Nová éra. Z obchodů mizí pokladní

Po Tescu, které zprovoznilo první takovouto pokladnu již v roce 2008, nabízí tuto rychlejší alternativu i Globus, Albert nebo Kaufland. Další, kteří ještě před nedávnem tuto službu zákazníkům poskytnout neplánovali, v současné době pracují na podobných projektech. O krok dále je řetězec Globus, který se rozhodl umožnit rychlejší nákupy i zákazníkům s velkým množstvím položek. Už tři měsíce v hypermarketu v pražských Čakovicích testuje systém Scan&Go, kde je zákazník sám sobě pokladní.

Na nákup se skenerem

„Systém funguje tak, že si zákazník na začátku nákupu vyzvedne skener. Zboží tak skenuje již při vkládání do vozíku,“ vysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Po skončení nákupu pak zákazník zaplatí u vyhrazených pokladen Scan&Go. Podle Hobíkové se oba alternativní systémy nakupování liší především v tom, že je využívají zákazníci s různě objemnými nákupy. „Samoobslužné pokladny jsou primárně určeny k menším nákupům do deseti položek. Řešení Scan&Go využívají především zákazníci s většími nákupy,“ upřesňuje Hobíková. Čas zákazníci v případě systému Scan&Go spoří tím, že nemusejí všechno zboží před namarkováním vyndavat a poté znovu vkládat do vozíku.
První zkušenosti s nejnovějším způsobem nákupu ukázaly, že si skenování zboží již během zkušebního provozu našlo své příznivce. V jakých dalších obchodech Globus bude možné skannery využít ale firma zveřejní až na dnešní tiskové konferenci. Kombinace samoobslužných pokladen a způsobu Scan&Go by měla být příjemnou alternativou k běžným pokladnám. Zatím se ale nepředpokládá, že by tyto způsoby klasiku převálcovaly.
Jen během prvních měsíců letošního roku Globus zprovoznil deset nových samoobslužných pokladen, a to v Praze a Českých Budějovicíh. Do konce roku pak přibydou další čtyři v Liberci. Celkem se tak hypermarkety Globus dostanou na hranici třiceti samoobslužných pokladen. „Na několika dalších hypermarketech chceme instalovat pokladny v příštím kalendářním roce,“ slibuje Hobíková. „Naším cílem je mít k dispozici alespoň čtyři samoobslužné pokladny v každém z patnácti hypermarketů,“ dodává.

Už pět let

První samoobslužnou pokladnu si mohli vyzkoušet zákazníci hypermaketu Tesco v Praze na Skalce už v roce 2008. „Je to více než pět let, kdy jsme poprvé představili tuto novinku na českém trhu. Nyní jsou pokladny ve všech větších obchodech, jako jsou hypermarkety, obchodní domy a větší supermarkety,“ říká Jan W. Dvořák z oddělení vnějších vztahů společnosti Tesco. V současné době Tesco provozuje celkem pět set takovýchto pokladen. Podle něj se firmě potvrdilo očekávání, že k samoobslužným pokladnám si najdou rychle cestu zejména zástupci mladé střední generace. Pozitivní ohlasy Tesco ale eviduje i z řad starší generace. Proto plánuje v rozšiřování těchto pokladen pokračovat i v letošním roce. „Počet samoobslužných pokladen letos rozšíříme o několik desítek,“ dodává Dvořák.

Přidá se Billa a Interspar

Rozšířit počet samoobslužných pokladen hodlá také Ahold, který ve svých super a hypermarketech Albert provozuje padesát takovýchto pokladen. Podle mluvčí Judity Urbánkové by ale nemělo jít o masivní nárůst.
Podobné plány má i  Kaufland. Ten v současné době provozuje v prodejnách na Vipichu a v Ďáblicích celkem osm samoobslužných pokladen. „O rozšíření rozhodnou výsledky našeho dlouhodobého testu,“ reaguje na dotaz Aktuálně.cz vedoucí oblasti Mediální marketing Michael Šperl. Zřídit po vzoru konkurence samoobslužné pokladny hodlají také obchody Interspar nebo Billa.
„Projekt na samoobslužné pokladny má Billa sice hotový, ale jejich skutečné uvedení do provozu je reálné nejdříve za dva roky,“ říká mediální zástupkyně supermarketů Billa Gabriela Bechynská. Podle ní bude muset nejprve proběhnout pilotní projekt, v rámci nějž bude potřeba doladit řadu věcí včetně rizika krádeže zboží.
Jedinými řetězci, které o zavedení samoobslužných pokladen v dohledné době neuvažují, jsou Penny a Lidl.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

cs_CZCzech