Reakce francouzských stravenkářů na výzvu je nedostatečná, snižte provize na 1 procento

503 zobrazení

Nová česká benefitní karta LemonPay stejně jako několik asociací a svazů vyzvalo v minulém týdnu francouzské stravenkové společnosti, aby se vzdaly provizí, které musí platit české restaurace. Většinou se jedná o 3 až 7 % za každé použití papírové stravenky nebo elektronické stravenkové karty. Největší zavedené firmy zareagovaly a provizi snížily na 3 a 4,5 % po dobu několika měsíců.

Mnoho českých restaurací se již podruhé v tomto roce ocitlo na hranici své existence a bojuje o přežití. Jsme rádi, že to velké stravenkářské společnosti začaly intenzivněji vnímat. Snížení provizí na tři a čtyři procenta je z našeho pohledu polovičaté řešení. Myslím, že teď jde o každou korunu, proto navrhujeme, aby si stravenkáři nárokovali maximálně jedno procentoprovize,“ prohlásil Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.

Zásadní pro byznysový model francouzských stravenkových firem jsou právě provize od restaurací. Jejich výše se různí, záleží také na vyjednávacích schopnostech jednotlivých manažerů či provozovatelů. „Praxe je taková, že s každou stravenkovou společností uzavře restaurace smlouvu s odlišnou výši provize. Z našeho pohledu je to velká a zbytečná byrokracie, která zatěžuje domácí gastronomický trh. Nelíbí se nám, jak z toho francouzské společnosti profitují,“ prohlásil Petr Skoč, který dříve pracoval v Edenredu.

Nový startupový projekt LemonPay vyhlásil v minulém týdnu, aby francouzští stravenkáři odpustili restauracím provize minimálně do konce roku. Zavedení hráči plánují od listopadu snížení na 3 a 4,5 % na několik měsíců. Podle Petra Skoče je to však málo. „Podíl na zisku nám v kontextu s aktuální kritickou situací přijde jako stále neadekvátně velký. I z toho důvodu, že největší stravenkáři čerpají prostředky také z propadlých stravenek. Ročně je to kolem 130 milionů korun. Myslím si, že by měli kolabujícím českým restauracím pomoci více,“ doplnil Petr Skoč.

Pokud se zavedené stravenkové firmy nevzdají provizí, řešením by podle LemonPay mělo být jejich snížení na maximálně 1 %. „V LemonPay nesepisujeme s restauracemi žádné smlouvy, které by zatěžovaly restaurace provizemi, naše karta je přijímána na všech terminálech automaticky,“ dodal Petr Skoč.

Už tříprocentní provize se zdá pořád vysoká také pro jednu pražskou restauraci. „Některé stravenkové firmy provedly vstřícné kroky, posílaly nám například zálohy dopředu podle našeho dlouhodobého obratu, což nám v našem cash-flow pomohlo. Ale z mého pohledu by byla férová provize kolem jednoho procenta, jako to máme u bankovních karet,“ prohlásil manažer vyhlášeného bistra, který chtěl zůstat v anonymitě. „Jinak stravenky a benefitní karty přijímáme hlavně z toho důvodu, abychom nezklamali zákazníky, když s nimi chtějí zaplatit. Papírové stravenky se už jinak skoro vůbec nepoužívají.“

Zdroj a foto: LemonPay