První cirkulární store v České republice? No neke!

Na svátek Sv. Mikuláše se v největším českém nákupním centru Westfield Chodov otevírá 1. cirkulární obchod v ČR s názvem No neke. Veškeré zboží bude z druhé ruky, nicméně na jeho kvalitě ani na podobě obchodu to nepoznáte.

Startup založený na datech

Myšlenka založit cirkulární obchod je podložena průzkumem trhu na vzorku 1000 lidí, který zrealizoval partner projektu No neke InsightLab. Průzkum ukázal, že 77 % Čechů alespoň někdy nakupuje věci z druhé ruky a až pro 80 % spotřebitelů je motivací snaha ušetřit. Téměř polovině lidí je líto věci vyhazovat, 36 % chce zamezit plýtvání a 27 % si myslí, že je to ekologičtější.

Co v No neke najdete

Zákazníci v No neke pod jednou střechou nakoupí různorodý sortiment z druhé ruky, a to v takové kvalitě, u které nepoznají, že zboží ve skutečnosti pochází ze second handu. Obchod zákazníci najdou v 1. patře vedle Luxoru, naproti obchodu Anson´s.  K dostání budou značky jako Second hand 1981 a Tak trochu jiný sekáč (móda), Levneiphony.cz (servis a prodej elektroniky od Apple), Ebuu (dětské oblečení a hračky), Eterle (vintage home decor), EbikePartners (ojetá elektrokola) či výdejnu Reknihy.cz. Prodejna je zařízená použitým nábytkem z programu Druhý život nábytku od IKEA.

Ten nový obchod na Chodově je fakt sekáč? No neke!

Z výzkumu vyplývá, že nakupování v second handech mají Češi stále spojené hlavně s „hrabárnami, ve kterých nedůvěřují hygienickým opatřením a kde očekávají nejistou kvalitu. „Chceme bořit předsudky ohledně nákupů v second handech. Věříme, že si zákazníci po příchodu k nám řeknou, že snad ani není možný, že tohle je sekáč, říká CEO No neke Michaela Kloudová.

Second handy vs. konzum

Nekonečná produkce nových věcí je neudržitelná. Nepotřebné věci vyhazuje každý 3. Čech, nejvíce muži a mladší věkové skupiny. Jen v ČR se ročně posílá na skládky nebo do spaloven až 200 000 tun textilního odpadu.[1]. Nakupování z druhé ruky se proto stává globálním fenoménem. Předpokládá se, že do roku 2026 tento trh vzroste o 127 %.[2]

Podpora KB SmartPay

Do projektu No neke se zapojila i společnost KB SmartPay. „Pro KB SmartPay je udržitelnost a cirkulární ekonomika jedním z klíčových témat. Dělá nám radost, že můžeme podporovat lokální projekt, navíc takový, který přímo souvisí s naší činností, tedy bezkontaktními platbami, říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay ze skupiny Worldline.

Pilotní projekt

Obchod v 1. patře Westfield Chodov, který bude otevřen od 6.12. 2022 do konce roku, je pilotním projektem dlouhodobého cirkulárního konceptu. Tým No neke v rámci něho sbírá data, aby mohl následně svoje aktivity rozšířit. „Náš záměr nemůže být udržitelný pouze z pohledu cirkularity, ale také z pohledu byznysu. Proto začínáme pilotním projektem na Chodově, na kterém si chceme ověřit, jak tento koncept dělat profitabilně,“ vysvětluje COO No Neke Radek Hampl.

Ze Švédska do zbytku Evropy

První obchodní dům, který nabízí 100 % sortimentu z druhé ruky, vznikl v roce 2015 kousek za Stockholmem. Jmenuje se Retuna a jeho zakladatelka nyní tým No neke na dálku mentoruje a sdílí s ním své know-how. Obchodní dům Retuna byl profitabilní od samého začátku svého působení. Mezi další evropská města, která se pyšní úspěšným cirkulárním nákupním centrem, patří Brusel, Berlín nebo Vídeň. Věříme, že nyní jsou připraveni i Češi a že systém je třeba změnit zevnitř,” říká CMO No Neke Noema Pšenicová.

Budoucnost nakupování

Ambice týmu No neke nekončí u výhodných nákupů. Za nápadem stojí hlavně přesvědčení, že v cirkulární ekonomice je budoucnost. „Když se lidé naučí vyhledávat zboží z druhé ruky, které je ve skvělém stavu a které vlastně prokázalo, že něco vydrží, oklikou tak budou působit na firmy, aby vyráběly produkty ve vyšší kvalitě. K tomu, aby se tento kruh uzavřel, je dlouhá cesta, ale je lepší se na ni vydat dnes, než zítra, dodává Michaela Kloudová.

Kdo za projektem No neke stojí?

Michaela Kloudová – ex CEO Genster, Alimenty dětem, Unilever

Noema Pšenicová – freelancer, ex CMO Genster, ex PR & Marketing Manager xPORT VŠE

Radek Hampl – ředitel pobočkové sítě Bonami

 

 

 

 

 

[1] Zdroje: Wahnbaeck, C., & Roloff, L. Y. (2017). After the binge, the hangover—Insights into the Minds of Clothing Consumers .Greenpeace

Ellen MacArthur Foundation, A new textiles economy: Redesigning fashion’s future, (2017)

[2] ThredUp analysis 2022, market research firm GlobalData

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010