Prodej na benzinkách je o impulzu

Prodej občerstvení i jiných potravinářských produktů má v poslední době, kdy vysoké ceny benzinu nutí české domácnosti více šetřit na spotřebě paliv, pro čerpací stanice stále větší význam. Zkušení praktici z řad provozovatelů marketů u čerpacích stanic i jejich dodavatelů se shodují na třech nejčastěji kupovaných produktech: nealko nápojích, bagetách a malých sladkostech; velmi dobře se ale prodávají i cigarety, káva, pivo, zmrzliny, sušenky, čokolády a našlo by se jistě alespoň deset dalších taháků. Stále přitom ale platí, že z velké části jde o takzvaný impulzní nákup, přestože i zde Češi začínají více přemýšlet o ceně.

I nákup u čerpaček ovlivňuje DPH

Stejně jako na celém maloobchodním trhu je i na čerpacích stanicích chování spotřebitelů ovlivněno vnímáním celkové ekonomické situace a růstem spotřebitelských cen. „U čerpacích stanic je to umocněno už tím, že hlavním důvodem zákazníků navštívit toto prodejní místo je nákup pohonných hmot. Při jejich pořád rostoucích cenách můžeme pozorovat dva faktory – ubývá jak zákazníků z řad soukromých osob, kteří častěji volí alternativní způsoby cestování jako vlak nebo autobus, tak řidičů nákladních vozů mezinárodní přepravy, kteří volí výhodnější tankování mimo naše území. Zákazníci také častěji porovnávají úroveň cen v obchodech čerpacích stanic s cenami v maloobchodech a zvažují potřebu nákupů častěji než dříve,“ říká Vladimír Vodrážka, obchodní ředitel společnosti Lekkerland Česká republika, a dodává, že vysoké ceny pohonných hmot mají na vnímání čerpacích stanic jako místa nákupu obecně negativní dopad.

Speciální akce

K velkým změnám v sortimentní skladbě marketů u čerpacích stanic podle Vladimíra Vodrážky nedochází; ve velké míře je stejně jako v předchozích letech ovlivněna sezonností a počasím. V chladnějších obdobích převažují nákupy zboží z oblasti cukrovinek – oplatky, sušenky, čokolády, v teplejším období stoupá prodej nápojů – hlavně minerálek, nealkoholického piva a ovocných šťáv. Zapomenout ale nelze ani na další kategorie zboží, především na energy drinky, kávu, různé obložené bagety, slané pochutiny, a samozřejmě ani na různé speciální potřeby pro motoristy. „Segment čerpacích stanic je pro prodej autochemie a autokosmetiky zcela klíčový. Důležitost segmentu odpovídá faktu, že většina motoristů řeší svou potřebu především ve chvíli akutního nedostatku a při jízdě v autě je čerpací stanice nejlépe po ruce,“ říká Martin Hynčica, marketingový manažer společnosti DF Partner. Všichni dodavatelé přitom pro benzinové stanice připravují speciální akce na podporu prodeje.

 „Naše podpora prodeje a spolupráce s provozovateli čerpacích stanic samozřejmě probíhá – máme pro ně připraveny například speciální wobblery a podnikáme i takzvané cross promoce s různými partnery, například s OMV a Agip i dalšími, a také se zapojujeme našimi výrobky do jejich věrnostních a promočních programů,“ říká Martin Walter, corporate affairs manager společnosti Nestlé Česko. Aktivity pro shopy u čerpacích stanic má připravené i společnost Kraft Foods CR, jejíž tisková mluvčí Jaroslava Hájková zdůrazňuje: „Každá síť má svá specifika a možnosti, a tak k tomu také přistupujeme. Je nemožné zde uvést výčet všech aktivit, které pro čerpací stanice připravujeme, každopádně je nutno říci, že aktivity na čerpacích stanicích vítáme a velmi často i sami iniciujeme. Vždy jsou zaměřeny na správné umístění výrobků, zvýšenou vizibilitu našich produktů a na přidanou hodnotu pro spotřebitele, jako je například dárek k zakoupeným výrobkům. Na čerpacích sítích, kde máme také své kávové koutky Jacobs, pak rea lizujeme pro zákazníky loajalitní programy nebo například takzvané combo menu – což je zvýhodněná cena kávy s něčím sladkým k zakousnutí – nebo při nákupu vybraných výrobků nějaký zajímavý praktický dárek.“

Společnost Hamé pro podporu prodeje využívá na čerpacích stanicích zejména vlastních chladicích vitrín a různých typů POP materiálů. „Nově se také snažíme se podporovat naše výrobky formou nejrůznějších trademarketingových akcí typu combo bageta plus nápoj, bageta plus sladká tyčinka a tak dále. Nezapomínáme ale ani na mediální podporu tohoto sortimentu. Od začátku dubna běží na TV Prima dlouhodobý sponzoring pořadu Autosalon, na letní období, což je nejsilnější sezona pro prodej baget, připravujeme také billboardovou kampaň,“ uvádí Marcela Mitáčková, ředitelka pro marketing a vývoj společnosti Hamé. Společnost La Lorraine má zase pro zákazníky z řad čerpacích stanic připraven ucelený katalog plně dopečených výrobků bez jakýchkoli nároků na technologie, tedy bez nutnosti pořizovat dopékací pec, a speciální koncept rychlého obobčerstvení/bageterie, který nabízí i k franchisingu pod značkou Panos. „K dispozici všem našim zákazníkům je i profesionální šéfkuchař, který se podílí na produktových prezentacích a technologických školeních u zákazníků a společně s nimi vymýšlí nové recepty na využití našeho pečiva. Stálou podporu našim zákazníkům zajišťuje samozřejmě i tým kvalifikovaných obchodních zástupců s celorepublikovým pokrytím. Samozřejmé jsou rovněž akční nabídky na vybrané druhy pečiva, celá škála POS materiálů pro podporu prodeje, speciální prodejní dis pleje na některé druhy výrobků a podobně,“ vyjmenovává Barbora Nováková, foodservice sales manager společnosti.

Společnost Intersnack pak se sítěmi čerpaček spolupracuje mimo jiné na category managementu, takže pro ně vytváří konkrétní planogramy na jednotlivé velikosti regálové plochy a v případě zájmu je schopna poskytnout zdarma i prodejní zařízení v podobě stojanu a vybavit provozovnu POS materiály. Vladimír Vodrážka uzavírá: „Cílem Lekkerlandu je ve spolupráci s provozovateli čerpacích stanic oslovit zákazníka v místě prodeje vhodným sortimentem, exkluzivním vystavením a odpovídající cenou a ovlivnit jeho nákupní rozhodování. Promoční akce připravujeme ve spolupráci s našimi dodavateli a pro provozovatele benzínek jsou jedním z důležitých faktorů, které ovlivňují úroveň jejich prodejů.“

Uplatní se i tradiční obchod

Šanci na prosperitu u benzinové pumpy mají přitom i klasické tradiční obchody, jak dokazuje příklad majitele čerpací stanice Fors CS, člena Maloobchodní sítě Brněnka. „Čerpací stanici s klasickým shopem a odpovídajícím sortimentem zboží jsme otevřeli v Bílovicích nad Svitavou na podzim roku 1994. Shop jsme však na základě vzrůstající poptávky postupně rozšířili na plnohodnotnou maloobchodní prodejnu potravin a drogerie při zachování sortimentu typického pro čerpací stanice, jako jsou autodoplňky, impulzní zboží, časopisy, bagety a chlazené nápoje. Přidanou hodnotou, kterou naše prodejna v dané lokalitě nabízí je dlouhá otevírací doba – od šesti ráno do deseti večer-, široký sortiment zboží, dostupnost autem a prodej čerstvého rychloobrátkového zboží. Do naší nabídky se snažíme zahrnout také speciální zboží, které sice často oslovuje pouze určitou skupinu zákazníků a nepodílí se vyšší mírou na zisku, přesto však zvyšuje prestiž prodejny,“ říká Tomáš Loula, jednatel této společnosti.

Jana Dulíková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *