Rozhovor měsíce 4/2019 – Petra Dlouhá

Přinášíme Vám nový díl v pravidelném cyklu Rozhovor měsíce. V měsíci dubnu jsme oslovili paní Petru Dlouhou, marketingovou ředitelku společnosti Al Namura spol. s r.o.

Můžete prosím, paní Dlouhá, stručně shrnout historii Vaší firmy?

Název společnosti Al Namura není lidem příliš známý, společnost se spíše prezentuje svými značkami, které má v portfoliu. Firma se zpočátku věnovala zcela jinému byznysu − na Blízký východ vyvážela zboží českých firem. První rok to byla zubařská křesla, pak zubařské vrtáky. Firma se až po několika letech rozhodla, že svůj byznysmodel otočí a bude se věnovat tomu, čemu se věnuje dodnes – výrobě a distribuci nápojů a dalších produktů. Nejvíce vidět je zejména značka energetických drinků Big Shock, která je zatím jako jediná vlastní značka, ostatní jsou distribuované. Big Shock je na českém trhu od roku 2003 a za tu dobu si vybudoval silnou pozici (v Česku v prodaném objemu podle údajů společnosti AC Nielsen poráží i světovou jedničku Red Bull). V roce 1995 se poprvé objevila značka Mr. Brown, velmi populární jsou ledové kávy, které jsou neodmyslitelným produktem na čerpacích stanicích. Nejdéle působící značkou je Ahmad Tea, kterou společnost exkluzivně distribuuje již od roku 1992 a má rovněž přední pozici v segmentu prémiových čajů.

Jaký byl rok 2018 pro Vaši společnost?

Rok 2018 byl pro firmu extrémně úspěšný. Celkově byl původní prodejní plán překročen o několik desítek procent, dařilo se ve všech kategoriích – Big Shock, Mr. Brown i Ahmad Tea. Firma každý rok uvádí na trh několik novinek a všechny značky marketingově podporuje ve všech typech médiích, je hodně aktivní i v místě prodeje a online prostředí.

Jak vypadá Vaše současné firemní portfolio produktů?

V současné době společnost operuje s několika stovkami produktů a má celkem 6 značek v portfoliu.

Jak máte složen mix marketingové komunikace?

Společnost čítá okolo 50 zaměstnanců a z toho devět lidí pracuje v marketingovém oddělení, což je na velikosti takové firmy celkem velký počet. Tým je složen z marketingových specialistů a téměř neexistuje v marketingové komunikaci nic, čemu by se firma nevěnovala. Hodně aktivní je v masových médiích (TV, rádio, OOH), úspěchy sklízí i na poli online komunikace a instore aktivitách.

Lednové kolo naší soutěže vyhrála POS kampaň DAKAR Vašeho produktu BIG SHOCK. Řekněte nám prosím k němu více informací.

Začátek roku pro nás začíná už třetí rok stejně, v lednu se jede celosvětová soutěž DAKAR a zastupuje nás v ní hned několik našich Big Shock ambasadorů, nejvíce je vidět tým Big Shock Racing. Jsou to velmi nadaní a úspěšní sportovci a my je chceme podpořit ve všech směrech, síla našich i jejich fanoušků je obrovská. Proto jsme jim letos každému z nich připravili speciální limitované edice Big Shock Dakar. Tato řada byla velmi úspěšná, provázela ji podpora v místě prodeje formou speciální druhotných umístění a spotřebitelskou soutěží. Jsme moc rádi, že měl tento projekt velký ohlas a že Češi nefandí jen Českému hokeji 😊

Jaké vidíte trendy, výhody a nevýhody POS komunikace?

POS komunikace je samozřejmě důležitá pro podporu prodeje, jedná se o součást celého komplexního mixu různých marketingových aktivit. Nenazvala bych u nich žádné nevýhody, spíše uvítáme možnosti nových, modernějších přístupů jak samotných obchodních řetězců i dodavatelů. Technologie jdou prudce dopředu, ale na našich obchodech to není zatím téměř vůbec znát.

Vaším typickým obalem je plechovka, jak vidíte téma jejího zálohování?

Téma zálohování je u nás momentálně časté aktuální téma a budeme k němu přistupovat jako ostatní velcí hráči na trhu, což znamená učinit všechny potřebné legislativní i administrativní kroky.

Jaké plány má Vaše společnost pro roky 2019 a 2020?

V letošním roce uvádíme na trh novou značku Cacaolat – prémiový kakaový nápoj, máme ambice vybudovat na Českém trhu novou kategorii hotových kakaových nápojů. Uvádíme celkem 3 produkty (Original, Noir a Cacaolat 0%), z nichž si každý najde ten svůj oblíbený a navíc to není produkt směrovaný jen k dětem, ale především k dospělým, protože pořádné kakao si zaslouží každý. Pro ostatní značky letos máme připraveny také novinky, značka Big Shock právě odstartovala kampaň Chalellenge Accepted, jejímž partnerem je rádio Evropa 2 – jedná se o netradiční, lehce šokující spojení. Větší kampaň snad ještě tato značka nikdy v historii neměla. Ledové kávy Mr. Brown uvádí novinku Chocolate, která jde teď na regály a bude také silně mediálně podpořena a v čajích Ahmad Tea letos uvedeme nejvíce novinek, protože značka má ještě velký produktový i prodejní potenciál.

Na rok 2020 máme v plánu také řadu novinek a možná uvedeme na trh další novou značku, která si zaslouží být na Českém trhu, detaily zatím nemohu prozradit.

Nedávno jste, paní Dlouhá, v hezkém rozhovoru pro časopis Zboží a prodej uvedla, že běháte kvůli pocitu po doběhu. O jaký pocit jde a co třeba půl/maraton?

Ano, běhám (a nejen to, ale mám ráda i spoustu dalších sportů) pro radost a bezkonkurenční pocit po doběhu, že jsem to zvládla. Cítím se pak dobře, lépe se mi spí a nemusím se omezovat v jídle 😊 Běhám zásadně sama a pro můj osobní pocit, nemám potřebu soutěžit nebo si něco dokazovat.  Bojová nálada přichází snad jen například při hraní bowlingu, ten dokážu hrát i několik hodin v kuse a baví mě překonávat rekordy (pozn. osobní rekord 203 bodů).

Za redakci se ptal Jiří Beran.