Online nakupování zvyšuje požadavky na automatizaci skladů a logistických parků

Od začátku pandemie roste zájem Čechů o nákupy na internetu. Přizpůsobují se tomu nejen e-shopy samotné, ale i logistické a skladové areály. Ty sází zejména na nové technologie, které jim umožní snížit náklady a zefektivnit provoz.

Jak uvádí analýza společnosti Cushman & Wakefield online prodej potravin zaznamenává v posledních letech výrazný nárůst. V Česku za uplynulé tři roky v této oblasti tržby rostly průměrně o 106 procent ročně. Velikým akcelerátorem online samoobsluh byla samozřejmě pandemie koronaviru.

Podíl e-commerce samozřejmě roste ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v České republice koncem letošního roku podílet již téměř 15 procenty.

Nárůst online nakupování má také vliv na rozšiřování skladovacích a logistických prostorů. Jak dále ukazuje studie Cushman & Wakefield v prvním pololetí letošního roku se v Česku pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 procentům poptávky dosažené za celý rok 2020.

Velkou výzvou pro elektronické obchodování je fakt, že zákazníci e-shopů očekávají dodání co nejrychleji a také požadují větší flexibilitu při dopravě zboží. Proto nárůst skladovacích areálů doprovází i imperativ na zvýšení jejich efektivity.

 

Sázka na nové technologie

 Podle Lukáše Šalinga, vedoucího transakcí a poradenství oddělení pro logistiku a průmyslové nemovitosti společnosti CBRE, je očekáván v průmyslových a logistických areálech v budoucnu silný nárůst automatizace. „Díky tomu budou společnosti méně závislé na pracovní síle, a přitom budou stíhat uspokojovat stále se zvyšující poptávku,“ říká Šaling.

Podle společnosti M2C, která se zabývá integrovaným facility managementem a novými technologiemi v řízení komerčních budov, se už tato proměna děje, a to právě během posledních let. Situaci navíc ovlivňuje i současná krize na trhu práce.

Obecně mezi klienty vnímáme zvýšení zájmu v oblasti digitalizace a automatizace procesů jak v logistice, tak v retailu. Spolu s aktuálním stavem na trhu práce evidujeme zvýšení poptávky na náhradu fyzické síly právě formou implementace nejrůznějších autonomních technologií. V M2C momentálně pracujeme na několika projektech tohoto typu,“ prozrazuje Jan Čulík, projektový manažer M2C Space.

Automatizace skladů a logistických center dnes může vypadat všelijak. Vše má ale svým dílem zapadat to mozaiky směřující k optimalizaci nákladů v oblasti lidských zdrojů a zvýšení efektivity.

Může jít například o digitalizaci vrátnice, kdy je celý proces odbavení řidičů zajištěn pomocí systému, jenž dokáže zaznamenávat registrační značky vozidel, načíst řidičův občanský průkaz do čtecího zařízení a automaticky otevírat závory. Poté, co je řidič vpuštěn do areálu a informace o něm byly zpracovány systémem, přihlásí se v elektronickém kiosku, jímž je následně nasměrován na místo, kde proběhne nakládka zboží.

Velmi oblíbenou technologií jsou podle Jana Čulíka z M2C kamery se sofistikovaným softwarem napojené na vzdálené dohledové centrum. Kamery jsou naprogramované tak, aby snímaly obraz v objektu a vyhodnocovaly probíhající procesy. „Analýza obrazu nám poskytuje potřebná data, ve kterých se zrcadlí právě informace o procesech u konkrétního klienta, a na základě těchto dat jsme schopni vyhodnotit jejich efektivitu. Pomocí obrazu dokážeme např. sledovat pohyb osob po pracovní ploše, hlídat dodržování BOZP, ale také proces přípravy a nakládky zboží,“ popisuje Jan Čulík.

Zdroj: Cushman & Wakefield, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010