Výběr hotovosti na pokladnách je na stále populárnější

Zatímco ještě v roce 2018 celkový počet výběrů hotovosti na pokladnách obchodů podle Sdružení pro bankovní karty jen lehce přesáhl hranici osmi set tisíc, v roce 2022 se přiblížil třem milionům.  V obchodech COOP je dnes realizována více než polovina všech výběrů.

Možnost výběru hotovosti na pokladnách obchodů, začaly české banky nabízet v roce 2006. Oblibu služby posílila  pandemie Covid-19, kdy lidé přirozeně omezovali svoje cestovaní. Míra využívání služby však přes rostoucí počet bezhotovostních plateb překvapivě pokračuje i nadále. V síti COOP, která provozuje zhruba 2300 obchodů, dosáhl meziroční nárůst počtu výběrů více než půl miliónu a z celkového počtu 2,75 miliónů transakcí provedených v roce 2022 jich na COOP připadalo 56 %.  Obchody COOP tak dnes fungují v regionech jako bankomaty a zajištují pro miliony lidí i další finanční služby. „Ukazuje se, že přes celkovou digitalizaci společnosti existuje stále mnoho situací, kdy je hotovost potřeba. Naše obchody jsou z velké části umístěny na venkově a v praxi fungují jako centra služeb, kde si lidé kromě nákupu potravin mohou třeba vybrat peníze, zaplatit složenky, nebo vyzvednout nákup z eshopu a to vše bez složitého cestování,“ říká Lukáš Němčík.  S růstem počtu transakcí vyrostl i celkový objem vybraných prostředků, ten v roce 2022 překročil hranici 4 miliard korun. Počet vybraných peněz souvisí i s nedávným navýšením limitu této služby na 3000 Kč.

Rok Počet transakcí Objem transakcí (v tis. Kč)
2018 808 774 1 191 244
2019 1 553 694 2 343 694
2020 1 282 135 1 919 939
2021 2 292 506 3 624 742
2022 2 750 471 4 271 044

Zdroj: Sdružení pro bankovní karty

„Pro většinu Čechů je v současné době již běžným standardem bezhotovostní placení, kterému dávají přednost primárně kvůli rychlosti, pohodlí a bezpečnosti. V řadě regionů se ale všichni setkáváme s menší dostupností platebních terminálů a lidé na venkově nebo turisté se tak často bez hotovosti neobejdou. Skupina Coop hraje v tomto případě v regionech důležitou roli díky tomu, že plošně umožnuje výběry hotovosti na pokladnách svých prodejen,“ komentuje Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Podle Pavla Březiny, předsedy Asociace českého tradičního obchodu, se celkově menší vesnické  obchody výrazně mění a tato změna umožňuje poskytování nového druhu služeb. „Například vybavení terminály pro platbu kartou je naprostou samozřejmostí a kartou platí více než polovina zákazníků, to je o zhruba 10% více než před dvěma lety,“ dodává Pavel Březina.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010