Za zboží z e-shopů platí Češi nejčastěji kartou předem

V posledním měsíci si nechalo poslat zásilku z e-shopu 9 z 10 Čechů (89 %), kteří jsou on-line a doručovací služby běžně využívají. Většina z nich pak za poslední měsíc obdržela balíček jednou (32 %) nebo dvakrát (31 %). Data vyplývají z průzkumu KPMG Česká republika.

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard Kč. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zásilku si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG Česká republika odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Největší část respondentů si myslí, že cena nákupu v internetovém obchodě, od které by mělo být doručení již zdarma, je 500 Kč. Uvedlo to 38 % z nich. Zároveň je však poměrně vysoký podíl (28 %) těch, kteří se domnívají, že tato částka by měla být dvojnásobná, tedy 1 000 Kč.

Cena za doručení je důležitým kritériem při výběru doručovací služby pro téměř 4 z 5 respondentů (78 %).

Doručení do ruky soukromou přepravní společností rozhodně preferují 4 respondenti z 10. Další třetina tuto variantu spíše upřednostní. Druhou favorizovanou možností je vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně. Na třetím místě lidé upřednostnili výdejní místa typu Uloženka a Zásilkovna. Naopak nejméně preferovanou variantou je samoobslužný výdejní box, u kterého se téměř 6 respondentů z 10 (58 %) přiklání k tomu, že je to spíše krajní varianta. Podprůměrně respondenti hodnotili také službu Balík na poštu od České pošty, které se rádo vyvaruje 41 % respondentů.

Českou poštu si lidé vybaví až na třetím místě (36 %) mezi zásilkovými službami, které znají alespoň podle jména. Tři čtvrtiny respondentů uvedly PPL. Na druhém místě bylo DPD se 41 %. Kolem čtvrtiny respondentů si vzpomnělo na Geis (28 %) a DHL (24 %).

 

Dva ze tří nakupujících v e-shopech (67 %) platí za zboží nejčastěji předem. Největší část z nich, třetina z nich, kartou. Druhou nejvyužívanější formou platby předem je převod z účtu, ke které se přiklání 29 %. Více než čtvrtina (27 %) pak platí převážně hotově na dobírku. Rozdíly ve formách platby jsou i mezi muži a ženami. Muži při platbě předem častěji sáhnout po kartě (39 % vs. ženy 26 %), ženy raději peníze převádějí z účtu (36 % vs. 22 % mezi muži). Platbu kartou předem upřednostňují především mladí lidé: ve věku 18 až 24 let to uvedlo 41 % a v kategorii 25 až 34 let 42 % nakupujících v e-shopech.

 

O průzkumu

Průzkum KPMG Česká republika Zásilková služby 2017 provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 22.–25. srpna 2017 mezi 1 000 respondenty, kteří využívají zásilkových služeb (ať už jako odesílatelé nebo adresáti, případně obojí). Respondenti byli zastoupeni reprezentativně podle věku a kraje.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010