Tři čtvrtiny nakupujících Čechů sledují tištěné letáky

Polovina je považuje za nejpřehlednější zdroj informací pro nákup

Tištěný leták čte alespoň občas 72 % české populace. Jako pravidelný zdroj informací o nabídkách prodejců jej využívá 30 % Čechů, což je více než u kteréhokoli jiného média. Takřka polovina dotázaných navíc tištěný leták považuje za nejpřehlednější zdroj těchto informací. Vychází to z nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem akčních a slevových letáků v České republice.

Výsledky průzkumu ukazují, že popularita tištěného letáku v České republice v době prudké inflace a všeobecného zdražování roste. Spousta lidí si podle letáků vybírá prodejny, kam zajde nakoupit nebo sestavuje nákupní seznamy. Pro každého druhého Čecha jsou navíc nejpřehlednějším zdrojem informací o akčních nabídkách prodejců. To reflektuje také čtenost, která je z hlediska pravidelnosti vyšší u tištěných letáků než u online letáků, mobilních aplikací či jiných médií. Přestože žijeme v digitální době, stále existuje početná skupina lidí, která preferuje tištěný leták. Obchodníci by tuto skutečnost neměli opomíjet,“ říká Jaroslav Staněk, obchodní ředitel České distribuční.

Roste také počet lidí, kteří sledují letáky více než v minulosti (23 %) anebo je dříve vůbec nesledovali a nově začali sledovat (11 %). Nejedná se zdaleka jen o seniory, ale prakticky všechny věkové skupiny obyvatel. Nejvíce je to patrné u lidí ve věku do 44 let, kteří dříve letákům takovou pozornost nevěnovali, ale nyní začali. Rostoucí zájem o letáky napříč různými skupinami obyvatelstva skýtá velký potenciál pro obchodníky k oslovení nových zákazníků.

Tištěné letáky si alespoň občas prohlíží 4 z 5 jejich příjemců, přičemž prakticky nehraje roli, zda se dotyční zrovna chystají nakupovat (83 %) či nikoli (77 %). Celkem 39 % respondentů totiž uvedlo, že si pokaždé prohlíží nový akční leták, i když se zrovna nechystá na nákup. Domácnosti podle slevových akcí v tištěných letácích nakupují pokaždé v 45 % případů a jen občas ve 42 % případů. Při sestavování nákupních seznamů se tištěnými akčními letáky vždy řídí 25 % domácností a zhruba v polovině případů 37 % domácností. Pouze 12 % respondentů uvedlo, že se ve svých nákupních seznamech nikdy neinspirují akčními letáky.

Na letácích spotřebitele nejvíce zajímají potraviny, následované drogerií a kosmetikou. Na třetím místě je s velkým odstupem kategorie produktů domácnost a zahrada. Takřka polovinu lidí (45 %) v tištěných letácích zajímá sleva na zboží v konkrétní kategorii bez ohledu na značku (např. bílý jogurt), 32 % respondentů hledá slevu konkrétního výrobku nebo značky (např. bílý jogurt Hollandia).

Nezávislý průzkum s názvem Účinnost tištěných reklamních letáků mezi nakupujícími ČR realizovala agentura STEM/MARK v září 2022. Byl zaměřen na osoby (spolu)odpovědné za nákup potravin, dalšího zboží a služeb pro domácnost. Průzkumu se zúčastnilo 1 500 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010