozíky jsou artikly,které se z prodejen často ztrácejí. Ztráty nákupních košíků se pohybují v průměru kolem 25–30 % ročně, v některých prodejnách až kolem 50 %. Úbytek nákupních vozíků závisí na místě a okolí prodejny.

Prostor pro reklamu

Obchodníci využívají nákupní vozíky také pro inzertní účely. Většinou lze na základě barev a nápisu na držadle zjistit jejich příslušnost k určité obchodní skupině. Slouží jako prvek pro prezentaci korporátní identity obchodníka.

Jen čtvrtina obchodníků má na držadle reklamu vlastního obchodu. Vozíky jsou častým nosičem reklamy dodavatelů, prostor pro akční nabídky apod.

Blokovací zařízení by mělo zabránit krádežím

Dotazovaní obchodníci jsou s nákupními vozíky vcelku velmi spokojeni, za zlepšení by však považovali větší vozíky s blokovacím zařízením, které by znemožnilo jejich odvezení bez zaplacení nákupu u pokladny.

Institut EHI provedl osobní interview se samostatnými provozovateli deseti malých supermarketů s průměrnou výměrou 1400 m2 a deseti velkých supermarketů s průměrnou výměrou 3000 m2 prodejní plochy.

Pramen: EHI Retail Institute

cs_CZCzech