Nákup veterinárních přípravků pro domácí mazlíčky
Nejčastěji zákazníci nakupují přípravky proti parazitům a preferují prodejny s chovatelskými potřebami a veterinární ordinace.
Češi se řadí k národům, kteří mají v přepočtu na jednoho obyvatele nejvíce domácích mazlíčků. Podle nového průzkumu společnosti Nielsen a Atoz, který byl realizován v lednu 2019, vyplývá, že domácí zvíře mají tři pětiny obyvatel naší republiky. Nejčastěji se jedná o psa (33 %) či kočku (24 %).
Tři čtvrtiny majitelů pak následně svým domácím mazlíčkům nakupují různé veterinární přípravky. Nejčastěji nakupovanými produkty jsou přípravky proti vnějším parazitům (např. blechám či klíšťatům), jejichž nákup v této souvislosti uvedla téměř polovina respondentů. Druhou nejčastěji nakupovanou kategorii jsou pak přípravky proti vnitřním parazitům (např. proti červům, tasemnici apod.), které uvedlo 44 % dotázaných (opět častěji ženy a osoby starší 45 let).
„Kromě ochrany proti parazitům nakupují chovatelé pro své mazlíčky také různé produkty s vitamíny a minerály (28 %), přípravky pro péči o zuby a dásně (24 %), produkty pro zdravou srst (14 %), pro dobré zažívání a trávení (14 %), péči o uši (13 %), preparáty pro péči o klouby a svaly zvířat (11 %) nebo na podporu a zvýšení imunity (8 %),“ uvádí Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu Nielsen.
Kde přípravky nakupujeme?
Veterinární přípravky lidé nakupují nejčastěji v kamenných prodejnách s chovatelskými potřebami (56 %, častěji pak osoby ve věku 35 – 44 let a také obyvatelé menších až středně velkých měst). Druhým nejčastějším nákupním místem je ordinace veterináře, kde pořizuje tyto přípravky téměř polovina všech majitelů (46 %). Téměř čtvrtina osob pak v této souvislosti uvedla i nákupy v klasických kamenných lékárnách (častěji ženy a obyvatelé velkých měst). V rámci on-line nákupů jsou pak častěji využívány internetové obchody s chovatelskými potřebami (24 %) než internetové lékárny (11 %). Nákupy přes internet obecně častěji využívají lidé z velkých měst a také osoby s vyšší úrovní vzdělání.
Motivátory nákupu v klasických lékárnách
Barbora Večerková vysvětluje, co motivuje majitelé zvířat nakupovat veterinární přípravky v kamenných lékárnách: „Je to především spojení takového nákupu s pořízením si i jiného zboží v lékárně (48 %). Druhým nejčastějším důvodem nákupu je pak dobrá dostupnost lékárny, ať již z domova nebo ze zaměstnání (40 %). Pro třetinu nakupujících je také důležité, že se v lékárně mohou poradit či zeptat. Z dalších motivátorů lze pak uvést vlastnictví věrnostní kartičky dané lékárny či lékárenského řetězce (23 %), akční či slevové akce v místě prodeje (17 %), určitý zvyk (16 %), získání dalších informací k nakupovaným přípravkům jako jsou např. letáčky (14 %), přijatelné ceny (13 %) či obecně široký výběr požadovaného sortimentu (13 %).“
Bariéry nákupu v kamenných lékárnách
Nejčastější překážkou nákupu veterinárních přípravků v kamenných lékárnách je obecně zvyk pořizovat daný sortiment někde jinde (47 %). U více než čtvrtiny osob (28 %) pak nelze hovořit o bariéře, ale spíše o neznalosti možnosti nakupovat přípravky i v lékárnách. 15 % osob vadí vysoké ceny v lékárnách, pro 11 % dotázaných je pak lékárna příliš daleko a dle desetiny lékárna nenabízí to, co majitel či chovatel pro své zvíře potřebuje.
O průzkumu
Průzkum byl realizován společností Nielsen ve spolupráci s firmou ATOZ metodikou internetového dotazování v rámci Českého národního panelu, a to na vzorku reprezentativní internetové populace ve věku od 15 let. Celkem bylo uskutečněno 517 rozhovorů. Terénní část průzkumu se uskutečnila v období od 15. do 20. ledna 2019.
Zdroj: Nielsen, Foto: PetCenter