20 let s čtečkami e-knih

Psal se rok 1998 a knižní trh zažil zřejmě největší revoluci od vynálezu Gutenbergova knihtisku. Na trh se totiž dostala první volně prodejná čtečka elektronických knih Rocket eBook a to neznamenalo nic jiného, než elektronickou revoluci v „tištěném světě“. Tu ještě o necelých deset později v roce 2007 umocnil příchod čtečky Kindle. Nejsmělejší hlasy tehdy předpovídaly, že do dvaceti let obrazovka zcela vytlačí klasické stránky. Dnes vidíme, že se to nestalo. V celkových tržbách elektronické knihy stále výrazně zaostávají za těmi tištěnými. A vypadá to, že nejinak tomu bude i za dalších dvacet let.

Od sedmnácti tisíc k milionu

Prodej elektronických knih v Česku nestál v podstatě za zaznamenání až do roku 2011. Svaz českých knihkupců a nakladatelů ve svých výročních zprávách označoval jejich podíl na celkovém trhu ještě v roce 2010 za „neměřitelný“. Od následujícího roku ale přišel obrovský boom, který začal 17 tisíci prodanými e-knihami v roce 2011 a 0,03 procentním podílem na útratách za literaturu v Česku. Největší meziroční nárůst prodeje zaznamenaly e-knihy právě mezi lety 2011 a 2012. Tehdy se trh s nimi více než zdesetinásobil.

„Vždy jsem tvrdil, že papírová kniha přežila za stovky let již všechny možné revoluce, a že přežije i tu digitální. Jako knihkupec vím, že kniha není jen o obsahu, ale že k ní patří i vůně, krásný obal a ostatně i její samotný výběr a nákup v knihkupectví. Vzrůstající obliba e-knih mě tehdy příliš neznepokojovala, vnímám je jako zajímavý doplněk ke klasickým knihám,“ říká Jan Kanzelsberger, šéf největší sítě kamenných obchodů s knihami v Česku. A za pravdu mu dávají nejen tvrdá data, ale i odborníci z literárně-knižního světa. „Například v USA prodej e-knih nestoupá už od roku 2013. U nás bude ještě asi nějakou dobu stoupat, než dostoupá do bodu stagnace,“ říká literární vědec Jiří Trávníček z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR. Podle posledních kompletních údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů trh s e-knihami v roce 2016 stoupal meziročně o 12 procent, prodáno jich bylo více než milion kusů a tím dosáhly 1,5 procentního podílu na celkovém obratu českého knižního trhu. „E-literatura klasickou knihu nikdy nevytlačí. Nebude ale mezi nimi probíhat boj, ale vyjednávání nebo ještě spíše souběh,“ dodává Trávníček. 

Levnější, ale jen v ceně to není

Své místo na trhu si e-knihy vydobyly a jen tak z něj nezmizí. Literární vědec Jiří Trávníček odhaduje, že nejsilnější budou v odborné a především referenční literatuře (slovníky, encyklopedie). „Zapamatujme si datum 13. 4. 2012 – to je totiž den, od kterého Encyklopedia Britannica, tento „svatý grál“ všech encyklopedií, je vydáván už pouze elektronicky,“ dodává. Ve prospěch elektronických knih hraje, navzdory vyšší sazbě DPH než u klasických tištěných knih, jejich cena. Podle poslední výroční zprávy tuzemského Svazu knihkupců a nakladatelů za roky 2016/2017 se cena elektronické verze titulu pohybovala na 62 procentech tištěné podoby. Jenže, jak ze svých dlouholetých zkušeností potvrzuje i Jan Kanzelsberger, knižní trh je jedním z těch, kde zaplacená částka při rozhodování není tím nejdůležitějším faktorem. „Výběr knihy například pro děti je nejen o ceně. Kupující totiž ne vždy ví, co přesně vlastně chce. A v tomto směru je zkušený personál schopný poradit a pomoci s výběrem nezastupitelný. Nemluvě o zážitku z četby, který je pro děti hodnotnější než z displeje v ruce,“ dodává.

Americké zrcadlo

Spojené státy jsou kolébkou „civilizace e-knih“ a tamní trh je tak možné považovat za jakýsi ukazatel budoucího vývoje a čísla Americké asociace nakladatelů hovoří jasně. Zatímco vloni celý americký knižní trh rostl meziročně o 1,3 procenta, tržby za e-knihy se propadly o 4,7 procenta. V roce 2016 se za ně utratilo 1,157 miliardy dolarů, v roce 2017 pak 1,103 miliardy. A propad v tržbách za e-knihy registrují tamní nakladatelé už tři roky v řadě. Zajímavostí je, že v sekci e-knih zaznamenala růst oblast duchovní literatury. A to meziročně o více než 9 procent.

 

Zdroj:Botticelli, spol. s r. o.

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010