Vánoce se bez čokolády neobejdou

3230 zobrazení

Krize svátky neohrozí

Přestože v poslední době prodej čokoládových cukrovinek mírně poklesl, o vánoční tržby za ně se obchodníci zřejmě nemusejí příliš bát. Čokoláda, zvláště tradiční figurky a jiné produkty spojené s vánočními svátky, prostě v Česku k tomuto období patří a ani strach z horších časů nepřiměje Čechy k tomu, aby tento zvyk porušili. „Sortiment mikulášské a vánoční sezony je odrazem setrvalého zájmu o tradiční značkové portfolio. Ani v průběhu předchozích zhruba tří let, která byla v celé ekonomice charakterizována určitým hospodářským útlumem, se zdrženlivá spotřeba v období Vánoc nijak výrazně neprojevila,“ připomíná Martin Walter, corporate affairs společnosti Nestlé Česko, a pro ilustraci dodává několik čísel. Z nich vyplývá, že celkový český trh vánočních cukrovinek v roce 2009 poklesl proti roku 2008 z 550 milionů Kč na 450 milionů, v roce 2010 pak proti roku 2009 mírně vzrostl a loni se udržel přibližně na úrovni roku 2010, tedy v pásmu mírně nad 450 milionů korun. „I přes postupně se promítající dopady změn ve struktuře a výši životních nákladů obyvatel lze proto pro letošní zimní sezonu Mikuláše a Vánoc očekávat pokračování zájmu o tradiční sezonní nabídku vánočních cukrovinek,“ konstatuje na základě uvedených čísel Martin Walter. Tomuto zájmu také podle něj vychází vstříc katalog značky Orion pro Mikuláše a Vánoce 2012, který obsahuje celkem 46 rozmanitých druhů výrobků zahrnujících vedle několika novinek především tradiční oblíbené druhy, tvary a příchuti. „Část portfolia – krémové figurky Orion a Arabesky – ale prošla redesignem obalů a vylepšením receptury. Z hlediska příchutí je nabídka opravdu pestrá, obsahuje jak produkty z nejoblíbenější mléčné čokolády, tak výrobky v hořké i bílé čokoládě. Navíc již několik let úspěšně nabízíme inovované receptury, které se opírají výhradně o přírodní barviva, a ani letošek není výjimkou,“ říká Martin Walter.

Roste zájem o novinky, netradiční položky a větší gramáže

Také podle Vladimíra Čecha, obchodního ředitele společnosti Planet Drinks, je v období Vánoc chování spotřebitelů v kategorii čokoládových cukrovinek neměnné. Zákazníci během něj pozitivně vnímají všechny novinky, což má kladný dopad na prodej. „Domnívám se, že v tomto období ekonomická situace rodin ustupuje do pozadí – zcela jednoduše proto, že vánoční výrobky nepředstavují pro spotřebitele celoroční finanční zátěž,“ zamýšlí se Vladimír Čech, který zároveň uvádí i jeden další vánoční trend. „V tomto období se na pultech obchodů mnohem více prezentují větší gramáže výrobků. V tom je rozdíl mezi námi a zeměmi nejen západní Evropy, kde se tato objemově větší balení prodávají rovnoměrně po celý rok. Nesetkáme se tam tedy jako ve většině obchodních řetězců v České republice s tím, že se například u sušenek sedmdesát i více procent artiklu v regále nabízí v objemu do padesáti gramů, tedy v jednorázových baleních. Kdyby přitom zůstávala nabídka z hlediska objemu balení po celý rok vyrovnaná, byl by to přínos pro obchodníky i výrobce,“ tvrdí.

Podle Ivany Špačkové, brand manažerky společnosti Wrigley, je také v zahraničí celá kategorie cukrovinek silnější než u nás, což do budoucna ukazuje i na růstový potenciál českého trhu. Sezona před Mikulášem a před Vánocemi je pak podle ní tradičně velmi silné období, kdy jdou cukrovinky dobře na odbyt. „Spotřebitelé mají v zimní sezoně samozřejmě zájem o novinky. Jedná se zejména o položky dárkové, protože Češi velmi rádi překvapí své blízké chutnou pozorností k Mikuláši, případně rádi přinesou v tomto svátečním období nějakou sladkou drobnost na návštěvu,“ konstatuje Ivana Špačková.

Obavy ze špatné kvality škodí

Ne všichni výrobci jsou ovšem ohledně Vánoc optimističtí. Podle Pavla Plška, marketingového managera společnosti Carla, vykazuje trend v prodeji tradičního vánočního zboží pokles. „Důvodem je jistě ekonomická situace českých domácností a zároveň obavy z nekvality zboží za extrémně nízkou prodejní cenu,“ říká. Zároveň ovšem dodává, že tyto obavy přispívají k většímu zájmu o ověřené skutečně kvalitní produkty. „Zaznamenáváme zájem o výrobky z vysoce kvalitních surovin v netradičním typu balení, například o kokosové minityčinky ve vánoční plechové dóze, kterou lze po spotřebování tyčinek použít jako svícen. Taktéž čokoládové jazýčky s jednorázovým vánočním přebalem se setkaly u našich zákazníků s příznivou odezvou,“ vyjmenovává Pavel Plšek.

Jana Dulíková