Prodej piva na vesnici výrazně roste, zákazníci jsou náročnější

Síť COOP, která provozuje zhruba 2500 převážně venkovských prodejen, dlouhodobě patří mezi největší retailové prodejce piva v České republice. Statistiky z posledních let pak ukazují další výrazný nárůst prodeje piva v obchodech na vesnici a v menších městech.

Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje sítě COOP, například v roce 2020 prodej piva v průměru rostl o zhruba 12,5 %, trend potvrzuje i letošní rok s dosavadním 17 % růstem. „Samozřejmě se na růstu podílela pandemie, celkově však jde o dlouhodobější vývoj,“ doplňuje Němčík.

Čísla potvrzují i statistiky Plzeňského Prazdroje, podle kterých vzrostl prodej piva z koncernu v síti COOP za rok 2020 o 13 %  a COOP patří obecně mezi nejrychleji rostoucí prodejce. Zároveň se ukazuje, že zákazníci jsou v regionech více konzervativní. To je vidět například na prodeji nealkoholických ochucených piv či plechovkových piv. Obě tyto kategorie rostou, jejich prodeje jsou však v porovnání s celostátním průměrem zhruba poloviční. Vesničtí pivaři se dnes už zdaleka nespokojí jen s levnými pivy, ale výrazně roste i obliba ležáků.

Novým silným trendem je prodej piv z regionálních pivovarů. Jejich prodej často rostl až o desítky procent a dnes představují v některých prodejnách až zhruba pětinu všech prodaných piv.

V souvislosti s nárůstem obliby regionálních piv některé prodejny COOP dokonce zřizují speciální pivotéky s kompletní nabídkou lokáních piv. Nejvíce v tomto konceptu pokročil Konzum v Ústí nad Orlicí, ten takových pivoték zřídil už 10 a aktuálně nabízí piva z dvanácti minipivovarů. Mezi ně patří například pivovary Clock Potštejn, Neratov, Žamberský kanec, Rampušák Dobruška či Agent z Olešnice v Orlických horách. V pivotékách si lze vybrat z 60 druhů, protože jde o nefiltrovaná piva s kratší trvanlivostí musejí se prodávat chlazená. Podle Miloslava Hlavsy, ředitele družstva Konzum, se  rozšiřování nabídky o piva z místních pivovarů ukázalo jako dobrý krok a jejich zvyšující se prodej paradoxně nijak nesnižuje prodeje ostatních piv.

COOP ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem ale i dalšími pivovary také rozvíjí na vybraných prodejnách koncept prodeje chlazených sudů, ty si mohou zákazníci nakupovat bez objednání rovnou na prodejnách ze speciálně zřízených velkých ledniček a zároveň si mohou půjčit potřebné vybavení k čepování. Oproti loňskému roku se takto prodalo o 25 % sudů více. „Aktuálně prodáváme sudy ve zhruba 120 prodejnách COOP a plánujeme tento počet zdvojnásobit“, říká Josef Jukl, manažer pro klíčové zákazníky Plzeňského Prazdroje. Největší poptávka je podle Jukla po 30 litrových sudech, roste však zájem i po 15 litrových sudech.

Zdroj a foto: COOP

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010