„Humanizace mazlíčků je velký trend,“ říká Jan Sikora ze společnosti Mars.

Jan Sikora, generální ředitel pro český trh ve společnosti Mars, odpověděl na otázky ohledně Pet Food kategorie. Jak se tento segment mění? Jaké dopady na prodej krmiva pro domácí mazlíčky měla pandemie? A jaké produkty Češi pro své čtyřnohé přátele nejčastěji kupují? To i více v rozhovoru.


Jaké jsou trendy v kategorii Pet Food? Mění se nákupní chování v posledních letech? 
Změnil se objem prodejů v době lockdownu a pandemie? Zaznamenali jste, že by si Češi více pořizovali mazlíčky a tím pádem více nakupovali?

Petcare kategorie je v nepotravinovém sektoru druhá největší kategorie v České republice, hned za papírenským zbožím. V uplynulých letech pozorujeme kontinuální meziroční narůst a také vidíme velký potenciál růstu do budoucna. Počet domácností, které vlastní psa nebo kočku se významně zvyšuje a v období pandemie se tento trend ještě zvýraznil. Společnost Mars má dlouholeté zkušeností s touto kategorií, a děláme mnoho výzkumů s majiteli psů o krmení a nákupním chování. Během pandemie mnoho domácností adoptovalo nebo si pořídilo psa či kočku jako nového člena rodiny. Z našeho průzkumu vyplývá, že až 40 % domácností, které si vzali do péče domácího mazlíčka, byli mileniálové v městských částech.

Dalšími trendy, které pozorujeme v Petcare kategorii je humanizace, protože téměř polovina rodin bere svého psa s sebou na dovolenou, nebo nechá spát svoji kočku v posteli, dokonce až 75 % majitelů přiznává, že si se svým zvířátkem povídá. Tento úzký vztah vede ke změnám i v krmení, protože se majitelé zajímají o zdravou stravu nejen pro sebe, ale i pro své mazlíčky, aby přijali dostatečné množství vitamínů, strava se skládala z přírodních ingrediencí a přinášela benefity.

Kde lidé více/méně nakupují krmivo pro zvířata? (Kamenné obchody x online).

V uplynulých dvou letech, v souvislosti s pandemií COVID-19, akceleroval prodej v eCommerce. Kategorie zvířecího krmiva je jedna z těch digitálně vyspělejších a proto předpokládáme, že dynamický růst bude pokračovat i v dalších letech. Online nákupy tvoří významnou část celkové kategorie a týkají se nejen mladší generace.

Přesto je tradičním formátům kamenných obchodů stále věrná značná část populace. Nakupující v kategorii Petcare si v době pandemie zvykli nakupovat větší košíky a do obchodu chodit méně častěji, a v tomto zvyku někteří nakupující pokračují i nyní. Dalším typickým znakem je nákup během akce, snížená cena je jeden z faktorů rozhodování a český spotřebitel je známý tím, že rád nakupuje právě v promo akci. Petcare kategorie je tzv. emoční kategorií, a proto je neméně důležitý celkový nákupní zážitek včetně usnadnění navigace nakupujícímu v rámci celé kategorie. Společnost Mars v roce 2021 získala ocenění v rámci POPAI AWARDS za navržení POP řešení pro kategorie Petcare.

POP řešení pro značku Pedigree a Sheba

Dbají lidé v poslední době více na složení? Je třeba pravda, že čím dál častěji se lidé uchylují k tzv. BARF krmivu pro psy? 

Pokud jde o psy, jedním z trendů poslední doby, který hlásá návrat k přirozenosti, je právě tzv. barfování. Myšlenka spočívá ve snaze přiblížit se co nejvíce přirozené stravě jako v divoké přírodě. Zní to jednoduše, ale na první pohled je vidět hned několik problémů. Je potřeba si uvědomit, že pes není divoké zvíře, ale zvíře vyšlechtěné člověkem a na soužití s ním zvyklé.

Velkým úskalím barfování a domácího vaření pro psy je vhodná skladba jídla tak, aby obsahovalo všechny důležité živiny, navíc ještě ve správných poměrech. A to je právě kámen úrazu, protože pro naprostou většinu majitelů pejsků by sestavování přesně vyvážené dávky krmiva na míru konkrétního psa představovalo těžko řešitelný problém.

 V rámci průmyslově vyráběného krmiva je vhodným řešení např. značka PERFECT FIT – granule a kapsičky pro kočky vyrobeny z přírodních ingrediencí, obsahuje 95 % bílkovin živočišného původu, bez obilovin a bez přidaných konzervačních látek. Receptura byla vyvinuta ve spolupráci s veterináři z centra Waltham v Anglii.

Tzv. barf strava pro psy je velkým trendem. Je však také náročná na příprava a lidé v ní dělají mnoho chyb. Alternativou může být značka PERFECT FIT.

Dražší „luxusnější“ krmivo – zaznamenali jste nárůst prodeje? Chtějí Češi pro mazlíčky „něco víc?“

 Až polovina dotázaných majitelů považuje jako hlavní rozhodovací faktor při výběru značky krmiva funkční benefit produktu a kvalitu, vycházíme z našich výzkumů a oproti loňskému roku se tato odpověď opakovala častěji. Patrný je i značný růst v prémiovém portfoliu značek v Petcare segmentu. Český zákazník je ochoten si za krmivo pro svého mazlíčka připlatit a přechod od ekonomického krmiva k prémiovému je přirozený vývoj spojený se zmiňovanými trendy, zejména v prostředí, kde je mnoho inovací, nových značek a zvyšuje se poměr příjmu potravy z průmyslově zpracovaného krmiva. Tento poměr je v porovnání ČR se západními zeměmi jako Německo či Anglie nižší, ale postupně se díky edukaci rozšiřuje povědomí o správné kombinaci krmení doplněné o pochoutky a tímto směrem chceme edukovat nakupující i my ve společnosti Mars, a proto nabízíme v rámci pochoutek pro kočky značku Dreamies a v rámci péče o dentální hygienu pro vašeho pejska výrobky Pedigree Dentastix.

Výhled do budoucna – jaké produkty v kategorii Pet Food mají největší potenciál k růstu?

Poslední trendy naznačují, že zákazníci pro své domácí mazlíčky vyhledávají produkty s přírodními ingrediencemi a zároveň se zvyšuje zájem o krmivo pro specifické potřeby zvířat (např. sterilizované kočky, sensitivní psi apod.). Celková humanizace pak zvyšuje posun k prémiovějším řadám produktů a mezi spotřebiteli roste povědomí o potřebě zařadit do vyváženého jídelníčku také pochoutky pro domácí mazlíčky – masové, tréninkové, za odměnu a také pochoutky podporující zdravou dentální hygienu.