Rozhovor měsíce 10/2022 – Michaela Kloudová a Noema Pšenicová: „O cirkulárním obchoďáku No neke“

Když přijdou na rozhovor do cukrárny dvě mladé dámy, je to skvělé. A když přijdou i s dvěma dětmi, je o zábavu postaráno. Michaela Kloudová a Noema Pšenicová v prosinci zahajují testovací provoz prvního cirkulárního obchoďáku v Česku s názvem No neke uvnitř obchodního centra Chodov. Téma na interview jako hrom.

Co si máme představit pod pojmem „cirkulární obchoďák“? Liší se nějak od obchodů známých jako bazary či second handy?

Míša: Jedná se o jedno místo, kde pod jednou střechou naleznete produkty z druhé ruky. Použité, vyzkoušené, pre-loved – říkejte si tomu, jak chcete. Navíc u nás nenajdete jen módu, která je se second handem nejvíce spjata. Ale i elektroniku, dětské věci, vybavení do domácnosti, knihy nebo sportovní vybavení.

Noe: Rozdíl je v kvalitě a v prostředí, aby zákazníci neměli pocit, že nakupují v second handech. Jde nám hlavně o zákaznickou zkušenost. Chceme, aby se zákazníci postupně zapojili, jak známe třeba ze zahraničí – ReTuna a další. Tam funguje i výkup zpět od spotřebitelů.

Míša: Já bych možná ještě doplnila, že vize cirkulární ekonomiky a naše také je trošku tlačit na firmy, aby vyráběly kvalitní věci, které se nedají použít pouze jednou, ale i opakovaně. Pak výrobky nebudou vypadat jako použité, jak to známe z klasické “fast fashion”, která po několika vypráních není dále použitelná. Myslíme si, že tlakem na vícenásobné používání motivujeme i výrobce pro vyšší kvalitu. Zdá se, že u mladší generace to takto již funguje. A Generace Z už chce především prověřené věci, které neškodí naší planetě.

Zmiňovaly jste zahraniční vzory. Kde všude vidíte inspiraci v zahraničí?

Míša: Nejdříve to začalo ve Stockholmu, v obchodě s názvem ReTuna. Máme tu čest, že její zakladatelka Anna Bergström nám na dálku pomáhá radami, za což jsme velmi vděčné. Jinak už jsou podobné obchoďáky v Berlíně, ve Vídni, Bruselu, Miláně, takže západní Evropa je pokryta skoro celá.

Noe: A je škoda, že Praha zatím ne.

Jakou motivaci chcete probudit u potenciálních zákazníků? Nízké ceny nebo ekologické cítění?

Noe: Myslím, že současná doba, ve které žijeme tomu dostatečně nahrává. Bohužel i bohudík. Četla jsem rozhovor, kde se píše, že například na second hand knihkupectví Reknihy zákazníci dříve vnímali hlavně ekologickou cirkularitu, zatímco dnes je zajímá ekonomická výhodnost. Je-li dobrá kvalita za nižší cenu, logicky mají zákazníci větší motivaci si použitý výrobek pořídit. Chtěly bychom naším projektem probudit myšlení, aby se lidé automaticky dívali po použitém zboží, když něco budou potřebovat. Aby se nebáli, že je to nehygienické a ošklivé.

Míša: Já bych to shrnula: Naším obchoďákem chceme dát second handy pod jednu střechu, a to nejen módu, ale i další výrobky. A chceme to prodávat jako luxusní značky.

Noe: Spousta lidí v Česku vnímá second handy jako špinavé hrabárny, a to je špatně. Takový přístup chceme změnit.

Kdo by měla být hlavní cílová skupina zákazníků? Myslím, že starší lidé hledají ekonomickou výhodnost a mladší generaci spíše zajímá ekologický aspekt. Na koho chcete cílit? Na všechny skupiny zákazníků?

Noe: To se teď ukáže, protože náš čtyřtýdenní běh na Chodově má zodpovědět podobné otázky. My nakombinujeme komunikaci tak, abychom oslovily všechny cílové skupiny. Budeme pečlivě vyhodnocovat informace a uvidíme, koho zaujmeme nejvíce. Je potřeba říct, že už teď sbíráme data. To dnes ke startupovému světu patří. Klasické offline sekáče žádná data nesbírají. My budeme sledovat nejen, kdo, co a za kolik korun bude nakupovat, ale i celé jejich nákupní chování v prodejně. A až budeme projekt spouštět dlouhodobě, budeme na základě získaných dat mít na čem stavět.

Už nyní ve spolupráci s naším partnerem InsightLab proběhl dotazníkový výzkum na vzorku 1000 lidí, který nám přinesl unikátní data o vztahu Čechů k nakupování věcí z druhé ruky.

Míša: Je důležité, že začínáme v největším obchodním centru v Česku – Chodov Westfield. A to z jednoho prostého důvodu – chceme změnit systém takříkajíc zevnitř. Ukázat lidem, kteří tam nakupují, že second hand je také pro ně a změnit jeho vnímání jako okrajové záležitosti. Naopak, my totiž chceme udělat second hand mainstream.

Chápu, že váš prosincový start je pilotní s hlavním úkolem sbírat data. Ale proč začínat v Praze – v městě s nejvyšší kupní silou a ještě v největším OC?

Míša: To jste si tak trochu odpověděl (smích). Já jsem například z Frýdku – Místku. Ale dává nám to smysl právě v Praze. Největší kupní síla, ale i směsice různých lidí. Navíc Chodov je na okraji Prahy, kde nakupují nejen Pražáci, ale i lidé z okolí hlavního města. Když bude projekt fungovat v Praze, budeme rolovat dál.

Noe: A chceme-li změnit systém zevnitř, tak ideálně v největším nákupáku. Máme velké ambice. A když máme na testovací provoz jen měsíc, je dobré, když proběhne mezi velkým množstvím různých lidí.

Předpokládám, že pro testovací období máte domluveny výhodné podmínky v OC. Nebojíte se do budoucna vysokých fixních nákladů?

Míša: Proto to zkoušíme. Je třeba zdůraznit, že stavíme projekt, který musí mít byznysový smysl. Neděláme dotační akci, pokud má něco fungovat dlouhodobě a měnit trh, musí to být profitabilní. Dobrá zpráva je, že některé second handy s oblečením otevírají další a další pobočky. Jim to také musí dávat byznysový smysl. Přitom jsou všichni hlavně v offlinu.

Noe: Kdybychom se podívali do budoucna, tak určitě zvažujeme omnichannel. Jsme vlastně původně z onlinového start-upu.

A to je moje další otázka – bude prodej v OC kombinován i s e-shopem? Přeci jen to není pro second hand typické.

Noe: Ano, není. Zjišťovaly jsme, co je důvodem, proč sekáče nemívají e-shop. Většinou totiž nemají nastavené procesy a chybí jim kapacity. Fungují na bázi “tužka + papír”, ale přitom otevírají jednu pobočku za druhou a daří se jim. My bychom v budoucnu určitě chtěly stát na více byznysových nohách. Jestli to bude e-shop nebo market place, to zatím nevíme, ale budeme zvažovat všechny možnosti.

Máte speciální marketingovou strategii pro podporu takového projektu? Tedy pokud nám něco prozradíte…

Noe: Začínáme za šest týdnů. Marketing bude na mých ramenou a já musím říct, že přípravy budou startupově punkové. Ale když vidím, kolik lidí jsme naší myšlenkou nadchly, tak se vůbec nebojím. Určitě zužitkujeme naše dosavadní zkušenosti z předchozích projektů. Bude to hodně o PR, brand experience a propagaci v místě prodeje.

Míša: Myslím, že tam bude zásadní brandová komunikace celého obchoďáku v onlinovém světě.

Noe: Ano. Rozhodně co stihneme za pár týdnů, stihneme. Ale pořádná marketingová strategie se připraví až pro dlouhodobý projekt po testovacím období a na základě získaných dat. Zatím budeme sázet na místo prodeje, neboť v OC projde velká masa lidí a my je potřebujeme stáhnout na naši prodejnu. A také se hodně soustředíme na branding. Zákazníkovi musíme vysvětlit náš koncept, který ještě nepoznal tak, aby odcházel s vědomím, že byl v cirkulárním obchoďáku, kde našel na jednom místě například knihy, levné mobily, módu, bytové doplňky.

A nepodpoří vás nějaká celebrita?

Míša: Již máme některé připravené. Ještě by chtěla dodat, že jsem před rokem musela zavřít firmu, ve které pracovalo velká spousta skvělých a nadaných lidí. A z těch lidí se nás rozhodlo pracovně podpořit asi dalších 12 lidí –  copywriteři, odborníci na PPC reklamu, webař apod. Důležité, na co sázíme, je velká pozitivní energie a chuť věci měnit.

Ale neříkejme tomu “punkový koncept”. Používáte design thinking, což je trend. Máte koncept a jdete ho otestovat. To je správná cesta.

Noe: Je pravda, že většina začínajících firem to má těžké. My máme to štěstí, že máme šanci si koncept vyzkoušet, sbírat data a vlastně otestovat prototyp. Pak můžeme podle zkušeností stavět dlouhodobý koncept. Třeba jinak, než jsme si myslely, ale na základě dat.

Míša: Mohly jsme rovnou kývnout na celoroční nájem, ale já – když jsem to počítala – jsem nevěděla, zda dosazuji správná čísla. Proto jsme rády za možnost si to vyzkoušet. Chceme si ověřit, že Češi už jsou na nákupy v second handech připravení – tak, jak si myslím, že jsou.

Co byste řekly jedna o druhé? Proč jste si vybrali sebe za parťačky?

Míša: My se známe pracovně z Gensteru. Já vím, že Noema je velký dříč, neustále se posouvá kupředu, zejména v marketingu, který má na starosti. Znám ji několik let. Pomohla mi v minulém start-upu, zejména v krizi, kterou jsem si prošla. Vždy stála na mé straně a vím, že není žádný podrazák. Ráda dělám s lidmi, kteří nejen sebe, ale i mě posouvají dál. Takže jsem měla jednoznačný výběr.

Noe: Jé, to byla krásná slova…

Teď se jí za to musíte pomstít.

Noe: Mně se hrozně líbí, jak Míša přistupuje k podnikání, jak tím žije. Má hrozně velký dar, a sice čich na lidi. Dokáže spojovat zapálené lidi a navíc – ona si nedává jeden veliký cíl, ale spoustu postupných malých cílů, které se “step by step” plní a reálně to vypadá všechno snadně. Proto jsem se do podnikání s ní znovu pustila. Nebojím se takové velké výzvy, naopak se na ní těším.

Tak vám budeme držet palce. 

Autor: Tomáš HÁJEK

Partnerem cirkulární prodejny No neke pro bezhotovostní platby je KB SmartPay, která bezplatně poskytla dva platební terminály včetně softwarového řešení.

Ředitelka KB SmartPay Jitka Palatová k této spolupráci dodává: „Rádi jsme tuto unikátní cirkulární prodejnu podpořili, protože tento prvek v obchodních centrech v České republice dosud chybí. Pro naší firmu je téma udržitelného rozvoje, omezování plýtvání přírodními zdroji a snižování emisí CO2 velmi důležité.“