Podniky kvůli špatným recenzím ztrácí téměř dvě třetiny hostů

595 zobrazení

U příležitosti Dne soukromého podnikání představila společnost MAKRO výsledky třetího ročníku reprezentativní mezinárodní studie. Ta se zaměřila na nejdůležitější kritéria, která zajímají zákazníky při výběru nezávislých podniků ze segmentu hotelů, restaurací a kaváren. Společnost MAKRO za podpory Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR již čtvrtým rokem pořádá Den soukromého podnikání, ten letos připadá na 8. října. Snaží se tak zvýšit povědomí o malých a středních firmách a propojit drobné živnostníky s jejich zákazníky a komunitami.

Ať už se jedná o italskou restauraci od vedle nebo blízký útulný penzion, výsledek je stejný: svou různorodostí obohacují lokální drobné podniky lidem život, což potvrdilo 35 % dotázaných spotřebitelů. Pro 42 % respondentů je lokálnost dokonce nejdůležitějším důvodem, proč upřednostnit nákup produktů a služeb právě u drobných živnostníků před velkými řetězci.

Využití lokálních zdrojů je také čím dál tím důležitější i pro samotné podnikatele. Potvrzuje to cukrářka Kateřina Kolbová. „Svůj blog jsem založila asi před třemi lety. Mým cílem bylo mimo jiné ukázat lidem, co mé výrobky obsahují a s jakými surovinami pracuji. Že používám vejce od slepic, které mají hezký život ve volném výběhu, máslo od regionálních výrobců, ovoce od místních farmářů, vysoce kvalitní čokolády a podobně,“ říká podnikatelka, která vyrábí dorty a dezerty pod značkou Lady Baker.

Podle průzkumu jsou pro rozhodování o nákupu důležitá také udržitelná opatření daného podniku, velkou váhu jim přikládá 37 % dotázaných. Češi si dále váží individuálního přístupu, který jim drobné podniky přináší. Téměř každý čtvrtý respondent uvedl, že by mu chyběl osobní přístup (22 %) v případě, že by se počet malých a středních podniků v jejich okolí snížil. Ještě většímu množství dotázaných by pak chyběla kvalita produktů a služeb (46 %) a nabídka jedinečných produktů (52 %).

Online prezentace je zásadní pro úspěch restaurací a kaváren

Výsledky průzkumu společnosti MAKRO dále ukazují, že při plánování speciálního oběda či večeře zákazníci kladou velký důraz na to, zda jimi vybraná restaurace v minulosti měla nějaké negativní recenze na internetu. Pokud ano, téměř dvě třetiny zákazníků (60 %) by restauraci kvůli tomu nenavštívily. Obecně i nadále platí, že online prezentace je důležitým faktorem v zákaznickém rozhodování. Skoro třetina (31 %) respondentů by například nešla do restaurace, která nemá své menu umístěné na webových stránkách.

Pro zjednodušení online propagace jednotlivých firem nabízí MAKRO od letošního roku podnikatelům ze segmentu hotelnictví a gastronomie vlastní platformu digitálních nástrojů DISH. Podnikatelé si jednoduše mohou vytvořit vlastní webové stránky včetně rezervačního systému a vyjít tak svým zákazníkům vstříc.

Mezi podnikateli panuje optimismus

Výsledky studie společnosti MAKRO také ukazují, že mezi českými drobnými živnostníky převládá optimismus. Celkem 92 % v dotazníku uvedlo, že by se svým podnikáním klidně začali znovu. Vyhovuje jim například, že jsou sami sobě šéfem a že mohou dělat práci, pro kterou jsou opravdu zapálení. Zároveň ale dodávají, že podnikání s sebou přináší i určité problémy jako je strach z nejistého výdělku, boj o nové zákazníky a vysoké daně. Další velkou výzvou posledních let je také nedostatek zkušených pracovníků, což potvrzuje polovina dotázaných podnikatelů.

Výsledky z MAKRO mezinárodní studie o soukromém podnikání naleznete zde.

Zdroj: MAKRO Cash & Carry ČR, foto: pixabay.com