Ochutnávky vs. letáky

Marcela Mitáčková
ředitelka marketingu
Hamé 

Ochutnávky v obchodech: Tímto nástrojem oslovíme přímo nakupující v obchodech s možností, že mohou daný výrobek ochutnat a rovnou i koupit a odnést si ho domů.
Letákové akce: Letáky jsou rozdávány přímo do domácností, tudíž lidé nemusí vynaložit skoro žádné úsilí, aby se o dané akci informovali. Doma si mohou v klidu prostudovat, zda se jim vyplatí daný výrobek v akci koupit.
Oba marketingové nástroje jsou velmi efektivní. Zasahují vždy jinou škálu nakupujících. Nejvýhodnější je jejich spojení, kterého také využíváme, i když je to občas finančně náročnější.  

 

Petr Hučka
obchodní ředitel
SPAK Foods

Efekt klasických letákových akcí se dlouhodobě snižuje (pokud se ovšem nejedná o mimořádné akce typu 1+1 či 50 % zdarma) a vzhledem k velmi vysokým poplatkům za ně se prakticky vždy jedná o ztrátovou podpůrnou aktivitu. Propagace formou ochutnávky přímo na prodejně je určitě efektivnější (hostesky mají prostor pro detailní prezentaci výrobků), ovšem zase s výrazně menším záběrem. Poslední dobou se nám osvědčují společné promotion s různými firmami vyrábějícími sortiment vhodný ke grilování (Sedlčanský hermelín, Plzeňské pivovary atd.).

 

Petra Borová
ředitelka marketingu
Podravka – Lagris
 
 
Nejlepší je kombinace obou aktivit, protože se vzájemně doplňují a výsledný efekt je výraznější. Letákové akce dnes patří mezi naprosto standardní formu podpory, bez které by výrobky na trhu téměř neměly šanci na úspěch. Ochutnávky pak považuji za určitou nadstavbu, která dokáže výborně podpořit právě leták nebo druhotné vystavení.
Využíváme oba typy podpory, i když letáky více a častěji. Realizace ochutnávek je pro nás náročnější nejen z hlediska finančního, ale především technického. Většina našeho sortimentu vyžaduje tepelnou úpravu a není vždycky jednoduché skloubit vaření a prezentaci. Nicméně letos připravujeme sérii ochutnávek jak na moderním, tak na nezávislém trhu a zákazníci budou mít možnost ochutnat variaci vybraných jídel připravených z našeho sortimentu rýží, těstovin a bramborovin Lagris. Prostřednictvím ochutnávek prezentujeme také ovocné sirupy Essence, které jsme uvedli na trh vloni. Tento typ výrobků si o ochutnání vyloženě říká – zvlášť proto, že my jako jediní na trhu nabízíme ucelenou řadu sirupů, které vždy kombinují dvě příchutě. V případě sirupů byly ochutnávky jasnou volbou a jsem přesvědčená, že i tou nejlepší. 

 

Petr Abušinov
manažer prodeje
SINGA
 
 
Letáková akce. V našem případě, kdy nemáme nyní žádnou novinku, je leták ideální, jinak je však nejlepší kombinace obou možností, tj. v průběhu letákové akce se prezentovat s ochutnávkami. 

 

Michal Feitl
výkonný ředitel
F.W.Tandoori
 
 
Z krátkodobého hlediska je pro nás vhodnější možnost letákové akce, kdy dojde k okamžitému zvýšení prodeje tohoto sortimentu, avšak s nižší marží vzhledem k poplatkům za akci i dodatečné slevě po dobu akce.
Z dlouhodobého hlediska se jeví jako vhodnější varianta ochutnávky v obchodech, jelikož v případě pozitivní zkušenosti zákazníků dochází k průběžnému nákupu vyzkoušených produktů.

 

Jaroslav Skorkovský
ředitel
CLASS FOOD

Naše firma zastupuje a dováží výrobky firmy Amazon a AB World Foods (značku Levi Roots). Omáčky Amazon v sobě spojují pálivost amazonských papriček a nejrůznějších jihoamerických ovocí – ananas, mango, guava, tamarind, palmberry a další. Omáčky Levy Roots vyráběné podle karibských receptur jsou na našem trhu spíše výjimkou.
Z těchto důvodů je možné považovat ochutnávky za vhodnější, především pro skupiny spotřebitelů, kteří hledají nové chutě a jsou značce následně „věrní“. Letákové akce oslovují spotřebitele zaměřené hlavně na cenové zvýhodnění, pro které je výrobek jako takový často méně důležitý. Kupují kečup, který je ve slevě, a ne ten, který jim nejvíce chutná. Takže nejlepšího výsledku se dosáhne kombinací obou variant.

 

Zuzana Vodičková
Brand Builder Hellmann´s
UNILEVER ČR

Co se týká ochutnávek, tak hostesky spotřebitele seznamují s produkty v místě prodeje a dávají tipy na jejich použití k různým pokrmům připravovaným nejen na grilu. Ideální je ovšem kombinace letákové akce a hosteskové promoakce, protože pak má hosteska i argument lepší ceny a dokáže tak spotřebitele snáze přesvědčit ke koupi více produktů. Oba tyto typy propagace využíváme.

 

Richard Krejčí
ředitel
Bolton Czechia

Klasická letáková akce spojená s dobrou vizibilitou výrobku na prodejně může motivovat spotřebitele k vyzkoušení, je to standardní a úspěšný způsob podpory prodeje. Ochutnávka grilovacích olejů, omáček a koření na prodejnách je poměrně těžko realizovatelná.
Dle našeho názoru je u podobných typů výrobků nejvhodnějším nástrojem edukace spotřebitele – jednoduché recepty, které obdrží buď na prodejně, nebo si je přečte v tisku. Motivují nejen k nákupu, ale také navedou spotřebitele k optimálnímu použití produktu – zvyšuje se tím pravděpodobnost, že bude spokojený a vrátí se k němu opakovaným nákupem.

Jan Klika

 

 

cs_CZCzech