3/2025 Darek Bogdány, Decathlon/prodejna Zličín: „Ve sportovním odvětví patříme ke špičce v rámci podílu udržitelných projektů v Evropě.“
S ředitelem prodejny Decathlon na Zličíně, která v roce 2023 obdržela 1. místo v soutěži Visa Czech Top Shop za měsíc říjen, Darkem Bogdány jsme se setkali na konci roku 2024. Tématem našeho rozhovoru byla nejen firemní kultura, udržitelnost, inovativní přístupy v péči o zákazníky a také jaká byla jeho cesta na post ředitele pražské pobočky.
Když jsme prodejnou procházeli, zaujalo mne, že se tady pohybuje velké množství mladých zaměstnanců. Jak je vlastně vybíráte a kolik jich na této prodejně pracuje?
Součástí naší firemní kultury a DNA jsou i hodnoty, kterými se pří náboru mimo jiné řídíme! Věk tak není důležitý, máme kolegy napříč věkovým spektrem. Jde nám hlavně o to, abychom si “rozuměli” již skrze zmiňované hodnoty, kterými jsou: vitalita, zodpovědnost, velkorysost a autenticita. Dále nabízíme možnost kratších úvazků, což využívají převážně studenti vysokých škol, pro které je sport jejich velkým koníčkem. Na prodejně v rámci různých úvazků pracuje okolo 65 kolegů, kteří se denně v určitých intervalech střídají. Počet kolegů, kteří jsou tu pro naše zákazníky k dispozici, přizpůsobujeme aktuální sezoně, nebo jestli je všední den dopoledne, či víkend. Zároveň bych zdůraznil, že my všechno stavíme kolem zákazníka, který je středobodem našeho řekněme sportovního vesmíru a snažíme se podnikat veškeré kroky k tomu, abychom naplnili jeho očekávání a přání.
Prodejna na Zličíně je velmi rozsáhlá – okolo 4000 m2, podle čeho se v ní zákazníci orientují? Už se Vám v ní někdo ztratil?
Začal bych samotnou orientací v prodejně, kde máme v jednotlivých uličkách na prvních metrech ikonické produkty pro daný sport, které orientaci usnadňují. Využíváme také segmentační plachty s obrázkem, který na danou sportovní aktivitu upozorňuje. Někdy se stane, že se rodina nebo pár rozprchnou ke svému sportu a pak se hledají. Menší děti, které přijdou s rodiči, něco zaujme nebo naopak rodiče něco „vtáhne“, ztratí přehled, ale nikdy se nám nestalo, že by se tady někdo ztratil a nenašel. Zároveň po prodejně se pohybují naši zaměstnanci, které může kdokoliv poprosit o pomoc i třeba s hledáním. Jsme sportovci a poradíme si téměř s každou situací.
V čem je vaše prodejna odlišná/specifická od ostatních prodejen Decathlon v ČR?
Celkově k dnešku máme v České republice 25 prodejen a tato byla výjimečná v době ocenění, tj. v roce 2023. Byli jsme v té době řekněme nejnovější a nejmodernější prodejna. V Decathlonu stále jdeme směrem vpřed, tím pádem to co bylo výjimečné v předloňském roce, tak je dnes zase jinak, protože stále modernizujeme, což je spojeno i s novou identitou naší značky, kterou již dnes můžete vidět na našich prodejnách na Chodově a Černém Mostě.
Plánujete rozšiřování nabídky zboží v nějakém dalším sportovním odvětví?
V tuto chvíli jsme v Decatlonu v České republice jediní, kdo má speciálku a nejširší nabídku na fotbal. U vstupu máme krásný showroom nejen silničních kol a ke konci minulého roku jsme nově rozšířili nabídku na alpské lyžování. Kromě populárních sportů u nás najdete vybavení i na mnohé další. Ať už jde třeba o šipky, lukostřelbu, nebo bojové sporty, rugby či padel nebo fast hike atd. Naše služby pro zákazníky stále rozšiřujeme a myslím si, že, konkrétně na poli udržitelnosti jdeme hodně kupředu. Zároveň bych chtěl zmínit, že jsme ve 2. polovině uplynulého roku významně předělali náš zákaznický věrnostní program, kde můžete například získávat body za sportování, které poté můžete převést ve voucher na nákup u nás!
Používáte sofistikované kasy při placení. Veškeré vaše zboží je opatřeno štítkem s technologii RFID, jak se na tuto službu dívají vaši zákazníci/zaměstnanci?
Troufnu si říct, že máme vesměs pozitivní ohlasy. RFID technologii jako takovou používáme již řadu let a pravděpodobně patříme k jediným nebo jsme jistě jedni z mála na sportovním trhu, kteří tuhle technologii využívají ve spojitosti s pokladnou. Toto využití přináší řadu výhod jak pro nás, tak pro naše zákazníky. Ať už se jedná o plynulost a rychlost v pokladní zóně, kde zákazníci nemusí trávit svůj čas čekáním na někoho, kdo je obslouží. Již v roce 2023 jsme samoobslužné kasy zavedli na všech prodejnách a funguje to velmi dobře. V minulosti k nim byli někteří zákazníci skeptičtí spíš ze zkušenosti z jiných oblastí retailu. Myslím si, že se nám tak podařilo zbořit jedno tabu, protože těch pozitivních ohlasů máme celou řadu. U nás samoobslužné poklady opravdu zajišťují plynulost, rychlost a málokdy se stane, že máme dlouhé fronty.
Plánujete do budoucna nějaké další inovace/novinky v rámci využití chytrých technologií?
Určitě. Co mohu ze své devítileté zkušenosti práce v Decathlonu říct, tak se neustále rozvíjíme a posouváme. To mě na mé práci tady neskutečně baví. Samozřejmě ty novinky nejsou nekonečné, ale stále se snažíme hledat nové přístupy. Inovace věcí dělají nákup i celkový zákaznický zážitek zajímavější a příjemnější a o to se budeme snažit vždy. V budoucnu tady na Zličíně plánujeme pár novinek a například v podobě rozšíření služeb našeho cyklo servisu, nebo nové rozvržení vystavení na oddělení cyklistiky. Těšit na své se mohou také milovníci turistiky a campingu, kde již nyní pracujeme na nové podobě jak vnitřního, tak venkovního showroomu pro nadcházející sezonu!
Velkým tématem doby je udržitelnost. Jak je tomu u vás v Decathlonu konkrétně?
Tohle téma je poměrně obsáhlé. Máme v rámci udržitelnosti různé projekty, které bych rozdělil na několik oblastí. Za prvé je to servis – after care, tzn., že si koupíte produkt, který vám následně také opravíme nebo vyservisujeme. Jednoduše řečeno, prodlužujeme život našim výrobkům, aby fungovaly nadále kvalitně, což si myslím, že je skvělý support pro zákazníky. Potom máme second life. Ten je o tom, že dáváme druhou šanci produktům, kterým se třeba při manipulaci během příjmu, nebo transportu poškodí obal nebo se zboží lehce odře. Jedná se o kosmetickou vadu, která nemá vliv na funkčnost a bezpečnost produktu. To pak nabízíme k prodeji za sníženou cenu. Jde nám o to, abychom neplýtvali zdroji, a ten produkt může dál potěšit a dělat radost. Dále neustále rozšiřujeme portfolio produktů, které jsme schopni vykupovat. Máte doma produkt, který z jakéhokoliv důvodu už nemůžete používat (nemáte na daný sport čas, nebo vás jednoduše přestal bavit), tak můžete přijít k nám do prodejny a prodat nám ho zpátky. Ušetříte čas focením a inzerováním. Skrz naše webové stránky si můžete udělat orientační předběžnou kalkulaci výkupní ceny a pak se jen u nás zastavíte a my od vás produkt, pokud je v pořádku a nevykazuje funkční vady, vykoupíme. Často se jedná třeba o dětská kola, kdy dítě z dané velikosti vyroste, a vy musíte koupit větší. Tahle služba je udržitelná z hlediska životního prostředí i finančních prostředků.
Dále nabízíme zboží z půjčovny, což je ideální v případě, kdy chce dítě nebo i dospělý vyzkoušet nějaký nový sport a nechcete hned kupovat nové vybavení. Zároveň především u dětí nevíte, jestli ho daný sport bude skutečně bavit. Můžete tak využít naši půjčovnu a za zlomek ceny nového produktu si ho půjčit na libovolně dlouhou dobu. Máme různá cenová zvýhodnění na základě výpůjční doby a toto portfolio neustále rozšiřujeme. Samozřejmě se nejedná jen o sportovní věci, ale naši zákazníci si mohou půjčit třeba autostany apod. Co se týká podílu na udržitelných projektech, tak v tuhle chvíli patříme ke špičce v Evropě a to jsme stále na začátku. Já osobně vidím v tomto sdílení nebo respektive půjčování obrovský potenciál a to hlavně ve velkých městech, kde lidé nemají vlastní rodinný dům s velkým sklepem, zahradou nebo garáží. Zpravidla se půjčování sortimentu vztahuje na dražší produkty nebo větší prvotní výdaje, kdy člověk danou věc využije třeba jednou/dvakrát do roka a tohle je podle mě skvělá alternativa. Následně pak nemusíte řešit údržbu nebo úschovu. Jen pro představu službu půjčovny u nás na Zličíně využilo v roce 2024 přes 1000 zákazníků, kteří měli největší zájem o vybavení pro zimní sporty, campingové vybavení a jízdní kola.
Vyhráli jste v soutěži Visa Czech Top Shop za měsíc říjen v roce 2023. Jak samotné vítězství takhle s odstupem času vnímáte?
Na úvod musím říct, že jsem v tu dobu tady na prodejně na Zličíně ještě nepůsobil. V té době jsem byl ředitelem prodejny v Jihlavě. S odstupem času ale mohu potvrdit, že ocenění bereme jako za dosti učinění toho, o co se v rámci firmy snažíme dělat. To ocenění jen potvrzuje, že to, co děláme, umíme! A je to tak určitě odměna nejenom pro firmu, ale hlavně pro náš tým, který se na celém chodu prodejny podílí. Naši zaměstnanci jsou tou duší a tím srdcem obchodu a zároveň i jeho vizitkou. Ocenění přišlo pár měsíců po tom, co jsme se relokovali z Metropole Zličín sem do Homeparku Zličín a to byla hezká tečka a odměna na závěr téhle velké akce.
Jaká byla vaše pracovní cesta v rámci Decathlonu až na post ředitele prodejny na Zličíně?
Jak jsem již řekl, přišel jsem sem v únoru 2024 z pobočky v Jihlavě, kde jsem dělal také ředitele. Původně jsem v Decathlonu začínal jako brigádník během studia na vysoké škole v Hradci Králové. Postupem času mě to začalo více a více bavit a dávat smysl, k tomu přispěl i skvělý kolektiv a celkově mě to nadchlo. Začal jsem se víc zajímat o osobní rozvoj ve spojení s vlastní budoucností v rámci firmy. Postupem času jsem přijímal větší zodpovědnost v rámci různých projektů, ať už z hlediska ekonomických výsledků, náboru lidí a jejich rozvoje. Pak se otevírala prodejna v Pardubicích, kde jsem dostal další příležitost zapojit se do jejího provozu již jako vedoucí, co má na starosti svůj vlastní tým a po necelých třech letech jsem dostal nabídku jít do výběrového řízení na post ředitele do Jihlavy. Tam jsem se následně přestěhoval a po dvou letech přišla nabídka právě sem na Zličín.
Neměl jste obavy z řízení takhle velké prodejny?
Jako obavy bych to nenazval, ale samozřejmě vždycky tam je takový ten zdravý a přirozený respekt. Mám rád výzvy, naplňují mě a baví. Zároveň kořeny a celková historie Decathlonu vychází z rodinné firmy a i když jsme už nadnárodní společnost, tak ta rodinná kultura je tady pořád. Neměl jsem tak strach, protože firemní hodnoty i kultura jsou napříč celou zemí stejné. Dáváme lidem do rukou zodpovědnost a důvěru k seberealizaci. Tohle je na všech našich pobočkách velmi podobné a nezávisí to na regionu nebo zemi. A v tom je podle mě i obrovská síla naší společnosti.
autor rozhovoru: Jana Follprechtová