Rozhovor měsíce 6/2022 – Michaela MAZÁNKOVÁ: „Můj život je pestrý“

Michaela Mazánková se letos na začátku roku stala ředitelkou retail auditu pro CZ a SK ve společnosti ppm factum. Statistiky z prodejen připravovala i na předchozí pozici v AC Nielsen. Jsme velmi rádi, že je členkou poroty v naší soutěži POP STAR, která hodnotí zejména sekundární vystavení zboží. A také si vážíme spolupráce s jejím týmem, který pro nás hodnotí mimopražské prodejny v rámci projektu VISA Czech Top Shop 2022.

  1. Jste čerstvě v nové firmě na nové pozici ředitelky RETAIL AUDITU – jak se zde cítíte? Co se daří, co méně?
    Dosažení této pozice je mým splněným snem. Jsem ráda, že jsem dostala tuto příležitost a mohu dělat práci, která mě baví a dává smysl. Mám okolo sebe skvělý tým lidí, bez kterých by oddělení retail auditu nemohlo fungovat. Troufám si říct, že se mi do týmu daří vnést novou energii za pomoci nových projektů, inovací a i mé optimistické povahy. Bohužel jsem svou roli převzala ve velice obtížné době, kdy celý trh stále pociťuje následky coronavirové situace, ke které se přidalo velké zdražování a válka na Ukrajině, což samozřejmě vede k pomalejšímu rozšiřování spolupráce se stávajícími i novými klienty, než bych si přála. Nevěším ovšem hlavu, a naopak se snažím nacházet nové příležitosti a možnosti, aby naše služby ještě více pomáhaly našim klientům v této těžké době.

Nejtěžší ale byl přechod z mé bývalé pozice obchodního manažera do nové pozice ředitelky divize. Musela jsem se sehrát s kolegy a nastavit si priority. Ale kolegové snad viděli, že do toho jdu s optimistickou náladou a že mojí prioritou jsou inovace. Přestože to bylo pro ně asi ze začátku těžké a měli strach z nových věcí, tak jsme si dobře sedli. Zvlášť poté, co viděli, že svojí práci rozumím a nechci po nich nemožné.

  1. Představte nám Vaší profesní kariéru prosím
    Již při studiu jsem se dostala do marketingového prostředí, které mě zaujalo svou pestrostí. Jsem člověk, který má rád výzvy a ne stereotyp. Hned po škole jsem nastoupila jako manažer kampaní do společnosti POS Media, kde jsem měla na starosti instalace POS materiálů. Druhým velkým milníkem v mé kariéře byla pozice in-store project koordinátora ve společnosti AC Nielsen, která mi otevřela nový pohled na svět retailu a data s ním spojená. Zde jsem zjistila, co znamená slovo auditor v retail světě, co všechno se dá na prodejně zjistit, a jak různorodě se dá s daty pracovat. Objevila jsem svět, který mě baví, zajímá a chtěla jsem v něm zůstat. Následně jsem dostala pracovní nabídku na pozici obchodního manažera ve společnosti ppm factum, která pro mne byla velkou neznámou, jelikož se jednalo o novou kariérní roli. Ukázalo se však, že to bylo jedno z mých nejlepších životních rozhodnutí. Propojení světa dat, projektů a obchodu je přesně práce pro mě. A dnes si troufám říct, že díky mým zkušenostem, odhodlání a pracovnímu nasazení jsem správný člověk na správné pozici, která mne nesmírně baví a naplňuje.

Věnuji se vyhodnocení všech stávajících kampaní, nastavení vztahů s klienty a zjištění potenciálu. Sleduji také samotnou práci auditorů, chodím do terénu. Moje práce má 2 části – získávání zakázek a jejich realizaci. Jejich poměr se liší měsíc od měsíce, například v létě se akvizici nevěnujeme vůbec. Na jaře je to naopak 30 % obchodní činnost a 70 % realizace.

  1. Představte nám Vaší divizi prosím
    Řídím divizi retail auditu, která se zabývá získáváním informací z obchodních řetězců jako je Albert, Tesco, Kaufland apod., ale i na tradičním trhu, v lékárnách, čerpacích stanicích, PET food obchodech a dalších. Našimi klienty jsou především výrobci potravin, drogistického zboží, ale také léků, či samotné řetězce i další obchodní sítě lékáren, čerpacích stanic apod.
    Máme široké portfolio služeb přes měření podílu na regále, druhotných umístění, cenových monitoringů, distribuce, kontroly obchodních zástupců či mystery shoppingu. Aktuálně jsou velkým tématem ceny, ale pro dlouhodobé strategické rozhodování je samozřejmě důležité znát i podíl na regále ve srovnání s konkurencí. V poslední době pociťuji i zvýšený zájem o kontrolu obchodních zástupců, jelikož je klient schopný za pomoci reálných dat monitorovat jejich pracovní nasazení, které může být i součástí nastavení bonusového systému.  Do budoucna je mým cílem zvýšit u klientů širší povědomí o mystery shoppingu, který může mít různé podoby a dá se realizovat v lékárnách, na čerpacích stanicích či v restauracích a řadě dalších prostředí.

  1. Jak Vaši klienti tj. prodejny a dodavatelé zboží s informacemi pracuji?
    Zpracování dat a práce s nimi je velice individuální. Jsou klienti, kteří mají časový prostor a preferují hrubá čísla, ze kterých si následně staví své vlastní analýzy a propojují je s dalšími daty. Pak máme klienty, kterým již dodáme data v předem domluvené struktuře a oni jsou schopni na předdefinovaných pohledech zjistit rychle a efektivně potřebné údaje pro další fáze rozhodování. Poslední, největší naší přidanou hodnotou pro klienta, jsou finální reporty ve formě prezentací, které zobrazují nejdůležitější fakta a případná doporučení. Vždy ke klientům přistupujeme individuálně, a tudíž i jednotlivé pohledy na data a práce s nimi se může pro každého klienta lišit.
  1. Jakým způsobem sbíráte informace?
    Pro sběr informací máme vyvinutý vlastní software i vlastní aplikaci, kterou máme nainstalovanou v moderních PDA zařízeních, já je vždy přirovnávám k modernímu telefonu se čtečkou čárových kódů. Výhodou je, že našim klientům můžeme připravit sběr přímo pro ně a nemusíme používat fixně dané šablony. Současně máme kontrolu nad sběry dat, kdy jsme schopni za pomoci GPS souřadnic monitorovat, že sběry probíhají, kde mají, či si nastavíme kontroly přímo v probíhajícím sběru, tudíž můžeme garantovat vysokou kvalitu dodávaných dat.

Hodně se věnujeme kontingenčním tabulkám, obzvlášť pro klienty, kteří potřebují už mít připravená data a netrávit s nimi moc času. Vysvětlujeme jim, jak mají data číst. Velice důležité je také grafické zpracování informací, díky kterým klient vidí průběh dané veličiny v čase. Náš finální výstup většinou probíhá formou prezentace, ve které se nachází výstřižky z tabulek a pod nimi naše stručné doporučení např. na jaký typ umístění druhotného vystavení se má zaměřit, aby zefektivnil své promo. Vystavovat se dá totiž různě – například na paletě, na stojanech a podobně. Náš klient jeden z těchto typů nevyužíval, tím pádem nevyužil místo například v uličkách.

  1. Zaznamenala jste u nás či v zahraničí nějakou zajímavou instore reklamní kampaň či inovaci?
    Dnešní svět je v rámci technologií a možností strašně rychlý a dynamický. Snažím se být co nejvíce v obraze, ale pořád mne má co zaujmout nebo naši divizi posunout dál. Naposledy mne zaujalo zavedení chytrých senzorů a vah umístěných v lednicích, stojanech a na paletách společnosti Plzeňský prazdroj, které zajisté přinese velké množství užitečných dat. Fandím jim, aby se pro ně stala tato investice co nejvíce přínosná a splnila, ne-li předčila jejich očekávání!
  1. Vaše divize spolupracuje s hodnocením CX „VISA Czech Top Shop“. Jaký je Váš pohled na tento projekt?
    Líbí se mi, jak flexibilní naše společnost umí být, a kde všude můžeme být nápomocni. Samotný projekt VISA Czech Top Shop mi přijde jako skvělý nápad, jak motivovat stávající podnikatele ke zlepšování designu svých prostor, inovací, práci s personálem a řadu dalších faktů. Člověk začne na celý prodejní prostor koukat z jiné stránky, začne si všímat více detailů, ale i komplexnosti prostor a ještě více si uvědomí, jak moc záleží na profesionální a příjemné obsluze. Pevně věřím, že se soutěž ještě více dostane do podvědomí odborné i laické veřejnosti a bude nominováno více zajímavých obchodníků ze všech částí naší republiky.
  1. Jste v porotě soutěže POP STAR, která hodnotí instore reklamu. Který vítěz měsíce z loňského roku Vás nejvíce zaujal a proč?
    Ano a jsem za to ráda a děkuji za důvěru. Je to pro mě další pohled na druhotná umístění, kdy se člověk zamyslí i nad technickým a designovým provedením celého vystavení. Jsem člověk, kterého na obchodě pěkné vystavení rozhodně zaujme a to se z mého pohledu podařilo i Plzeňskému prazdroji při realizaci ikonické varny v řetězci Makro. Líbí se mi ten nápad a nevšednost celé realizace, se kterým se jen tak na prodejní ploše bohužel nesetkávám.

  1. Jaký je Váš nepracovní život?
    Troufnu si říct, že pestrý. Výhodou je, že mě má práce baví a zůstává mi energie i na další mimopracovní aktivity. Prioritou pro mě bude vždy má rodina, se kterou se snažím trávit co nejvíce času. Pocházím z Vysočiny, tudíž mi je blízká příroda resp. turistika, kola či lyže. Ráda si přečtu pěknou knížku, a nebo sobě či svým známým něco uháčkuji – třeba dráčka pro svého synovce, který ho nosí všude s sebou, třeba i do zoo. Z toho mám velkou radost.
cs_CZCzech