Kamenný obchod musí v současnosti ještě více navozovat zážitek

Právě jsme si vyzkoušeli dlouhou dobu, kdy kamenné obchody byly zavřené a e-shopy byly jedinou možností, jak si zakoupit zboží. Provozovatelé kamenných obchodů přišli nejen o obraty z prodejů, ale co horší, o mnohé zákazníky. Znovuotevřené prodejní jednotky se svými ekonomickými ztrátami stály před dalším nelehkým bojem – dostat zpět zákazníky, kteří si vyzkoušeli nákup od počítače. Proto musí svůj prodejní prostor udělat hezčí, než je zákazníkův obývací pokoj, aby ho přiměli do kamenného obchodu zajít. Musí navodit příjemnou atmosféru a prodejní zážitek. Velkou měrou k tomu může napomoci i příjemné a designové osvětlení.

Jak na to může poradit dlouholetý odborník, zakladatel firmy FESCHU lighting & design s.r.o. – Martin Fejtek. Jeho firma je ryze českým výrobcem zabývajícím se komplexními službami v oblasti poradenství, návrhů, 3D vizualizace, výroby a realizace interiérů prodejen na klíč. Dodává veškeré interiérové zařízení obchodů včetně speciálního retailového osvětlení italské značky Imoon.

Zaklínadlem moderního úspěšného obchodu jsou EMOCE a umění s nimi správně pracovat. Emoce předurčují impuls ke koupi. Pokud dokážete ovlivnit náladu vašeho zákazníka správným směrem, bude u vás častěji a rád nakupovat. Náladu každého z nás ovlivňuje prostředí, ve kterém nakupujeme. Kromě obsluhy, vybavení obchodu, vůně či hudebního podbarvení navozuje příjemnou atmosféru především správné osvětlení.

To, že světlo ovlivňuje naše emoce, je prokázané. Světlo tedy hraje pro kamenný obchod zásadní roli. Pokud je světla málo, v prostoru se cítíme nejistí a rozladění. Zboží, které si chceme koupit, špatně vidíme, a proto nakoupíme pouze to nezbytné – to co opravdu musíme. Pokud je světla hodně, cítíme se nepohodlně, někdy nás dokonce bolí oči. Ani tato varianta obchodu neprospívá.

A jak tedy může pomoci správné nasvětlení prodejům? „Ze zkušenosti víme, že světlo ovlivňuje viditelnost produktů velmi zásadně,“ uvádí Martin Fejtek. „Rekonstrukce nebo výměna osvětlení našim klientům přináší nemalé zisky. Navýšení obratu prodejny, kde došlo k výměně osvětlení, se pohybuje od 10 % nárůstu výše. Dalším důležitým přínosem výměny osvětlení je úspora energie. Snížení spotřeby energie je v řádech desítek procent a nové LED technologie umožňují tak efektivní svítivost, že se náklady na výměnu vrátí během 2-3 let. V neposlední řadě bych rád vzpomenul i speciální čipy pro jednotlivé druhy potravin, které podporují jejich prodejnost a šetří potraviny po stránce jejich trvanlivosti. LED osvětlení umožňuje správně nasvítit každý detail prodejny a každý druh zboží.“

Jak lze posouvat prodejní prostředí k lepšímu se můžete dočíst zde a v letním vydání časopisu Brands&Stories 2/2020.

Tento článek jsme přinesli ve spolupráci s partnerem našeho portálu, odborným časopisem Brands&Stories, který se zaměřuje na značky, koncepty kamenných obchodů a na POP-marketing.

Zdroj a foto: Brands&Stories

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010