Bezpečnostní kampaň „Řídím, piju nealko pivo“ slaví desáté jubileum

437 zobrazení

„Řídíš? Pij nealko pivo,“ říká ve své dopravně bezpečnostní kampani letos již podesáté Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS). Ve spolupráci s Policií ČR a oddělením BESIP klade kampaň důraz na prevenci alkoholu za volantem. S preventivními hlídkami se lidé setkají po celé České republice v průběhu velikonočních svátků, které patří z hlediska nehodovosti mezi rizikovější období roku. V uplynulých devíti letech bylo na českých silnicích v rámci osvětové kampaně osloveno již více než 38 000 řidičů, kteří byli za své zodpovědné chování za volantem odměněni nealkoholickým pivem a jednorázovým alkohol testerem.

Pivo je jediný alkoholický nápoj, který nabízí plnohodnotnou nealkoholickou variantu. Z rostoucí spotřeby nealko piva je patrné, že si jej oblíbili nejen čeští řidiči. Navzdory tomuto trendu je alkohol za volantem v Česku stále problém, nad kterým není možné zavírat oči,“ říká ke smyslu kampaně Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Osvětová kampaň a související dopravně bezpečnostní akce se proto soustředí zejména na období, se kterými se zvýšená konzumace alkoholu tradičně pojí. K nim patří mj. období velikonočních svátků. Od 17. – 22. dubna se proto i letos řidiči setkají s preventivními hlídkami na pozemních komunikacích ve všech krajích ČR. „Akceptování alkoholu u řidičů vozidel je pro Policii ČR nepřípustné, proto je u každé základní kontroly řidiče při dohledu nad silničním provozem prováděna dechová zkouška na přítomnost alkoholu,“ vysvětluje brig. gen. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie. Nehody, při nichž byl viník pod vlivem alkoholu, dle policejních statistik tvoří zhruba jen 4,5 %, mívají však tragické následky. Z toho důvodu policie nedoporučuje uvolnění tolerance požití alkoholu ani u cyklistů.

„Řada účastníků silničního provozu nedodržuje nejen zákaz jízdy pod vlivem alkoholu, ale podceňují také únavu a nesoustředěnost v následujících dnech po jeho požití,“ varuje dále Tomáš Lerch. I proto druhá vlna kampaně „Řídím, piju nealko pivo“ připadá na období hudebních festivalů a dalších letních slavností, kde bylo v rámci kampaně dosud osloveno téměř 28 000 lidí. Ti mají možnost si v preventivních stanech vyzkoušet simulovaný stav opilosti nasazením speciálních brýlí na virtuální realitu nebo změřit zbytkový alkohol v krvi. Právě na něj se pak při odjezdu z festivalu zaměřují hlídky Policie ČR.

„Velice si dlouholeté spolupráce s Policií České republiky a oddělením BESIP vážíme. Díky ní se nám již podařilo oslovit desítky tisíc řidičů, kteří reagují na naši kampaň velmi pozitivně,“ uzavírá Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Obliba nealkoholického piva v ČR roste

Podle studie „Pivo v české společnosti“ zpracovávané každoročně pro ČSPS Centrem pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR (CVVM) si v situaci, kdy si nemůže dát alkoholické pivo, zvolí pivo nealkoholické až polovina mužů (49 %) a téměř čtvrtina žen (22 %). Tuzemská spotřeba nealkoholického piva v roce 2018 meziročně rostla o 8 %.

Zdroj a foto: Český svaz pivovarů a sladoven